O tym, że nasza kiełbasa wyprzedziła „ich” kiełbasę, wiemy nie od dziś. Ale obok doskonałej polskiej żywności eksportowanej poza granice na znaczeniu zyskują inne towary wyprodukowane w Polsce

Każdego dnia korzystamy z setek produktów i wyrobów, nie zastanawiając się zbytnio, gdzie i przez kogo zostały wyprodukowane. W większości przypadków zakładamy (słusznie), że wiele z nich zostało uszytych, zmontowanych za granicą — najczęściej w Chinach czy Wietnamie, rzadziej we Francji czy Niemczech, albo tu, w Polsce. Tymczasem przybywa produktów z metką „made in Poland”, które nie tylko nam, Polakom, przypadają do gustu, lecz także przekonują zagranicznych nabywców.

Obok wyjątkowych produktów z branży spożywczej, jak np. oscypek, kiełbasa krakowska, czy choćby polska wódka, hitem ekspertowym stały się meble, kosmetyki czy jachty, które zyskały na świecie miano polskiej specjalności. Ba, niektóre polskie marki, jak choćby te produkujące jachty, są nawet lepiej rozpoznawalne za granicą niż w kraju. Nic dziwnego, skoro ich produkcja w 95 proc. trafia na eksport.

Poza kilkoma firmami jachtowymi w Polsce działa jeszcze 60-70 tys. firm, które uzyskują przychody z eksportu. Według danych Głównego Urzędu Statystycznego w ubiegłym roku produkty z metką „made in Poland” trafiły do ponad 200 krajów na całym świecie. I chociaż nadal 3/4 polskiego eksportu jedzie przede wszystkim na rynki Unii Europejskiej, widać, że skraca się dystans między polskimi firmami a odbiorcami azjatyckimi, afrykańskimi czy południowoamerykańskimi, dokąd z coraz większym powodzeniem wysyłamy m.in. jabłka, masło, kosmetyki czy maszyny rolnicze.

Jakość ma znaczenie

Wiele polskich firm, które zdobyły przyczółki na zagranicznych rynkach, uświadomiło sobie znaczenie marki opartej na jakości produktów. Przykładów nie brakuje. Wystarczy spojrzeć choćby na polskich producentów autobusów, tramwajów czy pociągów. Ich pojazdy w niczym nie ustępują zachodniej konkurencji, ba nawet zyskują przewagę, i to nie tylko cenową, lecz również technologiczną, a także designerską. Podobnie jest na rynku okien. Nie bez powodu polskie firmy należą do ścisłej światowej czołówki producentów okien, będąc groźnym rywalem dla zagranicznej konkurencji.

Eksperci wskazują, że stawianie na najwyższą jakość i budowanie marki to przejaw dojrzałego myślenia, które procentuje dobrą pozycją na rynku i zaufaniem klienta. Podają tu przykład branży meblowej i podkreślają, że nie jest to takie łatwe i oczywiste, bo z jednej strony polscy producenci mebli należą do czołówki europejskiej, z drugiej nie zawsze kojarzą się z Polską. Raczej stereotypowo traktowani są jako anonimowi podwykonawcy. Owszem to się zmienia, ale powoli. Przyśpieszyć ten proces mogłoby wsparcie wizerunkowe ze strony organizacji branżowych i instytucji państwa.

Promować polskie

Wiele polskich firm poradziło sobie na wymagających rynkach zagranicznych i zaistniało ze swoimi produktami i usługami. Wciąż jednak jest ich tam za mało, a ich liczba nie wzrasta tak, jak by mogła. To w głównej mierze wynika z mentalnych ograniczeń i strachu przed ryzykiem, stąd pojawiają się postulaty, że przedsiębiorcom trzeba dostarczać kompleksowej wiedzy o rynkach i wymaganiach z nimi związanych.

Sami przedsiębiorcy oczekują wsparcia ze strony administracji państwowej w promowaniu polskich marek za granicą. „Tak się to robi na świecie, że głowy państwa, politycy i dyplomaci zabiegając o dobre stosunki dyplomatyczne, robią grunt pod dobre relacje gospodarcze. To ma dla biznesu ogromne znaczenie” — podkreślają.

