Informacje

Fot. sxc.hu
Fot. sxc.hu

Opieszałość, niekompetencja, brak informacji

zz zz

  • Opublikowano: 26 lutego 2013, 07:01

  • 1
  • Powiększ tekst

Coraz więcej klientów skarży się na instytucje finansowe do Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego. Skargi dotyczyły przede wszystkim podmiotów w sektorze bankowym i ubezpieczeniowym.

Jak podaje Urząd Komisji Nadzoru Finansowego (UKNF) w całym 2012 roku wpłynęło 8342 skarg od klientów podmiotów rynku finansowego. Tylko w ostatnim kwartale ubiegłego roku było ich 2328.

W 2012 roku było o 4 proc. Więcej skarg niż rok wcześniej. Wówczas było to 8034 skargi. Jak podkreśla Maciej Krzysztoszek z Departamentu Komunikacji Społecznej Urzędu Komisji Nadzoru Finansowego najwięcej, bo ponad połowa skarg, dotyczyła sektora bankowego. W 2012 r. do UKNF wpłynęło 4268 pism odnoszących się do działalności podmiotów w tym sektorze. To o 19 proc. więcej niż przed rokiem.

Klienci przede wszystkim skarżyli się na działalność banków związaną z udzielaniem kredytów konsumenckich i pożyczek, obsługą rachunków, jakością obsługi klientów oraz z udzielanymi kredytami hipotecznymi.

3354 skargi dotyczyły działalności sektora ubezpieczeniowego. Było ich w sumie o 1 proc. mniej w porównaniu z rokiem wcześniejszym. Klienci przede wszystkim skarżyli się na funkcjonowanie zakładów ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych oraz działalność zakładów ubezpieczeń na życie.243 skargi dotyczyły działalności oddziałów zakładów ubezpieczeń państw członkowskich UE.

W zakresie ubezpieczeń na życie najczęściej zgłaszane przez klientów problemy dotyczyły kwestii związanych z prowadzeniem przez zakład polityki informacyjnej w zakresie ubezpieczeń inwestycyjnych oraz odmowy wypłaty świadczenia. W przypadku ubezpieczeń majątkowych skargi odnosiły się do braku należytej informacji w zakresie charakterystyki produktów ubezpieczeniowych, opieszałości zakładów ubezpieczeń w wypłacie odszkodowania, kwestii związanych z wysokością wypłacanego odszkodowania oraz odmową wypłaty odszkodowania.

W ubiegłym roku mniej klientów skarżyło się na  otwarte fundusze emerytalne (OFE). W sumie było to 359 skarg. Najwięcej zastrzeżeń dotyczyło dokonywania transferów do innych funduszy. Większość tych skarg związana była z brakiem realizacji lub opóźnieniem w realizacji transferów do innych OFE po zmianie przepisów prawa w tym zakresie.

W ubiegłym roku o 28 proc. więcej wpłynęło skarg na działalność podmiotów sektora kapitałowego. W sumie pism do UKNF wpłynęło 277. Klienci skarżyli się na realizację polityki inwestycyjnej, wycenę jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych oraz zasad realizacji zleceń nabycia i umorzenia jednostek uczestnictwa. Poza tym klienci zwracali uwagę na – ich zdaniem – niewłaściwą jakość świadczonych usług, kwestie związane z wysokością pobieranych opłat i prowizji oraz realizacji zleceń. W przypadku spółek publicznych zostały zgłoszone problemy w zakresie realizacji praw korporacyjnych akcjonariuszy oraz wypełniania przez spółki obowiązków informacyjnych.

W 2012 roku wpłynęło 49 skarg dotyczących nieprawidłowości w zakresie świadczenia usług płatniczych, z czego 17 w czwartym kwartale 2012 r. Problemy poruszane w tych skargach dotyczyły: realizacji transakcji kartami płatniczymi, niewykonania dyspozycji przelewu, zablokowania płatności za usługi.

W okresie objętym sprawozdaniem wpłynęło także 35 skarg dotyczących spółdzielczych kas oszczędnościowo – kredytowych (SKOK), które zostały objęte nadzorem KNF z dniem 27 października 2012 r. Poruszane w tych skargach zagadnienia dotyczyły między innymi kwestii związanych z obsługą kredytów i pożyczek w tym problemów ze spłatą i rozliczeniem zobowiązań, umieszczeniem danych w BIK, windykacją oraz sprzedażą wierzytelności.

Powiązane tematy

Komentarze