Informacje

Firmy budowlane popierają opłatę drogową

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 15 lipca 2017, 08:53

  • Powiększ tekst

Polski Związek Pracodawców Budownictwa popiera pomysł utworzenia Funduszu Dróg Samorządowych - poinformował Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa

Według poselskiego projektu ustawy o FDS, aby zagwarantować jego finansowanie wprowadzona zostanie opłata drogowa w wysokości 20 groszy od litra paliwa plus VAT, która zapewni wpływy w wysokości ok. 4-5 mld zł rocznie. Połowa z tego trafi do FDS, natomiast reszta wpływów zasili Krajowy Fundusz Drogowy.

Uznaliśmy, że pomimo iż jest to obciążenie społeczne, to w dzisiejszej sytuacji i tak paliwo jest tańsze niż było pewien czas temu, więc wprowadzenie opłaty drogowej nie spowoduje osiągnięcia ceny paliwa, która będzie trudno akceptowalna rynkowo i społecznie - powiedział Styliński.

Zwrócił uwagę na to, że środki z opłaty pozwolą zachować miejsca pracy.

Z drugiej strony roboty budowlane, które w zamian za wygenerowane środki można będzie zrealizować zapewniają pracę kilkudziesięciu tysiącom ludzi. Jednocześnie zrealizowana infrastruktura i wygenerowane przepływy finansowe w przedsiębiorstwach budowlanych pozwalają zbudować lepszą pozycję na to, co nas czeka za parę lat, kiedy skończą się środki unijne i polskie przedsiębiorstwa będą musiały siłą rzeczy szukać klientów za granicą i będą musiały posiadać wystarczające środki i kapitał, żeby w ogóle być w stanie przeżyć - dodał.

Zdaniem Stylińskiego, perspektywa polepszenia stanu infrastruktury samorządowej to najmocniejszy punkt poselskiego projektu i jest próbą zmierzenia się z niedostatecznym finansowaniem dróg samorządowych.

Jesteśmy przekonani, że około 2,5 mld zł może dodatkowo trafić rocznie na rozwój i remonty dróg samorządowych. To jest bardzo duża kwota, która w znaczącym stopniu usprawni nasz system. Moim zdaniem będzie wyglądało to tak, że jeśli dzisiaj Zarząd Dróg Wojewódzkich ma do dyspozycji rocznie powiedzmy 400 mln zł, to dzięki opłacie drogowej będzie w stanie uzyskać dodatkowe około 300 mln zł - dodał.

Styliński zaznaczył, że poprawa stanu dróg samorządowych zwiększy bezpieczeństwo na drogach i obniży tym samym koszty wypadków.

Dzisiaj w zależności od tego, która instytucja prowadzi badania, wartości szkód spowodowanych wypadkami na polskich drogach to od 45 do 65 mld zł rocznie - powiedział.

Polski Związek Pracodawców Budownictwa to ogólnopolska organizacja zrzeszająca firmy z branży infrastruktury i budownictwa reprezentująca ponad 70 proc. potencjału rynku generalnego wykonawstwa inwestycji w Polsce.

W środę w Sejmie podczas pierwszego czytania projektu ustawy poseł wnioskodawca Zbigniew Dolata (PiS), powiedział, że ustawa o Funduszu Dróg Samorządowych pozwoli na wybudowanie i wyremontowanie 6 tys. km dróg rocznie.

Przewidujemy, że w Funduszu Dróg Samorządowych będzie kwota około 2,5 mld zł, czyli trzykrotnie więcej niż było do tej pory. Kwota ta pozwoli na wybudowanie i wyremontowanie 6 tys. km dróg samorządowych rocznie, co będzie impulsem rozwojowym dla Polski - mówił w środę w Sejmie Dolata.

Dwaj producenci paliw w Polsce, czyli Grupa Lotos i Polski Koncern Naftowy Orlen uważają, że wprowadzenie opłaty drogowej nie musi oznaczać wzrostu cen paliw dla klientów stacji.

PAP, MS

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.