Informacje

Pod Łodzią będą jeździć pociągi

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 28 listopada 2016, 12:21

    Aktualizacja: 28 listopada 2016, 12:38

  • Powiększ tekst

Ogłoszono przetarg na budowę tunelu średnicowego łączącego dworce Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieńcem - poinformowały poniedziałek PKP PLK. Inwestycja, dzięki której pociągi pojadą pod centrum Łodzi, ma kosztować ok. 2 mld zł brutto.

System komunikacji w Łodzi zmieniają inwestycje z udziałem środków UE prowadzone przez PKP Polskie Linie Kolejowe za prawie 4 mld zł. 11 grudnia pociągi wyjadą z nowoczesnego dworca Łódź Fabryczna. Ogłoszony dziś przetarg na budowę tunelu pod centrum Łodzi radykalnie usprawni kolej aglomeracyjną i ruch dalekobieżny - powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe.

Podziemny tunel średnicowy będzie przedłużeniem linii kolejowej z Łodzi Fabrycznej, gdzie obecnie kończą się tory. Doprowadzi on ruch pociągów do dwóch innych łódzkich dworców: Łodzi Kaliskiej oraz Łodzi Żabieniec. Wybudowanie tunelu ma umożliwić w Łodzi ruch dalekobieżny w kierunkach północ-południe i wschód-zachód.

Jak poinformował rzecznik prasowy PKP PLK Mirosław Siemieniec, zakres inwestycji obejmuje m.in. budowę nowego połączenia kolejowego wraz z dwoma nowymi przystankami w tunelu: u zbiegu ulic Zielonej, Zachodniej i Kościuszki (przystanek Centrum) oraz u zbiegu ulic Ogrodowej, Karskiego i Drewnowskiej (przystanek Ogrodowa). O ich powstanie wnioskowali m.in. mieszkańcy Łodzi.

Szacunkowy koszt inwestycji ma wynieść ok. 2 mld zł brutto. Większość pieniędzy ma pochodzić ze środków unijnych. Prace projektowe i budowalne zaplanowane są na lata 2017-2022.

Budowa tunelu średnicowego jest drugim etapem projektu nazwanego Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego. Pierwszym była trwająca od 2011 r. budowa tunelu kolejowego na odcinku Łódź Widzew -Łódź Fabryczna wraz z nowym dworcem kolejowym na stacji Łódź Fabryczna.

Powstały dworzec - według PKP PLK - jest największym i najnowocześniejszym tego typu obiektem w Polsce. Stanie się on kluczowym elementem Nowego Centrum Łodzi i główną częścią tzw. węzła multimodalnego, łączącego kolej aglomeracyjną i konwencjonalną, autobusową komunikację dalekobieżną, komunikację miejską oraz prywatny transport samochodowy.

Pierwsze rozkładowe pociągi z Łodzi Fabrycznej odjadą 11 grudnia br. Wartość tego kontraktu wyniosła 1,75 mld zł brutto.

PAP, MAS

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.