Informacje

Poznajcie MatchBeta. Sztuczna inteligencja pomoże w procesie rekrutacji

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 listopada 2016, 13:19

  • Powiększ tekst

Najniższa stopa bezrobocia w ciągu ostatnich 25 lat, coraz więcej ofert pracy i mniejsze trudności w znalezieniu posady to konsekwencje obecnie panującego na rynku trendu, który działa na korzyść pracownika. Jednak ma to swoje zarówno plusy, jak i minusy – kandydaci mogą przebierać w ofertach a pracodawcy nie mogą znaleźć osoby, posiadającej kompetencje odpowiadające ich wymaganiom. Temu zaradzić ma nowe narzędzie, oparte na algorytmach sztucznej inteligencji, które wesprze zarówno pracodawcę w procesie rekrutacji, jak i młodych w wyborze ścieżki kariery.

Jednym z najpoważniejszych wyzwań na rynku pracy jest obecnie znalezienie osób, których kompetencje odpowiadają wymaganiom pracodawców. Jak pokazują badania „19th Annual Global CEO survey”, 81 proc. szefów proces znalezienia kandydata na wyznaczone stanowisko postrzega jako wyzwanie, a 73 proc. uważa, że odnalezienie właściwych talentów jest priorytetem dla biznesu. Natomiast aż 71 proc. pracodawców narzeka, że nie może znaleźć kogokolwiek, kto posiada odpowiednie umiejętności.

„Rynek pracy w ciągu ostatnich kilku lat zmienił się diametralnie. W związku z transformacją cyfrową pojawiło się wiele nowych zawodów, a pokolenie millenialsów, które już teraz na świecie stanowi niemal połowę pracowników, jest o wiele bardziej wymagające w stosunku do rodzaju i formy zatrudnienia niż ich starsi koledzy. Na pracodawcach wymusza to dostosowanie się do nowych reguł gry, ponieważ dotychczasowe metody rekrutacji okazują się coraz mniej efektywne” – uważa Adam Krasoń, prezes firmy doradczej PwC.

W odpowiedzi na potrzeby rynku postanowiono stworzyć narzędzie, które rozwiąże problemy zaistniałe podczas rekrutacji. MatchBeta, system oparty na mechanizmie sztucznej inteligencji opiera się na algorytmach wprowadzonych przez zespół Data Analytics PwC oraz Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS.

„Projekt MatchBeta to odpowiedź na rosnącą potrzebę przybliżania pracodawców i potencjalnych pracowników, poprzez dopasowanie ich kompetencji i oczekiwań już na pierwszym etapie relacji. Intuicja i doświadczenie rekruterów zostaje w tym wypadku wsparta precyzyjnym systemem sztucznej inteligencji. W późniejszym etapie dla młodych oznacza to przede wszystkim większą satysfakcję z wykonywanych obowiązków już po zatrudnieniu i łatwiejsze odnalezienie się w firmie. Z kolei dla pracodawców – zmotywowanych pracowników, którzy dobrze czują się w swoim miejscu pracy, odpowiadającym ich oczekiwaniom” – wyjaśnia Ewa Zmysłowska, dyrektor działu kapitału ludzkiego w PwC.

M.A.I.A. (Matching Artificial Inteligence Assistant), bo tak nazywa się narzędzie, pozwala użytkownikowi wypełnić specjalistyczny test, który przeznaczony jest zarówno dla potencjalnych pracowników, jak i pracodawców. Studenci i absolwenci poszukujący pracy odpowiadają na pytania z obszaru cech osobowości, zainteresowań, indywidualnych zdolności oraz preferencji dotyczących warunków pracy. Natomiast rekrutujący wypełniają ankietę wskazując, jakie m.in. umiejętności miękkie musi posiadać potencjalny kandydat.

„Projekt MatchBeta, którego elementem jest M.A.I.A., to połączenie psychologii i preferencji zawodowych określonych w sposób analityczny, przez dane. Sztuczna inteligencja automatycznie uczy się i wyciąga wnioski. M.A.I.A. nie tylko sugeruje studentom odpowiedni dla nich zawód, ale także pomaga profesjonalistom planować dalsze kroki kariery. Dokonuje także preselekcji kandydatów, usprawniając pracę rekruterów" – podsumowuje Mariusz Śpiewak, partner w PwC, lider zespołu Data Analytics.

Projekt dopiero startuje – jest otwarty i dostępny zarówno dla pracowników, studentów jak i pracodawców. Od dzisiaj, do końca stycznia 2017 roku twórcy za główny cel stawiają sobie zebranie jak największej ilości wypełnionych testów przede wszystkim od profesjonalistów z kilkuletnim doświadczeniem. Mechanizm jest bardzo prosty: dzięki temu system ma nauczyć się zależności pomiędzy charakterystykami osób a danymi zawodami oraz poziomem satysfakcji z wykonywanej pracy. Następnie M.A.I.A. będzie przyswajać dane i tworzyć profile behawioralno-zawodowe. Na tej podstawie system podpowie do jakiego zawodu kandydat do pracy ma największe predyspozycje. Natomiast na podstawie testów wypełnionych przez pracodawców aplikacja będzie mogła od razu zaproponować firmie najbardziej „dopasowanego” (do stanowiska i kultury organizacyjnej) pracownika.

Firma PwC planuje także stworzenie tzw. Karieroteki, która będzie prezentować definicje nowych zawodów. Zajmujący różne funkcje na szczeblach zawodowej kariery będą mieli możliwość nagrania krótkiego filmiku opisującego to, czym zajmują się w swojej pracy. W ten sposób będą mogli pomóc młodym ludziom w odkrywaniu nowych zawodów, a także uświadamianiu, jakich kompetencji oczekują względem kandydata aplikującego na dane stanowisko.

System może być niewątpliwym ułatwieniem dla obu stron procesu rekrutacji. Rodzi jednak jeszcze jedno pytanie: czy sztuczna inteligencja nie zastąpi całkowicie pracowników m.in. w działach HR? Już teraz jako jedno z zagrożeń cywilizacyjnych wskazuje się procesy automatyzacji i robotyzacji, które w krótkiej perspektywie mogą całkowicie wyprzeć ludzi i zastąpić ich maszynami. „Traktujemy to jako narzędzie, które ma pomóc w odnalezieniu swoich kompetencji i pomóc pracodawcom w znalezieniu odpowiedniej na stanowisko osoby. M.A.I.A. ma raczej wspomóc działy HR niż im zaszkodzić”– skomentowało PwC.

Test psychologiczny można wypełniać od dzisiaj na stronie www.matchbeta.pl. Jeśli uda się zebrać odpowiednią ilość ankiet i stworzyć system, który będzie jak najwierniej oddawał rzeczywiste procesy rekrutacji, będzie to pierwsze narzędzie tego typu w Polsce, które ma szansę na sukces także i na świecie.

NB

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.