Coface korzystnie ocenia sytuację Polski i Europy Centralnej pod względem ryzyka sektorowego
Na tle zawirowań w gospodarce globalnej Polska oraz większość pozostałych krajów Europy Środkowo-Wschodniej wyróżniają się nie tylko makroekonomicznie. Jest to także region o relatywnie niskim poziomie ryzyka sektorowego – informuje Coface w komentarzu do raportu o poziomie ryzyka sektorowego na świecie.
„Polska korzysta na konkurencyjności kosztowej i poziomie wykształcenia społeczeństwa, co zarówno wspiera nasz eksport, jak również przyciąga zagranicznych inwestorów z wielu branż. Wśród sektorów o najniższym poziomie ryzyka wyróżniają się usługi dla biznesu, gdzie Polska stała się liderem. W tym segmencie pozycja naszego kraju będzie się umacniać w kolejnych latach” – powiedział Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Europie Centralnej.
Inwestycje korporacyjne nadal zagrożone
Globalny wzrost pozostaje poniżej potencjału (2,7 proc. prognozowane przez Coface w 2016 r.) pod wpływem wysokiej zmienności rynków finansowych i nadal niskich cen ropy, co zagraża dobrej kondycji branż analizowanych przez Coface.
Sektory zależne od inwestycji biznesowych są bardziej narażone na ryzyko, szczególnie na wschodzących rynkach Azji, Ameryki Łacińskiej i Ameryki Północnej. Z drugiej strony trudności najmniej odczują sektory powiązane z konsumpcją gospodarstw domowych, zarówno w rozwiniętych, jak i rozwijających się gospodarkach. Niski wzrost globalnego handlu (1,8 proc. w roku kończącym się w lutym 2016 r.) stanowi kolejną słabość. Tempo rozwoju handlu ostro zahamowało od sierpnia 2015 r. (3 proc.), co szczególnie wpływa na przewoźników, zwłaszcza z branży spedycyjnej (80 proc. globalnego handlu).
Europa coraz mniej ryzykowna
Chociaż coraz trudniejsze warunki gospodarcze na świecie nie oszczędziły żadnego z sześciu regionów badanych przez Coface, Europa może pochwalić się pozytywnym impetem wewnętrznym.
Europa Środkowa nadal przedstawia mniejsze ryzyko niż inne regiony, pomimo obniżenia oceny sektora chemicznego do poziomu „średniego ryzyka” z uwagi na spowolnienie w Chinach i kurczenie się działalności w Rosji.
Firmy działające w Europie Zachodniej dobrze sobie radzą dzięki przyspieszeniu konsumpcji, która stanowi główną siłę napędową europejskiego wzrostu. Oba przypadki podwyższenia oceny przez Coface w omawianym kwartale dotyczą tego regionu.
Sektor motoryzacyjny cieszy się pozytywnymi perspektywami, a jego ocenę podwyższono do poziomu „średniego ryzyka”. Wynika to z 10,1 proc. wzrostu sprzedaży nowych samochodów (w roku kończącym się w lutym 2016 r.) oraz spodziewanej wymiany starzejących się zasobów.
Branża farmaceutyczna, której ocenę podwyższono do poziomu „średniego ryzyka”, dobrze sobie radzi w zakresie wzrostu z uwagi na starzejące się społeczeństwo europejskie, zakończenie programów oszczędnościowych oraz dobrą historię płatniczą rejestrowaną przez Coface.
Obniżenie oceny sektora tekstyliów i odzieży w Europie Zachodniej do poziomu „wysokiego ryzyka” wynika ze wzrostu niewypłacalności (+1,3 proc.) we Francji w 2015 r.
Fala obniżek ocen zarówno w krajach rozwiniętych, jak i gospodarkach wschodzących
Większość aktualizacji w tym kwartale to obniżki ocen. Wraz z branżą chemiczną w Europie Środkowej oraz sektorem tekstyliów i odzieży w Europie Zachodniej ich liczba sięgnęła dziewięciu.
Ocena sektora metali została zaktualizowana po raz drugi od końca 2015 r., przy czym ryzyko kredytowe osiągnęło poziom „bardzo wysoki” w Ameryce Łacińskiej i na Bliskim Wschodzie. Zmiana ta była skutkiem niedawnych spadków cen metali podstawowych, co wpływa na marże przedsiębiorstw. W ten sposób metale stały się najbardziej ryzykownym sektorem na świecie.
Również w Ameryce Łacińskiej ocena branży farmaceutycznej została obniżona do poziomu „średniego ryzyka” w świetle bardzo silnych spadków inwestycji firm petrochemicznych (Petrobras: -24,5 proc. w latach 2015–2019; Ecopetrol: -40 proc. w 2016 r.), co doprowadziło do cięć wydatków publicznych, a w konsekwencji do penalizacji konsumpcji. Segment para-farmaceutyków powinien ucierpieć najmocniej, jednakże refundacja leków ze środków publicznych może również ulec zmianie i osłabić graczy z branży.
Inaczej niż w Ameryce Łacińskiej, północnoamerykański sektor energetyczny nie stanowi „systemowego” zagrożenia dla regionu. Jednakże sytuacja się pogarsza. W 2015 r. pojawiły się pierwsze ograniczenia produkcji oleju łupkowego od początku jej rozwoju, a marże przedsiębiorstw w sektorze znajdują się w strefie spadków. Nawet jeżeli prognozy wydają się pozytywne ze strony popytu, niskie ceny ropy sprawiają, że ryzyko dla północnoamerykańskiego sektora energetycznego oceniono jako „bardzo wysokie”.
Ocena ryzyka dla branży motoryzacyjnej w Ameryce Północnej również uległa zmianie i jest teraz na poziomie „średniego ryzyka”. Chociaż wzrost sprzedaży samochodów mógłby pozostać dodatni (choć nadal nieporównywalny z rokiem 2015), ryzyko związane z konsumentami „subprime” i „deep subprime” wzrasta. Oprócz ograniczonej dostępności kredytów na koszt kredytów o zmiennym oprocentowaniu wpływa także wzrost stóp procentowych zatwierdzony przez Fed w grudniu 2015 r. (9 na 10 nowych samochodów finansuje się z kredytu). Co więcej, średnie okresy kredytowania wydłużają się do 6 lat, co oznacza, że kredytobiorcy są na długo wykluczeni z rynku, a końcowa wartość ich pojazdów w przypadku odsprzedaży spada.
Wschodzące rynki azjatyckie zaczynają wykazywać oznaki nasycenia na rynku elektroniki. Jest to szczególnie widoczne w przypadku komputerów osobistych i tabletów, których sprzedaż nadal spada. Wzrost liczby przypadków spóźnionych płatności skłania do monitorowania dwóch powiązanych sektorów: sprzedaży detalicznej, której ocenę obniżono do poziomu „średniego ryzyka”, oraz sektora telekomunikacyjnego, którego ocenę obniżono do poziomu „wysokiego ryzyka”.
Coface to francuska firma ubezpieczeniowa, oferuje przedsiębiorstwom na całym świecie rozwiązania w zakresie ochrony przed ryzykiem niewypłacalności ich klientów, zarówno w transakcjach krajowych jak i eksportowych. Ubezpiecza należności krajowe i eksportowe, oferuje finansowanie poprzez faktoring, a także raporty handlowe o firmach z całego świata i marketingowe bazy danych