Analizy

33 mld złotych - to szacunkowa wartość polskiego rynku e-commerce w 2015r.

źródło: Dotpay

  • Opublikowano: 27 stycznia 2015, 17:37

    Aktualizacja: 27 stycznia 2015, 17:43

  • Powiększ tekst

Determinantą rozwoju tej branży są płatności online oraz płatności mobilne. Wraz z rosnącą popularnością usług internetowych zmienił się dotychczasowy model funkcjonowania społeczeństwa i gospodarki. Handel wszedł w nowy wymiar – zakupów i płatności online.

Stałe wprowadzanie innowacji stanowi dziś niekwestionowany warunek rozwoju branży e-commerce. W związku z tym rynek płatności elektronicznych stanowi w ostatnich latach obszar dynamicznego rozwoju innowacji płatniczych. Odnoszą się one zarówno do procesu realizacji płatności, jak i wykorzystywania w jego toku instrumentów płatniczych.

Jedną z determinant wpływających na upowszechnienie się innowacji płatniczych są regulacje oraz inicjatywy o podobnym charakterze, dotyczące rynku płatności mobilnych oraz płatności online.

W grudniu 2014r wprowadzona została ustawa, która gruntownie zmieniła przepisy i sposób prowadzenia handlu internetowego w Polsce. Wiążące się z nią zmiany dotyczą nie tylko zapisów zamieszczonych na stronie e-sklepu (np. informacja o prawie do odstąpienia od umowy, informacje o oferowanych metodach płatności i terminie zapłaty), lecz także zmiany struktury procesu zakupowego (np. wygląd strony z podsumowaniem zamówienia). Wynika z tego, iż największy potencjał w stymulowaniu zainteresowania branżą e-commerce mają te regulacje, których skutki są widoczne dla klienta i przez niego odczuwalne.

_- Zmiana handlu w e-handel, wykorzystujący stale wdrażane nowości technologiczne, staje się coraz bardziej powszechna. Dzięki rozwojowi mobilnego Internetu oraz aplikacji mobilnych nastąpił również rozwój sfery m-commerce. Obszar ten nie ogranicza się tylko do prowadzenia sprzedaży przez sklepy internetowe. Obejmuje także wiele różnorodnych usług i innych możliwości dokonywania transakcji przez urządzenia mobilne. Klient ma możliwość korzystania z nowoczesnych form płatności, które stale ewoluują. Przykładowo, w systemie Dotpay można płacić wszystkimi wiodącymi metodami płatności online: telefonem komórkowym za pośrednictwem karty kredytowej Visa i MasterCard, jak również szybkiego e-transferu czy też przelewem internetowym - komentuje Bernadetta Madej, dyrektor Działu Handlowego Dotpay

E-handel w Polsce

Według tygodnika "Time" pierwszy polski sklep internetowy został otwarty 18 lat temu. Mimo to, dopiero kilku lat temu e-handel zaczął rozwija się z niespotykaną dotąd dynamiką, bijąc kolejne rekordy sprzedaży. Z raportu firmy PMR - „Handel internetowy w Polsce 2014” wynika, iż w 2014 roku przychody branży handlu w sieci przekroczyły 27 mld PLN. To o 3,5 mld więcej niż rok wcześniej. Co ważne, obroty branży – jedynie w Polsce – zwiększają się w tempie przynajmniej 15% w skali roku.

Wg badania „Kupuję w Internecie 2014”, opracowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej, największym zainteresowaniem w okresie ostatnich 5 lat cieszyły się produkty z następujących kategorii: perfumy i kosmetyki (wzrost o 460%), produkty dla dzieci i zabawki (233%), sklepy wielobranżowe (213%) oraz odzież (81%).

Najbardziej popularną kategorią e-commerce w Polsce – co raczej nie powinno stanowić zaskoczenia – wciąż są promocje i wyprzedaże – wzrost aż o 757%!

17 mln internautów odwiedza serwisy e-commerce

Analizy niezbicie dowodzą, iż w Polsce stale rośnie zainteresowanie e-zakupami. 21,6 mln populacji (64%) to internauci, z czego 17 mln (78%) odwiedza serwisy e-commerce, zaś 21,7 mln (59%) odwiedza e-sklepy. W ciągu ostatnich 5 lat liczba internautów zainteresowanych tematyką e-commerce wzrosła z 13 079 701 do 17 727 596, czyli o 36%, podczas gdy liczba internautów wzrosła w tym okresie o 30%*. Stale zwiększa się zainteresowanie klientów e- commerce.

W związku z tym, mechanizmy w obszarach e-handlu, w tym płatności, również ewoluują, co z kolei napędza zainteresowanie klientów zakupami oraz płatnościami internetowymi.

Banki wskazują kierunek zmian – inwestycje w aplikacje mobilne oraz płatności Internetowe

Warto zwrócić uwagę na działania banków, które stale inwestują w nowości w systemach online oraz w aplikacje mobilne. Powstał już nawet pierwszy w pełni mobilny bank na świecie - Amerykański BankMobile. Dostęp do jego usług jest dostępny wyłącznie za pośrednictwem odpowiedniej aplikacji na smartfona.

Jeśli chodzi o rodzimy rynek, posiadamy już pewną ilość aplikacji mobilnych, z których każda posiada innowacyjną funkcję. Przykładowo, aplikacja IKO PKO BP pozwala płacić w sklepach, wypłacać pieniądze z bankomatu, przesyłać środki na zasadzie SMS-ów czy nawet wystawiać wirtualne czeki - wszystko za pomocą telefonu!

Są one podobne do polecenia wypłaty, możliwego do wykorzystania w bankomacie celem podjęcia pieniędzy. Pomysł IKO opiera się na systemie kodów jednorazowych, które są wyświetlane na ekranie telefonu i którymi zatwierdza się transakcje w bankomatach lub terminalach kartowych.

M-commerce oraz płatności mobilne

Rynek m-commerce, czyli obszar handlu elektronicznego w którym najistotniejszą rolę odgrywają urządzenia mobilne, rozwija się w błyskawicznym tempie. Z roku na rok obserwuje się coraz większe zainteresowanie konsumentów korzystających z usług sklepów internetowych oraz finalizacji zakupów poprzez dokonywanie płatności online.

Z Badań firmy analitycznej Flurry Analitics wynika, iż w 2014 r. korzystanie z aplikacji w urządzeniach przenośnych wzrosło o 76%. Najchętniej były one wykorzystywane do robienia zakupów, a także do zadań związanych z pracą i organizacją czasu oraz komunikowaniem się z otoczeniem. Okazało się również, że dynamicznie wzrosło zainteresowanie programami instalowanymi w smartfonach i tabletach.

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.