Informacje

Bug na Podlasiu, okolice Janowa Podlaskiego Fot. Małgorzata Piekarska
Bug na Podlasiu, okolice Janowa Podlaskiego Fot. Małgorzata Piekarska

Polska znowu od morza do morza? Transportowo i handlowo...

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 30 stycznia 2015
  • 13:00
  • 3
  • Tagi: Białoruś biznes Morze Bałtyckie Polska przewóz ładunków przewoźnik towarowy transport Ukraina Wisła
  • Powiększ tekst

Międzynarodowe konsorcjum eksperckie przeanalizuje sposoby odtworzenia szlaku wodnego między Morzem Czarnym a Bałtykiem. Kontrakt na przeprowadzenie odpowiednich badań podpisano w Mińsku - podała w piątek państwowa agencja BiełTA.

Dokument podpisali w czwartek stojący na czele konsorcjum Instytut Morski w Gdańsku oraz zleceniodawca, czyli podlegająca Ministerstwu Transportu Białorusi firma budowlana "Dnieprzańsko-Bużański Szlak Wodny".

Eksperci przeanalizują ekonomiczne, techniczne, ekologiczne, finansowe i prawne aspekty odtworzenia szlaku wodnego E40 między Gdańskiem a Chersonem na Ukrainie. Wnioski mają przedstawić do końca bieżącego roku.

Konsorcjum ma zbadać celowość wykorzystania poszczególnych odcinków szlaku na całej jego długości i zaproponować trzy konkretne scenariusze rewitalizacji.

Finansowanie prac w ramach wspólnego projektu wzięła na siebie Unia Europejska, która przeznaczy na ten cel prawie 500 tys. euro - podała agencja BiełTA.

Droga wodna E40 łączy Morze Bałtyckie w Gdańsku z Morzem Czarnym w Chersonie. Na terenie Polski biegnie w górę Wisły do Warszawy, a dalej Narwią i Bugiem do Brześcia, gdzie łączy się z drogą wodną prowadzącą przez Polesie do Dniepru.

Jak podkreśla BiełTA, obecnie statki nie mogą nią pływać na odcinku między Warszawą a Brześciem. Ponadto fragment ten biegnie przez parki przyrodnicze wchodzące w skład europejskiej sieci Natura 2000 i dlatego planowanie na nim jakichkolwiek hydrotechnicznych instalacji wymaga dokładnej analizy.

Zdaniem specjalistów, odtworzenie szlaku E40 pozwoli co roku transportować do 4 mln ton ładunków, co znacznie ułatwi handel między Polską, Białorusią i Ukrainą.

Projekt jest realizowany zgodnie z programem współpracy transportowej Polski, Białorusi i Ukrainy na lata 2007-2013. Oprócz Instytutu Morskiego pozostali członkowie konsorcjum to ukraińskie przedsiębiorstwo państwowe CzernomorNIIprojekt, niemiecki Instytut Ekonomii Przewozów i Logistyki oraz Europejsko-Ukraińska Agencja ds. Biznesu i Innowacji.

Z Mińska Małgorzata Wyrzykowska (PAP)

Komentarze