Informacje

fot. Materiały promocyjne
fot. Materiały promocyjne

DiRT 4: Symulator totalny

Arkady Saulski

Arkady Saulski

dziennikarz Gazety Bankowej, członek zespołu redakcyjnego wGospodarce.pl, w 2019 roku otrzymał Nagrodę im. Władysława Grabskiego przyznawaną przez Narodowy Bank Polski najlepszym dziennikarzom ekonomicznym w kraju

  • Opublikowano: 6 czerwca 2017, 08:21

    Aktualizacja: 6 czerwca 2017, 15:08

  • 0
  • Powiększ tekst

Wydawnictwo Techland powoli staje się krajowym królem gier wyścigowych. Jako wydawca prezentują graczom obecnie to co w świecie wyścigów najlepsze, ale "DiRT 4" to prawdziwy klejnot koronny gatunku.

Symulatory rajdowe praktycznie od zarania grafiki 3D na komputerach są jednymi z ciekawszych i popularniejszych tytułów w segmencie gier wyścigowych. Jednak postęp technologiczny w ostatnich latach sprawił, iż coraz trudniej dogonić konkurencję. Owszem, można "ścigać się" na rozwój grafiki ale dla prawdziwych weteranów wirtualnych czterech kółek to za mało. Twórcy "DiRT 4" doskonale to rozumieją, dlatego oddali w ręce graczy grę totalną, zawstydzającą konkurencję nie tylko na polu graficznym ale i symulacyjnym.

Zacznijmy od podstaw - "DiRT 4" pozwala nam zasiąść za sterami kilkudziesięciu aut, zarówno najnowszych maszyn rajdowych jak i klasyków. Już to jest pewnym novum, bowiem taki powrót do przeszłości, cofnięcie się w czasie do tej pory nie było czymś natychmiast kojarzącym się z grami wyścigowymi. A jednak "DiRT 4" nie tylko podjął się takiego programistycznego wyzwania ale i wyszedł z niego obronną ręką. Dawne samochody rajdowe są nie tylko dodatkową atrakcją ale i gameplaye'owym wyzwaniem.

Przejdźmy do sprawy najważniejszej czyli samej rozgrywki. Jako amator wyścigów musiałem sięgnąć, jak zwykle, po opinię gamingowego, wyścigowego zawodowca. Jego opinia? Potwierdza to o czym w materiałach promocyjnych mówili prawdziwi kierowcy rajdowi - "DiRT 4" to naprawdę symulator niemal idealny, oddający prawdziwą jazdę w sposób tak bliski rzeczywistości, iż jest w tej chwili na pierwszym miejscu podium rajdów. Twórcy włożyli wiele wysiłku w oddanie jazdy w sposób tak realistyczny jak tylko się da, toteż współczesne samochody korzystają z licznych wspomagaczy, wsparcia dla kierownicy, elektroniki etc. Z kolei auta z lat 70-tych czy 60-tych to zupełnie inny model. Jak podkreśla wspomniany przeze mnie ekspert od komputerowych rajdów jest to rozgrywka "kierowca kontra wóz" bez wspomagaczy w postaci elektroniki czy najnowocześniejszych zdobyczy.

Ale same samochody to nie koniec, bowiem oddzielną kwestią są trasy, w tym mocno reklamowany generator torów. Wszystko tu działa bez zarzutu. Gracze na pewno kojarzą towarzyszący niemal wszystkim grom samochodowym efekt tzw. płaskiego tła? Powstaje on wtedy, kiedy programiści na tyle skupiają się na konstrukcji trasy, że zapominają albo lekceważą kwestię toru. Wtedy, choć sama droga wygląda nieźle, to pobocze już wygląda jak konstrukcja z tektury. Tutaj ten problem nie występuje - tory są wycyzelowane co do punktu i widać, że ekipa włożyła w wygląd tras tyle samo wysiłku co w konstrukcję aut.

Graficznie i muzycznie "DiRT 4" to realnie majstersztyk. Na konsoli gra działa bez zarzutu, nie ma pop-upów tekstur czy zwalniającego obrazu, wszystko śmiga płynnie, co więcej - nie ma też problemów z fizyką jazdy. Ta działa praktycznie bezbłędnie, co przy grze w dużym stopniu bazującej na realistycznym modelu jest kwestią kluczową. Dźwiękowo także jest dobrze, ale trzeba pamiętać, iż mamy do czynienia z grą wyścigową, przez co nie ma co spodziewać się śmiałych motywów muzycznych czy odważnej ścieżki dźwiękowej.

"Dirt 4" to obecnie prawdziwy król wyścigów. Gra odwołuje się do najznamienitszych tradycji gier rajdowych jednocześnie oferując śmiały "zwrot akcji" w postaci obecności klasycznych aut, generatora tras czy szerokiego wyboru samochodów jeszcze generują wartość dodaną do i tak znakomitej gry. Pamiętać też należy o mających wpływ na rozgrywkę zmiennych warunkach atmosferycznych - często wyraźny, często minimalny ale też zawsze obecny! Dla fanów wyścigów i rajdów będzie "DiRT 4" prezentem wręcz wymarzonym, szczególnie, że od dawna nie dostaliśmy tak dużo samochodowej rozrywki w tak solidnym pakiecie. Do zobaczenia na trasie!

DiRT 4

producent: Codemasters Software

wydawca: Codemaster Software

wydawca PL: Techland

Wymagania sprzętowe

Minimalne:

Intel Core i3 3220 3.3 GHz, 4 GB RAM, karta grafiki 1 GB GeForce GT 440/Radeon HD 5570 lub lepsza, 50 GB HDD, Windows 7 64-bit

Rekomendowane:

Intel Core i5 4690 3.5 GHz/AMD FX 8120 3.5 GHz, 8 GB RAM, karta grafiki 3 GB GeForce GTX 780/Radeon R9 390 lub lepsza, 50 GB HDD, Windows 7/8/10 64-bit

tytuł

Powiązane tematy

Komentarze