Oprócz dyplomatycznego wsparcia polskim przedsiębiorcom brakuje systemowych rozwiązań na poziomie administracyjnym, które pomogą zmniejszyć nieco ryzyko biznesowe związane z wejściem na tak egzotyczne zagraniczne rynki jak np. dalekiej Azji, afrykańskie czy południowoamerykańskie. Jest to o tyle ważne, że potencjał i chłonność tych rynków wciąż są bardzo duże, tak samo jak potencjał eksportowy polskich firm i produktów. Wykorzystanie ich w synergiczny sposób to gwarantowane korzyści dla całej polskiej gospodarki.

Anna Szymczak

Innowacyjny pociąg z Bydgoszczy

tytuł

To pierwszy polski niskopodłogowy i jednoprzestrzenny skład „made in Poland”. Jest najdłuższym (8 członów, ponad 150 metrów) polskim elektrycznym zespołem trakcyjnym. W standardzie podróżowania InterCity (zakupiony z myślą o kliencie „ekonomicznym”, ale z większością cech komfortu klasy „biznes”). Uznany za najładniejszy pociąg świata przez międzynarodowe jury w Monachium, wyróżniony nagrodą iF Design Award 2016.

Producent: PESA Bydgoszcz SA

Ludwik o zapachu malinowym

tytuł

Zupełnie nowy balsam do mycia naczyń Ludwik o zapachu malinowym wnosi nową jakość do polskich kuchni, nie tylko bezwzględnie walczy z tłuszczem, lecz również zapewnia ochronę i pielęgnację dłoni, dzięki delikatnym składnikom i neutralnemu pH. Zawiera wyciąg ze słodkich migdałów, który ma działanie nawilżające i łagodzące. Receptura została również wzbogacona kompleksem witamin A, E, F, H, mającym działanie ochronne i odżywcze dla skóry rąk. Poza tym Ludwik dba o środowisko naturalne — jest w biodegradowalny i jednocześnie skuteczny w walce z tłuszczem. Pozostawia krystalicznie czyste i lśniące naczynia.

Producent: Grupa INCO SA

Jabłko antonówka i gruszka klapsa

tytuł

Antonówka to popularna w regionie Europy Wschodniej odmiana jabłek o kwaskowatym smaku, miękka i soczysta. Dzięki swoim właściwościom świetnie nadaje się na soki. Gruszka odmiany klapsa (znana też pod nazwą faworytka) została sprowadzona do Polski w XIX wieku. Ze względu na swój unikalny smak jest bardzo popularna w przydomowych ogródkach. Owoce są pakowane w tradycyjne skrzynie wypełnione wełną drzewną, zabezpieczającą przed obiciem.

Producent: Agroserw sp.j. (produkt dostępny w sieci Biedronka)

Łosoś dla dzieci, bez glutenu

tytuł

Łosoś marki Amerigo to produkt bezglutenowy, będący doskonałym źródłem kwasów Omega 3. W ofercie dostępne dwa smaki: à la ketchup i à la pizza. Logo Przekreślonego Kłosa na opakowaniu informuje, że produkt nie zawiera glutenu. Idealny dla wszystkich zmagających się z celiakią — nietolerancją glutenu. Produkty przeznaczone dla dzieci powyżej 3. roku życia.

Producent: Graal SA (produkt dostępny w sieci Biedronka)

Florovit – nawóz do róż i innych roślin kwitnących

tytuł

Przeznaczony do doglebowego i dolistnego dokarmiania róż oraz innych roślin rosnących w gruncie lub pojemnikach. Regularne stosowanie przyspiesza rozwój pęków kwiatowych, zwiększa intensywność wybarwienia liści i kwiatów. W krótkim czasie wzmacnia i odżywia rośliny. 1 kg wystarcza na sporządzenie 100 l roztworu. Producent: Grupa INCO SA

Znaczek historyczny

tytuł

Poczta Polska SA upamiętniając jubileusz powstania państwa polskiego i początków chrześcijaństwa Polski wprowadziła do obiegu znaczek pocztowy „1050. rocznica Chrztu Polski ”.

Emitent: Poczta Polska SA

Serum do ciała z terapii przeciwstarzeniowej

tytuł

Wyjątkowa linia kosmetyków przeciwstarzeniowych zawiera wysoką koncentrację synergicznie dobranych ekstraktów roślinnych. Zapewnia intensywne nawilżenie, odnowę i regenerację nawet najbardziej wymagającej skórze. Zapobiega procesom starzenia i walczy z jego objawami.

Producent: Organique sp. z o.o. sp. komandytowa