Pokolenie #hashtag stawia wyzwania twórcom nowych nośników treści
Wyniki badania przeprowadzonego przez Bain & Company, „Pokolenie #hashtag: Nowa fala kontentu pokolenia internetu”, obejmującego blisko 7000 osób z 10 krajów na świecie pokazują, że tzw. millenialsi stanowią wyzwanie dla firm dostarczających kontentu cyfrowego, gdyż wymagają tworzenia wciąż nowych modeli komunikacji cyfrowej
Termin „pokolenie #hashtag”, stworzony przez Bain & Company na potrzebny badania, oznacza osoby aktywnie korzystające z nowoczesnych technologii. Dzielą się na dwie grupy: młodsze i starsze pokolenie #hashtag. Młodsze pokolenie to tzw. „millenialsi”, czyli ludzie niepamiętający „życia sprzed internetu”. Starsze pokolenie stanowią osoby, które w przeszłości korzystały z urządzeń analogowych, a obecnie biegle korzystają z nowoczesnych technologii.
Badanie Bain objęło blisko 7000 osób z 10 krajów na świecie. Jego wyniki pokazują, że zarówno młodsi jak i starsi przedstawiciele pokolenia #hashtag chętnie korzystają z urządzeń cyfrowych oraz szybko rozwijających się sieci telekomunikacyjnych.
Główne wnioski z badania:
70% społeczeństwa posiada smartfon, a 47% - tablet (w 2013 r. było to odpowiednio 64 i 39%). W Polsce ze smartfona korzysta 66% przedstawicieli młodszego i niewiele mniej, bo 60% starszego pokolenia #hashtag
Na rynkach rozwiniętych1 59% konsumentów w wieku 26-35 regularnie korzysta z urządzeń cyfrowych, a tylko 11% badanych na tych rynkach uważa się za „konsumentów analogowych”. Na rynkach wschodzących2 z urządzeń cyfrowych regularnie korzysta tylko nieco ponad 30% konsumentów powyżej 25 r.ż.
63% badanych powyżej 35 r. ż. (rynki rozwinięte) ogląda filmy w internecie, a 93% słucha w ten sposób muzyki. W przypadku młodszych konsumentów (15-25 lat) liczby te są jeszcze wyższe – 87% ogląda filmy w internecie, a muzyki on-line słucha 98% badanych
Rozwój nowoczesnych technologii wpłynął na zachowania wszystkich grup wiekowych – prawie 96% osób w wieku 26-35 lat 93% osób powyżej 36 r. ż deklaruje, że słucha muzyki on-line. W przypadku osób w wieku 15-25 lat wskaźnik ten jest niewiele wyższy – wynosi 98%
Na rynkach rozwiniętych blisko 70% filmów, muzyki i gier dostępnych jest w formacie cyfrowym (dla muzyki wskaźnik wynosi aż 94%), ale tylko 38% wydawanych książek można czytać w formie e-booka. Na rynkach wschodzących tylko ok. 40% kontentu dostępnego jest w formie cyfrowej (48% muzyki i 45% gier)
W krajach rozwiniętych filmy w internecie ogląda 63% przedstawicieli starszego i 87% młodszego pokolenia #hashtag. Muzyki w ten sposób słucha 93% starszych i aż 98% millenialsów
Popyt przedstawicieli pokolenia #hashtag na nowoczesne format cyfrowe wciąż rośnie. Sukces firm chcących na niego odpowiedzieć będzie zależał od tego, na ile szybko będą w stanie dostosować się do nowych oczekiwań rynku. Może to wymagać od nich inwestycji w nowe formaty lub zmiany dotychczasowego modelu biznesowego – podsumowuje wyniki badania Jacek Poświata, dyrektor zarządzający Bain & Company w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej.
Eksperci Bain rekomendują, by firmy skupiły się na trzech głównych obszarach:
Inwestycje w nowoczesne formaty – Zmiana formatu kontentu, w którym konsument jest jedynie biernym odbiorcą do modelu hybrydowego, angażującego konsumenta.
Zmiana modelu biznesowego – Szukanie innego modelu niż tradycyjna sprzedaż reklam czy abonament.
Zapewnienie odpowiednich łączy umożliwiających szybki transfer, a zatem stały dostęp do kontentu cyfrowego.