Informacje

fot. freeimages.com
fot. freeimages.com

NASK: Rusza kampania społeczna Dyżurnet.pl

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 września 2016, 21:43

    Aktualizacja: 15 września 2016, 21:47

  • 0
  • Powiększ tekst

Rusza kampania społeczna Dyżurnet.pl pod hasłem: „Nie jesteś widzem, jesteś świadkiem – reaguj” - punktu kontaktowego przyjmującego zgłoszenia o nielegalnych treściach pojawiających się w internecie. Celem kampanii jest zwrócenie uwagi na problem skutków, jakie niosą dla ofiar umieszczone w sieci materiały przedstawiające seksualne wykorzystywanie dzieci.

Na konferencji inaugurującej kampanię społeczną Dyżurnet.pl pojawili się: dyrektor Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej, Wojciech Kamieniecki; Rzecznik Praw Dziecka, Marek Michalak; kierownik Dyżurnet.pl, Martyna Różycka oraz Marcin Bochenek, dyrektor projektów rozwoju społeczeństwa informacyjnego NASK.

Niepożądane treści w Internecie powodują największe szkody właśnie w stosunku do dzieci. (…) Bezpieczny i przyjazny Internet to wspólna odpowiedzialność wszystkich użytkowników sieci – podkreślił dyrektor NASK Wojciech Kamieniecki.

Co roku tysiące dzieci na całym świecie pada ofiarą przestępstw o charakterze seksualnym. Część sprawców dokumentuje krzywdę dziecka w formie zdjęć lub filmów. Jeśli są one później umieszczane w internecie, dostęp do nich staje się nieograniczony. Dyrekcja Dyżurnet.pl podkreśla, że bardzo istotne w skuteczności działania punktu jest wparcie zwykłych użytkowników internetu, którzy zgłaszają nielegalne treści. Pozwala to podjąć interwencje na rzecz wyeliminowania z sieci obrazów przedstawiających krzywdę dziecka, wyrządzoną w realnym świecie. Jak mówi dyrektor zespołu Dyżurnet.pl, Martyna Różycka, zamieszczenie materiałów prezentujących seksualne wykorzystanie dziecka w Internecie stanowi końcowy element procesu, mającego źródło w fizycznej i psychicznej krzywdzie dziecka: Chciałabym, aby wszyscy mieli poczucie, że powinni reagować na treści nielegalne, które nie powinny znajdować się w Internecie. (…) 11 lat temu zaczynaliśmy z 40 zgłoszeniami miesięcznie, dziś mamy ich ponad 1000. To statystyka, ale za każdym zdjęciem, materiałem, filmem stoi realna krzywda dziecka. Każdy obywatel powinien być ambasadorem tej kampanii i zgłaszać zauważone nieprawidłowości. Powinien pamiętać, że jest zespół, który reaguje na tego typu incydenty. Chodzi o to, by przede wszystkim chronić dziecko.

Wagę kampanii podkreślał również Rzecznik Praw Dziecka, Marek Michalak: To kolejna kampania, która ma uwrażliwić społeczeństwo na zagrożenie i krzywdę dzieci, które w sieci są narażone najbardziej. To miejsce, w którym nie zawsze mają możliwość przewidywania konsekwencji swoich działań. Dlatego dziękuję NASK za podjęte w tym zakresie działania. Kampania, która mówi: »Reaguj« jest bliska kampanii Rzecznika Praw Dziecka: »Reaguj – masz prawo« - jest to bratnie działanie w kierunku uwrażliwiania i podnoszenia kompetencji osób korzystających z sieci. (…) Stąd mam nadzieję, że będzie o niej głośno i dotrze do jak największej liczby naszych obywateli i zachęci do realnego, kompetentnego działania na rzecz dzieci. Mam nadzieję, że będą oni reagować, chronić i zgłaszać nieprawidłowości.

Internauci mogą przesyłać zgłoszenia anonimowo pod adresem: https://dyzurnet.pl/formularz.html, kontaktując się z zespołem telefonicznie pod numerem: 801 615 005 lub pod adresem: [email protected]. W kampanii społecznej wykorzystany zostanie m.in. spot internetowy, który można obejrzeć pod linkiem: https://youtu.be/zhW6jbvUwcg.

Dyżurnet.pl działa od 2005 roku, współpracując z Akademią NASK. W tym czasie przeanalizował ponad 60 tysięcy zgłoszeń – obecnie w miesiącu spływa ich około 1000. Jak pokazują dane INHOPE z 2014 roku, 72 proc. ofiar to dzieci przed okresem dojrzewania (od 1 do 12 - 13 lat). 81 proc. ogółu to dziewczynki. Według polskiego prawa, osoba, która produkuje, posiada albo rozpowszechnia treści pornograficzne z udziałem małoletniego podlega karze pozbawienia wolności od lat 2 do 12.

Kampania została objęta patronatem przez: Ministra Cyfryzacji, Ministra Edukacji Narodowej oraz Rzecznika Praw Dziecka.

NB

Powiązane tematy

Komentarze