Informacje

UOKiK nałożył 15 mln zł kary na T-Mobile, w kolejce czekają następni

br

  • Opublikowano: 5 stycznia 2017, 10:24

    Aktualizacja: 5 stycznia 2017, 10:44

  • 1
  • Powiększ tekst

T-Mobile Polska nie miała wyraźnej zgody abonentów na dodatkowe opłaty za świadczenie usług „Granie na Czekanie”, „Szafa Gra” i „Prenumeratę”. UOKiK, „w związku z praktykami naruszającymi zbiorowe interesy konsumentów”, nałożył na operatora 15 mln zł kary. Operator zamierza odwołać się od tej decyzji.

Dwie pierwsze usługi polegają na odtwarzaniu muzyki podczas oczekiwania na połączenie, trzecia oferowała dostęp do informacji i serwisów rozrywkowych. Usługi te były aktywowane przy zawieraniu umów lub doładowywaniu konta, z początku były darmowe, jednak po wyznaczonym czasie stawały się płatne, chyba że konsument sam z nich zrezygnował. UOKiK wykazał, że przy zawieraniu umowy T-Mobile nie uzyskiwała od abonenta wyraźnej zgody na dodatkowe płatności.

Zgoda konsumenta na dodatkowe płatności, powinna sprowadzać się do stwierdzenia „tak” lub „nie” opatrzonego informacjami o zasadach korzystania z usług, o tym, ile kosztują i kiedy stają się płatne. Zgoda taka, aby mogła zostać uznaną za wyraźną, powinna być również odrębna dla każdej usługi – mówi Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jak informuje Urząd tylko dlatego, że operator "sprawnie" zaprzestał pobierania opłat, spowodowało nałożenie niższej o 30% kary.

Przepisy chronią konsumentów przed płatnościami, na które wcześniej nie wyrazili zgody. W odniesieniu do rynku telekomunikacyjnego dotyczy to w szczególności usług, które nie są objęte cykliczną opłatą (np. abonamentową lub pakietową) i łączą się z koniecznością uiszczania dodatkowych płatności. T-Mobile Polska nie zapewniała konsumentom tej ochrony, ponieważ przyjęła, że wyrażeniem zgody było podpisanie ogólnego oświadczenia dotyczącego warunków zawieranej umowy i świadczonych na jej podstawie usług – dodaje Marek Niechciał.

T-Mobile poinformował, że zamierza odwołać się od decyzji Urzędu "z uwagi na brak zasadności nałożonej na firmę kary pieniężnej. Jesteśmy przekonani, że w sytuacji gdy na każdym etapie postępowania w pełni współpracowaliśmy z UOKiK, a po otrzymaniu nowych wytycznych niezwłocznie zmieniliśmy zasady aktywowania usług, kara taka nie znajduje uzasadnienia" - czytamy w oświadczeniu operatora.

Jak wynika z informacji Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, przypadek T-Mobile nie jest odosobniony. Z powodu niejasności - w uzyskiwaniu wyraźnej zgody abonentów na dodatkowe opłaty za usługi - Prezes UOKiK wszczął niedawno trzy postępowania wyjaśniające wobec pozostałych operatorów telekomunikacyjnych czyli Orange Polska, Polkomtel, P4.

Powiązane tematy

Komentarze