„Kupuję, bo polskie” to nasza akcja, w której promujemy polskie produkty i rodzimych przedsiębiorców będących solą wspólnej gospodarki. W ten sposób pieniądze zainwestowane w polską gospodarkę wracają do nas w formie podatków finansujących nasze bezpieczeństwo, szkolnictwo czy ochronę zdrowia.

W zglobalizowanym i zinformatyzowanym świecie nie jest wcale łatwo być gospodarczym patriotą. Nie bez znaczenia jest sytuacja, w jakiej po upadku komunizmu znalazły się polska gospodarka i droga obrana do jej odbudowy, czyli bazowanie na inwestycjach zagranicznych. Dlatego dziś wiele polskich marek ma zagranicznych właścicieli i to, co z nazwy brzmi polsko, wcale nie musi być polskie, i na odwrót. To, co z nazwy kojarzy się z zagranicą, faktycznie jest polskie. Warto więc szukać informacji o kraju pochodzenia wybranego produktu.

PKB po polsku

Wybierając prawdziwie polskie produkty i usługi, wspieramy nasze rodzime przedsiębiorstwa: od maleńkiej manufaktury czekolady na Podkarpaciu po wielkie krajowe spółki na miarę Poczty Polskiej. Oni wszyscy tworzą miejsca pracy w Polsce i dla polskich pracowników. A nowe miejsca pracy to nie tylko spadek liczby bezrobotnych w statystykach, to realny i najbardziej skuteczny napęd dla gospodarki wyrażany wzrostem PKB, czyli Produktu Krajowego Brutto albo, jak kto woli, Poziomu Krajowego Bogactwa.

"Trzy czwarte polskiego PKB produkuje sektor małych i średnich przedsiębiorstw (MSP), którego filarem jest polski kapitał. To przede wszystkim podatki z MSP zasilają budżet państwa" – przekonuje Cezary Kaźmierczak, prezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców.

Zagraniczne koncerny podatków w Polsce za dużo nie płaciły, a nasz system podatkowy długo im to umożliwiał – kwituje ekspert. A to właśnie z podatków finansowane są np. szpitale, szkoły, nowe drogi, a nawet bezpieczeństwo.

Wybór produktów made in Poland sprawia, że wydane pieniądze pozostają w Polsce, wzmacniając polskie PKB. Sięgając po produkty zagraniczne, sprawiamy, że większość wydanych pieniędzy odpływa od nas i powiększa PKB innego kraju i dotuje tamtejsze szpitale, szkolnictwo i bezpieczeństwo.

Potencjał jest duży

Kupować, bo polskie, chce coraz więcej z nas. Trzy lata temu w badaniu PBS wyszło, że 30 proc. mieszkańców Polski za najlepszy sposób pomocy naszej gospodarce uznało m.in. kupowanie produktów polskich firm. Z ubiegłorocznego badania przeprowadzonego przez prof. Dominikę Maison oraz dr. Tomasza Barana w ramach Ogólnopolskiego Panelu Badawczego „Ariadna” wynika, że aż 86 proc. badanych mniej lub bardziej stanowczo chce wspierać polskie firmy przez kupowanie polskich produktów. Wzrost zainteresowania nabywaniem polskich produktów jest rzeczywiście zauważalny.

Nie tylko żywność

Największym uznaniem wśród polskich produktów cieszy się polska żywność. Jest bezkonkurencyjna w Polsce i coraz popularniejsza za granicą, gdzie systematycznie rośnie jej sprzedaż. Wiedzą o tym w Biedronce, dla której hasło „Dobre, bo z Polski” stało się biznesową dewizą. Sieć od ponad 20 lat promuje polskie produkty najwyższej jakości, docierając z nimi do blisko 4 mln klientów dziennie w całej Polsce. Przykładem takiego artykułu jest znakomita kawa Cafe d’Or Collection wyprodukowana przez firmę Instanta, która dzięki 16-letniej współpracy z Biedronką rozwinęła się z małego polskiego zakładu do przedsiębiorstwa oferującego swoje produkty na całym świecie.

