Informacje

Odra pod Wrocławiem, fot. Wikipedia/Grzegorz Kilian/CC BY-SA 3.0
Odra pod Wrocławiem, fot. Wikipedia/Grzegorz Kilian/CC BY-SA 3.0

Ruszył IV Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 8 czerwca 2016
  • 11:26
  • 0
  • Tagi: biznes gospodarka gospodarka morska Ministerstwo Gospodarki Morskiej transport żegluga śródlądowa
  • Powiększ tekst

Rozpoczął się IV Międzynarodowy Kongres Morski w Szczecinie. To doroczne spotkanie osób związanych z gospodarką morską i żeglugą śródlądową, którego esencją są trzy dni dyskusji w gronie ekspertów, naukowców, przedsiębiorców i polityków w całości poświęcone analizie kierunków rozwoju i wyzwań stojących przed rynkami związanymi z wodą.

W Szczecinie zostaną podjęte najważniejsze tematy związane z gospodarką wodną. Rozwój przemysłu stoczniowego, rybołówstwa, energetyki wodnej oraz analiza ustawodawstwa – to niektóre z zagadnień, które podejmą zaproszeni prelegenci. Duża część paneli dyskusyjnych poświęcona będzie problemom żeglugi śródlądowej.

Powołane w zeszłym roku Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej stoi przed wyzwaniem przywrócenia żeglugi na rzekach. Zadanie to o tyle trudne, że w wyniku wieloletnich zaniedbań polskie rzeki są praktycznie niezagospodarowane. Rewitalizacji wymaga organizacja administracyjno-prawna, strategia rozwoju, a także sposób finansowania inwestycji. Konieczne będzie stworzenie zaplecza naukowego, a także wykwalifikowanej kadry.

W Polsce transport dóbr i osób z wykorzystaniem wód śródlądowych wymarł. Obecnie stanowi jedynie 0,1 proc. całości transportu w naszym kraju. Jako powód takiego stanu rzeczy eksperci wskazują niedofinansowanie oraz brak strategicznych celów adekwatnych do potencjału. W raporcie autorstwa Natalii Wójcik znajdziemy informację, że wydatki na infrastrukturę na rzekach na przestrzeni ostatnich 20 lat spadały średnio o 20 proc. rocznie.

Zgodnie z deklaracjami premier Beaty Szydło barki mają wrócić na polskie rzeki. Pierwszym krokiem do tego ma być zaplanowana na jesień tego roku ratyfikacja konwencji AGN (Accord Européen Sur Les Grandes Voies Navigables). To dokument ustanowiony przez Organizację Narodów Zjednoczonych mający na celu stworzenie międzynarodowej sieci śródlądowych połączeń.

Polskę przecinają trzy szlaki o transgranicznym znaczeniu, jednak nie spełniają standardów żeglugowych. Przystąpienie do konwencji oznacza zobowiązanie dostosowania infrastruktury do charakterystyki opisanej w dokumencie. Dzięki ratyfikacji AGN otworzy nam się również droga do pozyskania funduszy unijnych na inwestycje konieczne do spełnienia standardów tej konwencji.

MS

Komentarze