Informacje

źródło ElectroMobility Poland
źródło ElectroMobility Poland

9 finalistów w konkursie na karoserię polskiego samochodu na prąd

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 lipca 2017, 13:47

    Aktualizacja: 20 lipca 2017, 13:49

  • 45
  • Powiększ tekst

Spółka ElectroMobility Poland ogłosiła w czwartek dziewięciu finalistów konkursu na karoserię polskiego samochodu elektrycznego. Rozstrzygnięcie konkursu i wybór laureatów planowane jest na połowę września.

Przez dwa ostatnie dni każdy uczestnik mógł zaprezentować swój pomysł przed jurorami, a następnie odpowiedzieć na pytania, dotyczące ergonomii, bezpieczeństwa czy technologii budowy.

Szukamy małego, miejskiego auta elektrycznego, wpisanego w ogólnoświatowe trendy miasta przyszłości. Chcemy, żeby był bezpieczny, wygodny i przyjazny w użytkowaniu oraz łatwy do zaparkowania. Oczywiście ma być także ekonomiczny - wyjaśnił prezes ElectroMobility Poland Maciej Kość.

Z 15 zaprezentowanych przez projektantów wizualizacji nadwozia jurorzy ostatecznie wybrali 9 finałowych prac: JUNIOR Łukasza Myszyńskiego, SE1 Damiana Wolińskiego, Be-E Sebastiana Nowaka, PIX firmy 2sympleks, samochód aglomeracyjny Andrzeja Bożka, Ylectron Mariusza Nadolnego, LYNX stworzony przez OneOneLab - Design Studio, Concept Curie Mariusza Tomiczka oraz Concept Car, opracowany przez Soul&Mind - Brand Design. Wszystkie projekty finałowe można obejrzeć pod adresem: http://konkurs.emobilitypoland.pl/#galeria

Rozstrzygnięcie konkursu planowane jest na połowę września. Do tego czasu finaliści mają czas na dopracowanie projektów na podstawie wskazówek, otrzymanych od jurorów.

Jak powiedział przewodniczący jury dr inż. Andrzej Muszyński z PIMOT, zadanie jurorów nie należało do najłatwiejszych, bo szukano przede wszystkim świeżych pomysłów.

Kryteria, którymi się kierowaliśmy dotyczyły wartości estetycznych projektu, jego nowatorskiego charakteru, również odwołania się do polskości, ale też innowacyjności, głównie w zakresie formy. Wśród finałowych prac znalazły się projekty inspirowane na przykład upierzeniem bociana - jak projekt firmy Soul&Mind, czy wprost nawiązujące do polskiego dorobku naukowego, jak Concept Curie - tłumaczył Muszyński.

Autor Concept Curie Mateusz Tomiczek tłumaczył, że starał się czerpać z tego, co mamy w Polsce.

We wnętrzu proponujemy odwołania do kolorystyki bursztynu, lnu i drewna dębowego, które są bardzo charakterystyczne dla naszego kraju i tym powinniśmy się chwalić - mówił.

Startujący w konkursie podkreślali, że samochód musi budzić dobre emocje.

Niepokoiło nas, że wszystkie nowe projekty pojazdów elektrycznych są bardzo zimne w odbiorze. Jeśli chcemy zachęcić ludzi do kupna pojazdów elektrycznych powinniśmy to robić w inny sposób. LYNX został zaprojektowany po to, żeby stał się przyjacielem domu, żeby ludzie zaraz po zakupie nadawali mu imię – mówił Jacek Chrzanowski z OneOneLab Design Studio, które przedstawiło projekt LYNX, czyli ryś.

Minister energii Krzysztof Tchórzewski deklaruje się jako optymista co do rozpowszechnienia się w Polsce aut na prąd.

Jestem przekonany, że chociażby administracja będzie systematycznie przechodziła na samochody elektryczne - to już nie jest deklaracja, a pewność. Ustawa o elektromobilności zakłada, że floty samochodowe będą systematycznie wymieniane na elektryczne - powiedział Tchórzewski, cytowany w komunikacie ElectroMobility Poland.

Rozwój sektora elektromobilności jest jednym z ważniejszych projektów zapisanych w Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju. Zakłada ona, że do 2025 r. po polskich drogach ma jeździć 1 mln pojazdów elektrycznych, zaś rozwój elektromobilności miałby pociągnąć za sobą rozwój innowacyjnego przemysłu; konieczny też będzie rozwój sieci elektroenergetycznych.

Program ma się składać z trzech faz. Pierwsza zakłada, że do 2018 r. zostanie przyjęta ustawa o elektromobilności oraz nastąpi skoncentrowanie finansowania publicznego. Projekt ustawy jest już po konsultacjach publicznych. Druga faza, zaplanowana na lata 2019-2020, zakłada budowę odpowiedniej infrastruktury i komercjalizację badań w tym obszarze. W trzeciej zaś, w latach 2020-2025, zakłada się stopniowe osiąganie dojrzałości przez rynek elektromobilności wraz ze stopniowym wycofywaniem elementów wsparcia.

Oglądaj także: Maciej Mazur w Telewizji wPolsce.pl: Od elektromobilności nie ma odwrotu

Na podst. PAP

Powiązane tematy

Komentarze