Ale obok znakomitej żywności nie brakuje polskich perełek w innych branżach: od kosmetycznej, przez budowlaną i meblową, po nową branżę kosmiczną (łaziki z Polski podbijają NASA). Polskie produkty nierzadko mają jeszcze jedną ważną przewagę nad zagranicznymi: mają lepszą relację jakości do ceny, w tym wypadku dewiza „Kupuję, bo polskie” ma również pozytywny wymiar finansowy. To się nam po prostu opłaca. Zarówno w skali mikro, czyli domowego budżetu, jak i w skali makro – budżetu państwa.

Chcemy z wami promować polskie produkty i polskich przedsiębiorców w ramach akcji „Kupuję, bo polskie”, dlatego czekamy na Wasze listy z propozycjami i uwagami pod adresem: kupujebopolskie@fratria.pl

ANNA SZYMCZAK

Kawa rozpuszczalna Cafe d’Or Collection

tytuł

To kompozycja starannie wyselekcjonowanych ziaren o bogatym aromacie i niepowtarzalnym smaku. Niebanalne i innowacyjne opakowanie o wygodnej pojemności 100 g może po zużyciu kawy służyć jako ekskluzywny, dizajnerski kubek do domu i do pracy. I można jeszcze dłużej cieszyć się smakiem Cafe d’Or Collection. Produkt dostępny w sieci Biedronka. Producent: Instanta Sp. z o.o.

Okno balkonowe – Galeria

tytuł

Nowatorskie, duże okno dachowe, w którym otwarte skrzydła tworzą balkon. Skrzydło jest podtrzymywane przez innowacyjny mechanizm wspomagający, który pozwala pozostawić je w dowolnej pozycji (w zakresie rozpiętości od 0° do 45°). Podczas zamykania, barierki ochronne chowają się w oknie, przez co nie ulegają zabrudzeniom oraz nie psują estetyki. Producent: FAKRO sp. z o.o.

Hipoalergiczne nawilżające mleczko do ciała z serii Dzidziuś

tytuł

Innowacyjny produkt dla delikatnej skóry dziecka o właściwościach intensywnie nawilżających i ochronnych. Specjalnie opracowana receptura łagodzi podrażnienia, odżywia oraz wygładza skórę. Dodatkowo zawarty w mleczku kompleks prebiotyków stymuluje wzrost pożytecznej flory bakteryjnej dającej ochronę przed szkodliwym wpływem czynników zewnętrznych. Produkt dostępny w wygodnym opakowaniu 300 ml. Producent: Pollena Przedsiębiorstwo Chemii Gospodarczej Sp. z o.o. Sp. k.

Śnieżka Satynowa

tytuł

Farba do wnętrz Śnieżka Satynowa to supernowoczesny produkt o wyjątkowej odporności. Jest pięć razy bardziej odporna na zmywanie niż superwytrzymałe farby lateksowe. Jest też bezpieczna dla zdrowia i przyjazna dla środowiska, o czym świadczy certyfikat Ecolabel. Producent: Fabryka Farb i Lakierów Śnieżka SA

Krem do rąk z terapii przeciwstarzeniowej

tytuł

Krem do rąk przeznaczony do pielęgnacji przeciwstarzeniowej każdego rodzaju skóry. Zawiera bogatą kompozycję synergicznie dobranych składników: olejów, ekstraktów i substancji łagodzących. Całość zamknięta w wygodnym opakowaniu 70 ml. Producent: Organique Sp. z o.o. Sp. komandytowa

Sok jabłkowy z Kałęczewa

tytuł

Sok jabłkowy z Kałęczewa jest wpisany na Listę Produktów Tradycyjnych. Znak Poznaj Dobrą Żywność oraz certyfikat Jakość Tradycja potwierdzają niezwykły smak, jakość i aromat, które wyróżniają go spośród wielu soków. Sok z Kałęczewa bogaty jest w składniki mineralne i witaminy jest doskonały dla zdrowia i urody. Producent: Wiatrowy Sad Grażyna Wiatr