Informacje

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, wojewoda śląski Jarosław Wieczorek oraz wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit na placu budowy odcinka A1 pod Tuszynem, fot. PAP/Waldemar Deska
Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk, wojewoda śląski Jarosław Wieczorek oraz wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit na placu budowy odcinka A1 pod Tuszynem, fot. PAP/Waldemar Deska

Powstanie ostatni, brakujący odcinek autostrady A1

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 20 października 2016
  • 17:55
  • 1
  • Tagi: Andrzej Adamczyk autostrada A1 biznes drogi Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa transport
  • Powiększ tekst

”Podstawową potrzebą jest dokończenie szkieletu komunikacyjnego kraju. Podjęliśmy zatem decyzję o przyspieszeniu realizacji ostatniego, brakującego fragmentu autostrady A1 łączącej północ i południe Polski. z Tuszyna do Częstochowy” – zapowiedział minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk 20 października 2016 r. Oddanie do ruchu poszczególnych pododcinków jest planowane w latach 2020-2022. Autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa zostanie zrealizowana w ciągu dwujezdnionej drogi nr 1, popularnej „gierkówki”

Dzisiaj zapadła decyzja o skierowaniu do realizacji ostatniego, 80-kilometrowego odcinka A1. Decyzją rządu, decyzją Prawa i Sprawiedliwości, realizujemy kolejna z naszych przedwyborczych obietnic. Otwieramy tym samym dostęp do portu w Szczecinie i zespołu portów Gdynia – Gdańsk. Komunikujemy północ kraju z południem, ale także z południem Europy, bo przecież droga autostradowa dochodzi już do Ostrawy – mówi portalowi wPolityce.pl Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury i budownictwa.

Minister Adamczyk precyzuje również plany zakończenia tej ważnej inwestycji: – Mamy nadzieję, że ta ten odcinek zostanie ukończony do 2020 roku. Chciałbym dodać, że rząd Platformy Obywatelskiej i PSL-u nie rozwiązał tego problemu przez osiem lat. Udaje nam się realizować najtrudniejsze odcinki, co do których nie zapadały decyzje przez ostatnie lata.

Za rok powinna ruszyć budowa, a za trzy lata powinniśmy cieszyć się już z nowej autostrady – mówi wiceminister infrastruktury Jerzy Szmit. Aktualnie przygotowaliśmy już wszystkie dokumenty do pierwszego etapu przetargu, który na pewno zostanie rozpisany do końca roku. Przetarg będzie dwuetapowy, budowa powinna ruszyć pod koniec roku 2017 – dodaje wiceminister.

80-kilometrowy odcinek autostrady A1 Tuszyn-Częstochowa zostanie zrealizowany ze środków Krajowego Funduszu Drogowego, w ramach limitu wydatków w Programie Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.). Szacowany koszt realizacji to ok 3,6 mld zł.

Dzięki szybszej realizacji możliwe będzie zakończenie budowy całego ciągu autostrady A1. Odcinek Tuszyn - Częstochowa jest ostatnim brakującym fragmentem tej autostrady, dzięki czemu kierowcy będą mogli korzystać z nowoczesnego i bezpiecznego połączenia drogowego od Trójmiasta aż po granicę z Czechami.

Oznacza to, że o dwa lata wcześniej osiągnięte zostaną efekty gospodarcze:

  • skrócenie czasu przejazdu między głównymi aglomeracjami: Warszawy/Łodzi i aglomeracji śląskiej;

  • odciążenie istniejącej sieci – w szczególności skoncentrowanie ruchu ciężkiego na autostradzie uwolni lokalne społeczności od nadmiernego hałasu i zagrożeń w ruchu poprzez budowę obejść miejscowości oraz zastosowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska i ochrony przed hałasem;

  • lepsze połączenie polskich portów w Gdańsku i Gdyni z centralną i południową Polską, a także rynkami południowych sąsiadów: Republiki Czeskiej i Republiki Słowackiej;

  • rozwój sektora wykonawstwa drogowego – projekt o tej skali wygeneruje w trakcie realizacji kilka tysięcy miejsc pracy bezpośrednio u wykonawców i pośrednio w otoczeniu firm budowlanych.

Odcinek ten był we wcześniejszych latach planowany do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego. Podmioty, które zgłosiły chęć budowy i z którymi podpisano umowę, nie były jednak w stanie zapewnić finansowania na realizację tej inwestycji. Zgodnie z przyjętym przez Radę Ministrów 8 września 2015 r. PBDK 2014 – 2023, odcinek autostrady A1 od Tuszyna do końca obwodnicy Częstochowy został zaplanowany do realizacji przez drogową spółkę specjalnego przeznaczenia (dssp). Do powołania spółki konieczne byłoby jednak podjęcie szeregu czynności i zmian prawnych, technicznych i finansowych, także na poziomie europejskim. Na ten proces potrzeba dodatkowo co najmniej dwa lata, dlatego podjęta została decyzja o skierowaniu inwestycji do realizacji w systemie tradycyjnym. Oddanie do ruchu poszczególnych pododcinków jest planowane w latach 2020-2022.

Autostrada A1 Tuszyn – Częstochowa zostanie zrealizowana w ciągu wybudowanego pod koniec lat 80. XX wieku fragmentu A1 (odcinek Tuszyn - Piotrków Trybunalski) oraz dwujezdniowej drogi krajowej nr 1 o przekroju czteropasowym z drugiej połowy lat 70. XX wieku, zwanej potocznie gierkówką (odcinek Piotrków Trybunalski – Częstochowa).

1 lipca 2016 r. został udostępniony kierowcom 40 kilometrowy odcinek autostrady A1 ze Strykowa do Tuszyna. Pozwoliło to na wyprowadzenie ruchu tranzytowego i częściowo lokalnego ruchu ciężkiego z centrum Łodzi i odciążyło aglomerację łódzką. Dzięki A1 czas przejazdu, w zależności od pory dnia, skrócił się nawet o 1,5 godziny. Południowy odcinek A1 od Częstochowy (wraz z obwodnicą) do Pyrzowic o długości 57 km jest już w b udowie. Oddanie do ruchu jest planowane w latach 2018-2019. Łączna długość autostrady A1 to ponad 560 km. Jej ostatni brakujący odcinek z Tuszyna do Częstochowy będzie dopełniał sieć dróg ekspresowych i autostrad w Polsce, łącząc autostrady A2 i A4, zapewniając skomunikowanie najważniejszych aglomeracji.

Autostrada A1 to jedna z kluczowych tras szybkiego ruchu w Polsce. Leży w ciągu międzynarodowej trasy E75 oraz w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. A1 jest jedyną autostradą w Polsce o przebiegu południkowym. Obecnie w eksploatacji jest 430 km autostrady (odcinki: Pruszcz Gdański – Piotrków Trybunalski oraz Pyrzowice – Gorzyczki).

Oprac. sek

Komentarze