Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Wyzwanie przed Gdynią: Do portu wpłynie najdłuższy na świecie kontenerowiec

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 4 czerwca 2015, 10:17

  • 0
  • Powiększ tekst

Do portu w Gdyni w piątek rano ma wpłynąć najdłuższy i jeden z największych w historii obsługiwanych w tym porcie kontenerowców; ma ponad 324 metry długości i może przewozić prawie 8,1 tys. TEU czyli standardowych kontenerów.

Statek będzie obsługiwany przez Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni.

Kierownik marketingu BCT, Michał Kużajczyk poinformował, że statek MSC Charleston ma wpłynąć do terminala w piątek rano. "MSC Charleston, o długości ponad 324 metrów i pojemności prawie 8100 TEU to jednocześnie najdłuższy i jeden z największych statków obsługiwanych do tej pory w Gdyni" - podał.

Dotychczasowy rekord wśród kontenerowców należał do obsługiwanego w BCT w 2012 roku MSC Krystal o pojemności 5792 TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP).

Kużajczyk powiedział PAP, że kontenerowiec przypłynie do Gdyni z Kłajpedy (Litwa) a po przeładowaniu ok. 1,5 tys. kontenerów popłynie do portu w Antwerpii (Belgia). Statek ma cumować w Gdyni dobę. Armatorem jednostki jest MSC, którego statki zawijają do portu w Gdyni "przynajmniej raz w tygodniu".

Przyznał, że ze względu na rozmiary jednostki operacja zawijania do portu będzie bardziej skomplikowana. "Zazwyczaj wejście do portu w Gdyni trwa ok. 45-60 minut, a w tym przypadku potrwa na pewno dłużej, bo w połowie kanału portowego jednostka będzie musiała obrócić się o 180 stopni i zacumować przy nabrzeżu BCT lewą burtą" - wyjaśnił.

Kużajczyk dodał, że od stycznia do maja tego roku terminal przeładował 161 tys. 459 TEU. W 2014 r. terminal przeładował 475 tys. TEU, o ok. 20 proc. więcej niż rok wcześniej. Głównie był to import z Azji a eksport na wszystkie rynki.

BCT realizuje kilkanaście projektów inwestycyjnych, których celem jest zwiększenie potencjału przeładunkowego terminala w ciągu najbliższych kilku lat z obecnych 750 tys. TEU do 1,2 mln TEU oraz przystosowanie go do obsługi statków oceanicznych. Łączny koszt realizowanych już od ponad roku oraz planowanych inwestycji to ponad 200 mln zł; niektóre projekty są współfinansowane przez fundusze unijne.

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Porcie Gdynia jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce; kontroluje ok. 30 proc. polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Sprywatyzowany został w 2003 r. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 r., kiedy obroty wyniosły ponad 493 tys. TEU.

PAP/ as/

Powiązane tematy

Komentarze