Informacje

fot. mat. prasowe
fot. mat. prasowe

W polskiej stoczni odbył się chrzest dwóch promów. Kontrakt na 473 mln zł

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 2 czerwca 2016, 14:49

  • Powiększ tekst

W stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbył się chrzest dwóch nowoczesnych promów pasażersko-samochodowych budowanych dla kanadyjskiego przewoźnika promowego - BC Ferries.

Są to dwa z serii trzech promów zamówionych przez największego przewoźnika promowego w Ameryce Północnej - BC Ferries. Chrzest pierwszego promu odbył się pod koniec listopada ub. roku, a do eksploatacji ma być przekazany w połowie bieżącego roku.

Kontrakt na budowę najnowocześniejszych w swojej klasie promów o łącznej wartości 473 mln zł podpisano w 2014 roku. Umowa obejmuje projekt, budowę, wyposażenie, przeprowadzenie kompletnego programu prób, a także dostawę statków do portu macierzystego. Budowane przez gdańską stocznię promy zastąpią wycofywane z użytku blisko 50-letnie jednostki. Będą to pierwsze statki we flocie armatora wykorzystujące silniki Dual Fuel, które mogą być zasilane zarówno tradycyjnym paliwem (Diesel), jak i gazem (LNG).

Każda z jednostek o długości ponad 107 metrów i szerokości 24 metrów będzie mogła zabrać na pokład 600 pasażerów i 150 samochodów. Matkami Chrzestnymi obu promów zostały długoletnie pracownice BC Ferries, które po symbolicznym rozbiciu butelki szampana nadały jednostkom imiona: Salish Eagle i Salish Raven. Nazwy obu promów Orzeł i Kruk poprzedzone są słowem Salish nawiązującym do rejonu eksploatacji promów - morza Salish.

Czytaj także: Konsorcjum polskich firm zbrojeniowych chce zbudować śmigłowiec dla polskiej armii

Kanadyjski armator BC Ferries w swojej flocie ma 35 jednostek różnej wielkości. Dwa z promów zbudowanych w Gdańsku zastąpią jednostki kursujące między Comox i Powell River oraz na linii Tsawwassen - Southern Gulf Islands route. Trzeci prom będzie stanowił sezonowe uzupełnienie na trasie do Southern Gulf Islands, a także będzie promem zapasowym na pozostałych trasach obsługiwanych przez BC Ferries na czas remontów innych jednostek armatora.

Statki budowane są według projektu biura Remontowa Marine Design & Consulting należącego do Holdingu Remontowa. Spełniać będą zarówno wymogi klasyfikatora, tj. Lloyd's Register, pod którego nadzorem są budowane oraz administracji rządowej tj. Transport Canada.

Obecnie w stoczni budowanych jest jednocześnie kilkanaście różnego typu jednostek. Spółka ma pełen portfel zamówień do połowy 2017 roku.

Remontowa Shipbuilding SA należy do Grupy Kapitałowej Remontowa Holding SA, która jest największą stoczniową grupą kapitałową w Polsce oraz liderem branży przemysłowej w regionie. Holding zarządza dwiema stoczniami oraz wieloma spółkami z sektora okrętowego i offshore. W grupie pracuje ponad 7 tys. osób.

Stocznia specjalizuje się w budowie wielozadaniowych, specjalistycznych jednostek przeznaczonych do obsługi branży offshore. Buduje także promy pasażersko-samochodowe, statki towarowe, holowniki czy okręty. Firma jest jednym z największych na świecie producentów statków zasilanych gazem LNG i prekursorem w produkcji tego rodzaju jednostek w Europie. Rocznie buduje ok. 10 w pełni wyposażonych statków różnego typu, co przekłada się na przychód ok. 1 mld zł.

(PAP)

Zobacz: Polacy stworzyli przełomowy prototyp samochodu zasilanego wodorem!

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.