Informacje

Polska jest na trzecim miejscu wśród eksporterów na rynek węgierski

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 lipca 2017, 14:13

  • 0
  • Powiększ tekst

Polska awansowała na trzecie miejsce wśród największych eksporterów na rynek węgierski, wyprzedziła m.in. Chiny - poinformowała w czwartek Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH). Dodano, że przy wsparciu nowego oddziału PAIH w Budapeszcie polskie firmy znajdują kontrahentów na Węgrzech.

Polskie firmy postrzegają Węgry, jako rynek perspektywiczny i coraz pewniej się na nim czują - podkreślił, cytowany w komunikacie, Marcin Karaskiewicz, szef działającego od kwietnia br. Zagranicznego Biura Handlowego Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu w Budapeszcie.

Jego zdaniem zainteresowanie tym kierunkiem ekspansji zagranicznej jest tak duże, że polscy przedsiębiorcy konkurują już nie tylko z firmami węgierskimi czy przedsiębiorstwami z innych krajów, ale również innymi rodzimymi. W efekcie, w 2016 roku, Polska, jak podał PAIH, awansowała na pozycję trzeciego eksportera na rynek węgierski - tuż po Austrii i Niemczech. Wyprzedziła m.in. Chiny, Słowację i Czechy.

Według danych oddziału PAIH na Węgrzech najlepiej sprzedają się pochodzące z Polski wyroby przemysłu elektromaszynowego (42 proc. udziału w eksporcie na Węgry), chemicznego (15 proc.), wyroby metalurgiczne (13 proc.) czy artykuły rolno-spożywcze (13 proc.). Szybko rośnie też sprzedaż produktów mineralnych (wzrost o 31 proc. w stosunku rocznym) czy wyrobów przemysłu drzewno-papierniczego (skok o 8 proc. rok do roku).

Jak poinformowała PAIH, z koniunktury na artykuły budowlane chce skorzystać wytwórca parkietów Dąbex, a także producent sprzętu budowlanego i agregatów prądotwórczych Pezal. Obie firmy zostały zaproszone przez oddział PAIH w Budapeszcie na branżowe targi Construma 2017. Było to pierwsze wydarzenie, w które zaangażował się nowy oddział agencji na Węgrzech, organizując na nich polskie stoisko handlowe oraz pośrednicząc w polsko - węgierskich spotkaniach B2B (między przedsiębiorstwami).

Udział w targach oraz wsparcie biura PAIH pozwoliły nam nawiązać nowe kontakty. Możemy potwierdzić zdobycie klienta, z którym dokonaliśmy pierwszych transakcji i uzgodniliśmy plan regularnych odbiorów do końca roku - powiedziała, cytowana w komunikacie, Hanna Nowak z Dąbexu.

Jak podała PAIH, odbiorców na swoje wyroby na rynku węgierskim znalazła też firma Pezal.

Regularnie dostarczamy nasze produkty do nowego węgierskiego dystrybutora. Przyczyniło się to do rozwoju oraz międzynarodowej rozpoznawalności marki Pezal - wskazał, cytowany w komunikacie, Dorian Wawrzyk z Pezalu.

PAIH pomogła też znaleźć partnerów biznesowych na Węgrzech Cruz Group, polskiemu producentowi napojów organicznych.

Według danych PAIH zagraniczne biuro handlowe w Budapeszcie zapewniło obsługę doradczą ponad 100 polskim i węgierskim firmom.

We wrześniu organizujemy +Tydzień Polski+. To impreza dla największej sieci węgierskich supermarketów CBA, której pokażemy potencjał polskich producentów - zapowiedział, cytowany w komunikacie, Marcin Karaskiewicz.

Dodał, że CBA ma ok. 3 tys. sklepów na Węgrzech i kolejne 2 tys. w innych krajach Europy Środkowo - Wschodniej.

Na podst. PAP

Powiązane tematy

Komentarze