Informacje

Emilewicz: Należy włączyć małe i średnie firmy do udziału w publicznych przetargach

Szymon Szadkowski

  • Opublikowano: 11 kwietnia 2017, 17:39

    Aktualizacja: 12 kwietnia 2017, 12:34

  • Powiększ tekst

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców (ZPP) w ramach projektu Forum Współpracy Małego i Dużego Biznesu zbadało jak mali przedsiębiorcy postrzegają duże firmy, nierówności, bariery, szanse i potencjał współpracy. Wnioski z badań były dyskutowane przez przedstawicieli administracji i biznesu podczas konferencji Bariery i potencjał współpracy małych i dużych przedsiębiorstw, której organizatorem było Ministerstwo Rozwoju i Związek Przedsiębiorców i Pracodawców.

Wyniki badań pokazały, że perspektywa małych i średnich, a dużych przedsiębiorstw bardzo się różni. Duże firmy patrzą globalnie i są bardziej wrażliwe na globalne rynkowe trendy i zmiany. Problemy małych przedsiębiorców, ograniczające rozwój ich biznesu, są inne: są to kłopoty finansowe, mało stabilna sytuacja lokalnego rynku, nawet drobne zmiany w przepisach i nadmiar obowiązków biurokratycznych, które w dużej mierze w małych i średnich firmach spadają na ich właścicieli.

Kolejną barierą rozwoju małych firm jest częste borykanie się z trudnościami finansowymi. Małe przedsiębiorstwa nie tylko często osiągają za małe zyski, ale też inwestycje poważniej nadwerężają ich budżety, wiążą się z większym ryzykiem. Problemem bywa też brak płynności finansowej, za który częściowo odpowiedzialne są praktyki dużych firm w roli klientów mniejszych podmiotów, które nie płacą na czas.

Aż 44 proc. małych i średnich przedsiębiorców zastanawia się, czy w ciągu najbliższych 2-3 lat wprowadzi jakieś zmiany w swoich firmach. Wielu z nich czeka na ustabilizowanie sytuacji gospodarczo-politycznej, ale dość częstym problemem jest też brak pomysłu na inwestycje czy brak woli inwestowania.

Jadwiga Emilewicz podsekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju odnosząc się do raportu powiedziała, że należy dopuścić do przetargów publicznych również małe i średnie firmy, a nie tylko duże koncerny.

Jej zdaniem należałoby odpowiednio wydzielić z zamówienia publicznego część przetargu właśnie dla MŚP. Jako przykład podała Arabię Saudyjską, gdzie według prawa 5 proc. zamówienia ze środków publicznych musi być skierowana do małych i średnich firm.

tytuł

Jak zaznaczyła Emilewicz rolą ministerstwa jest również skonstruowanie takiego prawa, które zlikwidowałoby zatory płatnicze.

Zachęcamy duże firmy do współpracy z tymi małymi. Skorzystać na tym mogą i jedni, i drudzy. MŚP są bardziej elastyczne i mają lepszą wiedzę o lokalnych rynkach. Dzięki temu mogą sprawniej dostarczać dla dużych klientów produkty i usługi dopasowane do ich potrzeb. Relacje z dużymi przedsiębiorstwami powodują także pozytywne zmiany wewnątrz MŚP: usprawnienie zarządzania, czy struktury. To także możliwość uzyskania stabilności finansowej i lepszej reputacji na rynku. Przykład takiej współpracy powinien iść od administracji publicznej - chcemy być trendsetterami dobrych praktyk – podkreślała w swoim wystąpieniu Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju.

Jak dodaje Janusz Cieszyński dyrektor, Departament Małych i Średnich Przedsiębiorstw w resorcie Rozwoju warto wziąć przykład z prawa obowiązującego w Wielkiej Brytanii, gdzie prawo kreuje postawy przejrzystości, kupieckiej rzetelności i odpowiedzialności dużych koncernów wobec małych i średnich firm.

Przedsiębiorstwa w Polsce bardzo rzadko korzystają z narzędzi np. nie naliczają odsetek od długu, bo boją się stracić kontrahenta- mówił Cieszynski z resortu rozwoju.

Również w dyskusji brała udział Patrycja Klarecka prezes Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, która z kolei zauważyła, że problemem małych przedsiębiorców jest brak pomysłu na rozwój strategii rozwój. Jeśli się ma strategię rozwoju to już sięganie po kolejne narzędzia nie jest problemem.

Nie zgadzam się jednak z twierdzeniem że brakuje środków na inwestycje – te środki są powiedziała Klarecka, jak dodała problemem jest to, że większość MŚP finansuje swoją działalność głównie ze środków własnych.

Klarecka przypomniała o programie Scale UP, pierwszym konkursie w ramach rządowego programu Start In Poland. Celem jego działania jest właśnie połączenie potencjału początkujących, kreatywnych przedsiębiorców z infrastrukturą, doświadczeniem oraz zasobami dużych korporacji, w tym spółek skarbu państwa.

tytuł

Tymczasem prezes ZPP Cezary Kaźmierczak przyznał, że współpraca małych i dużych firm jest bardzo ważnym elementem kapitału społecznego.

tytuł

Zaczynamy tworzyć i zachęcać do tworzenia kodeksów dobrych praktyk. Stworzyliśmy już pierwszy taki kodeks dla MON, który określa ramy współpracy pomiędzy Wojskami Obrony Terytorialnej, a biznesem. Obecnie rozpoczynamy prace nad kodeksem dobrych praktyk pomiędzy małym i dużym biznesem. Mamy nadzieję zaprezentować go na tegorocznym Kongresie 590 w Rzeszowie- mówił Kaźmierczak z ZPP. Oczywiście mam nadzieję, że strony będą się niego stosować, a relację pomiędzy małymi i dużymi przedsiębiorstwami będą stale się poprawiać, bo leży to w interesie obu stron – dodał prezes ZPP.

tytuł

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.