Informacje

www.sxc.hu
www.sxc.hu

Instytut Jagielloński: Bez reform polska kolej zginie

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 29 kwietnia 2013
  • 17:09
  • 1
  • Tagi: badania biznes gospodarka kolej koleje nauka PKP PKP Cargo PKP Intercity PKP Polskie Linie Kolejowe SA raport
  • Powiększ tekst

Bez reform polskie spółki kolejowe nie przetrwają otwarcia rynku przewozów na konkurencję - uważają eksperci Instytutu Jagiellońskiego. Instytut opublikował "białą księgę" - raport analizujący problemy rynku kolejowego.

"Oczekujemy od państwa polskiego odpowiedzi na dwa pytania: czy chce, by istniała u nas sieć kolei i czy chce, by działały na niej polskie spółki. Jeśli odpowiedź jest twierdząca, to trzeba szybko zacząć działać, bo te spółki nie przetrwają liberalizacji rynku" - powiedział prezes Instytutu Jagiellońskiego Marcin Roszkowski, przedstawiając w poniedziałek raport.

Chodzi o propozycje Komisji Europejskiej, by uwolnić od 2019 r. rynek kolejowy. Oznaczałoby to, że zagraniczni przewoźnicy będą mogli wejść do Polski i konkurować z polskimi przewoźnikami. "Po 2019 r. bez restrukturyzacji polskie spółki kolejowe czeka marny los" - ocenił Roszkowski.

Wśród największych problemów polskiej kolei, zdaniem przedstawicieli Instytutu, jest przede wszystkim wysokie, sięgające ok. 50-90 proc. załogi uzwiązkowienie kolei oraz trudna sytuacja finansowa i organizacyjna PKP PLK. Ponadto według nich kolej nie wykorzystała okazji na korzystną sprzedaż nieruchomości w latach 2003-2007, kiedy panował czas hossy na giełdzie. Krytykowali także słabe wykorzystane funduszy z UE z budżetu na lata 2007 - 2013 przez PKP PLK.

"Polska kolej jest systemowo zakonserwowana, wszelkie próby zmian napotykają ogromny opór ze strony związków zawodowych, których interesy są często rozbieżne z interesami kolei jako takiej" - ocenił Roszkowski.

Ekspert Instytutu Wojciech Jakóbik ocenił, że jednym z największych wyzwań stojących obecnie przed spółkami PKP, jest wykorzystanie unijnych pieniędzy na lata 2007-2013 i 2014-2020. Pozostałymi wyzwaniami są w jego opinii ustabilizowanie poziomu opłat za dostęp do torów i uporządkowanie sytuacji w PKP PLK.

Instytut Jagielloński jest niezależnym ośrodkiem analitycznym. Deklaruje, że jego misją jest m.in. wspieranie przedsiębiorczości i rozwoju technologicznego, co ma wpłynąć pozytywnie na poprawę konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.

(PAP)

her/ je/

 

Polecamy w SKLEPIKU.PL:"Kolej w prowincjach poznańskiej i śląskiej – mechanizmy powstawania i funkcjonowania do 1914"
Dominas Przemysław


Książka " Kolej w prowincjach poznańskiej i śląskiej-mechanizmy powstania i funkcjonowania do 1914" ukazuje nieznane dotąd problemy administracyjne, zjawiska społeczne oraz architektoniczno-inżynieryjne wpływające na funkcjonowanie kolei w okresie jej najintensywniejszego rozwoju, przypadającego na XIX wiek.

Przejdź do sklepiku:http://www.wsklepiku.pl/ksiazka-kolej-w-prowincjach-poznanskiej-i-slaskiej-mechanizmy-i-do/

 

Polecamy również:"Kolej wilanowska"Bogdan Pokropiński


Geneza powstania, historia budowy i wykorzystania kolei dojazdowej wilanowskiej. Opis parowozów, wagonów i trakcji.

http://www.wsklepiku.pl/kolej-wilanowska/

 

 

 

 

Komentarze