Informacje

Fot. Fratria/Adam Chelstowski
Fot. Fratria/Adam Chelstowski

Milion posiadaczy IKO w PKO BP

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 6 grudnia 2016, 14:50

  • 0
  • Powiększ tekst

Już milion klientów PKO BP ma aplikację IKO, służącą do przelewów i płatności. Co 1,5 sekundy w tym systemie zlecana jest transakcja, a najbardziej aktywna użytkowniczka systemu loguje się w nim średnio co 37 minut – głównie, aby popatrzeć na stan konta.

Aplikacja IKO wystartowała w marcu 2013 roku.

Kontynuujemy rozpoczętą w tamtym roku rewolucję mobilną i robimy to najlepiej i najskuteczniej na rynku. Jesteśmy technologicznym liderem w bankowości i wyznaczamy rynkowe trendy, a nasi klienci pokazują, że są otwarci na innowacje. IKO jest częścią szerokiego procesu cyfryzacji PKO Banku Polskiego, w ramach którego skupiamy się na ułatwieniu społeczeństwu dostępu do nowoczesnych i zdalnych usług – zarówno tych związanych z bankowością, jak i e-administracją – powiedział Zbigniew Jagiełło, prezes PKO BP.

Jeszcze w tym samym roku stałą się ona podstawą budowy międzybankowego systemu płatności mobilnych, znanego obecnie jako BLIK. Część funkcjonalności IKO – jak np. przelewy na telefon czy płatności w internecie – jest obsługiwanych przez BLIK, a dokładnie – przez stojącą za nią firmą Polski Standard Płatności.

Obecnie codziennie ok. 3 tys. osób instaluje aplikację IKO na swoich telefonach. W rezultacie w ciągu roku liczba posiadaczy tego programu wzrosła o 600 tys. Przedstawiciele PKO BP przyznają, że ten sukces trudno będzie powtórzyć. Przede wszystkim dlatego, że obecnie ok. 1,9 mln klientów loguje się w sieci PKO BP przez urządzenia mobilne. Skoro IKO ma 1 mln klientów, to zdobycie drugiego miliona będzie trudne – bo będzie oznaczało konieczność przyzwyczajenia co najmniej 100 tys. klientów do korzystania z mobilnej wersji systemu.

Mają ich do tego skłonić nowości w aplikacji. W 2017 roku PKO BP chce wzbogacić IKO o płatności zbliżeniowe HCE dla MasterCard, przelewy do ZUS i US, kartę kredytową jako źródło pieniądza dla aplikacji, przelewy zagraniczne, zlecenia stałe, wykaz operacji niezrealizowanych oraz czasowe blokowanie kart płatniczych.

Obecnie w aplikacji można m.in. dokonywać wpłat gotówki w ponad 800 wpłatomatach PKO Banku Polskiego z użyciem kodu BLIK – i to wpłat zarówno na konto własne, jak i na numer innego użytkownika IKO, można się logować z użyciem odcisku palca, realizować przelewy na telefon i w płatności w internecie, do tego też opłacać faktury przy wykorzystaniu QR kodów.

Mamy także inne plany, chcemy uczynić IKO jeszcze wygodniejszym do użycia dla przedsiębiorców, przede wszystkim idzie o ułatwienia zmian profilu z firmowego na prywatny – powiedział Michał Macierzyński, zastępca dyrektora Centrum Bankowości Mobilnej i Internetowej w PKO Banku Polskim.

Zmienia się sposób użytkowania aplikacji. W 2013 roku wypłaty gotówki z bankomatów stanowiły 65 proc. wszystkich transakcji, a w 2016 - już tylko 8 proc. Zwiększył się też dwukrotnie udział transakcji w Internecie: z 12 proc. w 2013 roku do 26 proc. w 2016 r.

Co ciekawe, najbardziej aktywni użytkownicy IKO potrafią się logować w systemie codziennie i częściej. Przykładem może być klientka, która robi to średnio co 37 minut, czyli prawie dwa razy na godzinę. Przy czym wcale nie chodzi o ciągłe zlecanie przelewów czy wydatki, tylko o ciągłe sprawdzanie stanu konta.

Powiązane tematy

Komentarze