Warty ok. 885 mln zł projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej złożyła w Centrum Unijnych Projektów Transportowych spółka Tramwaje Śląskie. Zakłada on remonty 100 km torowisk, budowę ponad 20 km linii oraz zakup 44 tramwajów.

Projekt pn. "Zintegrowany projekt modernizacji i rozwoju infrastruktury tramwajowej w Aglomeracji Śląsko-Zagłębiowskiej wraz z zakupem taboru tramwajowego" ma być realizowany przy wsparciu środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Zgodnie z wcześniejszymi informacjami projekt został podzielony na dwa etapy. W pierwszym z nich prowadzone będą inwestycje już przygotowane lub takie, które nie wymagają dokumentacji środowiskowej. Cztery części I etapu projektu obejmą prace szacowane łącznie na 369,8 mln zł.

Katowice przygotowują ponadto budowę nowej linii od pętli w Brynowie do południowych dzielnic miasta. Sosnowiec w ostatnich miesiącach sygnalizował też wolę, prócz budowy nowego odcinka od pętli Zagórze do Placu Papieskiego, pociągnięcia stamtąd kolejnego torowiska na północ, wzdłuż ul. Braci Mieroszewskich do ul. Królowej Jadwigi w Dąbrowie Górniczej (z przekroczeniem w rejonie pętli Zagórze przedłużenia mającego powstać w pierwszym etapie).

Niezależnie od prac związanych z infrastrukturą torowo-sieciową, należąca do 12 śląskich i zagłębiowskich samorządów spółka Tramwaje Śląskie przewiduje w ramach obecnego projektu zakup 44 nowoczesnych wagonów tramwajowych oraz zakup pojazdów technicznych (pogotowia sieciowe i torowe).

Poprzedni projekt modernizacji infrastruktury tramwajowej w konurbacji katowickiej – realizowany przy wsparciu funduszy unijnych na lata 2007-2013 - miał nieco mniejszy zakres. Tramwaje Śląskie wyremontowały w nim ok. 63 km sieci, kupiły 42 nowe tramwaje, zmodernizowały 75 starych, a także odnowiły układy sterowania ruchem.

PAP, MS