Informacje

Polacy nie chcą już kupować polis przez Internet

Szymon Szadkowski

  • Opublikowano: 22 listopada 2016, 11:27

  • 0
  • Powiększ tekst

W minionej dekadzie, krajowy rynek direct rozwijał się bardzo szybko. Świadczą o tym dynamiczne wzrosty wartości polis sprzedawanych przez Internet lub telefon (nawet o 70proc. - 100 proc. rocznie). Teraz sytuacja przedstawia się zupełnie inaczej. Dane Polskiej Izby Ubezpieczeń (PIU) wskazują, że w 2015 r. znów spadła łączna składka polis sprzedanych przez Internet lub telefon.

Kanał direct wciąż ma niewielki udział w wartości całego polskiego rynku ubezpieczeń. Statystyki z 2015 r. wskazują, że tylko 2 grosze z każdej złotówki wydanej na ubezpieczenia, dotyczyły polis sprzedanych przez Internet lub telefon. Mimo tego, rynek direct jest bacznie obserwowany przez analityków i ubezpieczycieli. Doświadczenia ubezpieczycieli z Polski wskazują jednak, że po dynamicznym wzroście rynku direct, widoczne stają się ograniczenia popytowe (związane m.in. z preferencjami części klientów). W latach 2013 - 2014, na wyniki rynku direct negatywnie wpłynął też spadek cen samochodowego OC.

Jeżeli przeanalizujemy wyniki polskiego rynku direct w szerszej perspektywie czasowej, to dobrze widoczne są dwa stadia: bardzo szybki rozwój (lata 2003 - 2011) i późniejsza stagnacja (2012 r. - 2015 r.). W rekordowym 2007 r. wartość polis sprzedanych przez Internet i telefon wzrosła o ponad 100 proc. Niebagatelny wpływ na tą zmianę miała dystrybucja obowiązkowych polis OC dla kierowców. Wspomniane ubezpieczenia nadal są najważniejszym elementem rynku direct - mówi Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl

Uzależnienie wyników krajowego rynku direct od sprzedaży samochodowego OC, było dobrze widoczne w ostatnich latach. Trzeba zdawać sobie sprawę, że roczny spadek wartości wszystkich polis sprzedanych przez Internet lub telefon (2013 r. - 1 proc., 2014 r. - 11 proc., 2015 r. - 3 proc.) to przede wszystkim konsekwencja zmian dotyczących obowiązkowych ubezpieczeń dla kierowców. Sprzedaż takich polis w kanale direct przedstawiała się następująco:  2013 r. - 657 mln zł składki brutto (1,42 mln polis)
 2014 r. - 591 mln zł składki brutto (1,33 mln polis)  2015 r. - 576 mln zł składki brutto (1,29 mln polis)

Można zauważyć, że spadki ogólnej wartości rynku direct w latach 2013 - 2015 bardzo dobrze odpowiadają analogicznym zmianom wartości składki dla polis OC (2014 r. - spadek o 10 proc., 2015 r. - spadek o 3 proc.). Interesujący jest również spadek średniej składki dla polisy OC sprzedanej w kanale direct (2013 r. - 462 zł, 2014 r. - 446 zł). Ta zmiana potwierdza, że wojna cenowa w segmencie OC przeniosła się również do Internetu i miała bezpośredni wpływ na wyniki rynku direct.

W 2016 r. i 2017 r. całkowita wartość krajowego rynku direct może wzrosnąć ze względu na zmiany cenowe dotyczące polis komunikacyjnych.

Podwyżki wymuszone przez wzrost wartości odszkodowań i regulacje KNF-u, na pewno będą widoczne w statystykach publikowanych przez Polską Izbę Ubezpieczeń” - przewiduje Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeniowej Ubea.pl

Powiązane tematy

Komentarze