Informacje

PKP PLK: ponad 1 mld zł na unowocześnienie blisko 1 tys. km tras kolejowych

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 30 grudnia 2016
  • 16:04
  • 0
  • Tagi: finanse inwestowanie koleje transport publiczny
  • Powiększ tekst

Ogłoszono dwa przetargi na ponad 1 mld zł na budowę infrastruktury systemu ERTMS/ETCS na prawie 1000 km linii kolejowych - podała w piątek spółka PKP PLK. Dzięki temu pociągi będą mogły jeździć z prędkościami powyżej 160 km/h.

Przetargi dotyczą wdrożenia systemu na odcinkach sieci bazowej TEN-T: Kunowice - Terespol, Łowicz - Łuków i Podłęże - Rzeszów.

System ERTMS/ETCS poziomu 2 powstać ma na trasie E20 Kunowice - Terespol (z wyłączeniem węzła warszawskiego) oraz E30 odcinek Podłęże - Rzeszów. Na linii C-E20 Łowicz - Łuków powstać ma ERTMS/ETCS poziomu 1.

Spółka wyjaśniła, że prace obejmą łącznie ok. 990 km linii kolejowych. Do współpracy z systemem przystosowane zostaną także urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Powstaną dwa lokalne centra sterowania (LCS) w Rzepinie i Zbąszynku, a trzy zostaną zmodernizowane (LCS Opalenica, LCS Błonie i LCS Mińsk Mazowiecki). W ramach prac zostaną zabudowane dwa centra sterowania radiowego (RBC) na odcinku Podłęże - Rzeszów oraz jedenaście RBC na odcinku Kunowice - Terespol.

PKP PLK mają też przygotować do wdrażania nowoczesnych technologii infrastrukturę kolejową podczas obecnie realizowanych prac modernizacyjnych na odc. Kraków - Rzeszów, Sochaczew - Swarzędz i Siedlce - Terespol.

Wdrożony już na ok. 340 km linii (m.in. CMK) nowoczesny, cyfrowy system zarządzania ruchem kolejowym, umożliwia jeszcze sprawniejsze i bezpieczniejsze prowadzenie ruchu pociągów. Docelowo, system zostanie zabudowany na najważniejszych liniach kolejowych w kraju. To trasy o znaczeniu międzynarodowym, wykorzystanie systemu pozwoli więc na dogodne połączenia z siecią kolei europejskich - dodał zarządca infrastruktury.

PKP PLK informuje, że wdrożenie systemu ERTMS/ETCS podniesie poziom bezpieczeństwa oraz zmniejszy ryzyko wypadków na kolei. Taki system jest też niezbędny do tego by pociągi mogły się poruszać z prędkościami powyżej 160 km/h. ERTMS/ETCS umożliwi też składom poruszającym się po europejskich liniach kolejowych swobodne przekraczanie granic.

System ERTMS/ETCS wspiera m.in. pracę maszynisty. W zależności od zastosowanego poziomu systemu, informacje dla maszynisty przekazywane są przez urządzenia zamontowane w torach i przytorowe sterowniki do urządzeń pokładowych. Informacje te są wyświetlane na pulpicie znajdującym się w kabinie lokomotywy.

Maszynista na bieżąco otrzymuje informacje o aktualnym zezwoleniu na jazdę oraz dopuszczalnej prędkości na linii, a także o lokalizacji innych pociągów, dopuszczalnej prędkości, zamknięciu przejazdów, każdej nieprzewidzianej przeszkodzie na trasie. Dzięki przesyłanym i analizowanym informacjom możliwa jest ciągła i automatyczna kontrola pracy maszynisty oraz automatyczne ograniczenie prędkości w przypadku braku odpowiedniej jego reakcji.

Z kolei ERTMS/ETCS poziomu 2 opiera się na systemie cyfrowej łączności radiowej GSM-R. Składa się z dwóch elementów: Europejskiego Systemu Sterowania Pociągiem (ETCS) i systemu łączności GSM-R.

PKP PLK planują, że do końca 2023 r. w system zostanie wyposażonych do 2,5 tys. km linii kolejowych.

oprac SzSz(PAP)

Komentarze