Informacje

Leki z internetu rosną w siłę

Longina Grzegórska-Szpyt

  • Opublikowano: 28 grudnia 2017, 21:01

    Aktualizacja: 28 grudnia 2017, 21:01

  • 0
  • Powiększ tekst

Już co trzeci Polak kupujący w internecie deklaruje, że wśród nabywanych produktów znalazły się farmaceutyki. 24 proc. ankietowanych planuje takie zakupy w przyszłości - wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2017. Gemius dla e-Commerce Polska”

Przez internet najczęściej kupujemy odzież i obuwie, książki, prasę, sprzęt RTVAGD. Tymczasem w sieci rośnie również sprzedaż leków. Dziś w Polsce działa ponad 15,6 tys. aptek, z czego tylko 200 to apteki internetowe. Tym samym sprzedaż wysyłkową prowadzi niespełna 2 proc. wszystkich działających w kraju aptek. Wśród e-aptek, najbardziej kojarzone przez klientów są marki DOZ – Dbam o Zdrowie, którą wskazało 9 proc. ankietowanych, następnie Apteka Gemini z wynikiem 4 proc.) oraz Ziko Apteka, którą wskazało 1 proc. respondentów.

Patrycja Sass-Staniszewska, prezes Izby Gospodarki Elektronicznej, w komentarzu do badania podkreśliła, że „apteki internetowe z dnia na dzień stają się popularniejsze. Ten nowoczesny kanał dystrybucji budzi bowiem coraz większe zaufanie”.

Wydaje się, że szczególnie u kobiet, bo – jak wskazuje badanie — to kobiety częściej niż mężczyźni kupują w sieci produkty farmaceutyczne. Bowiem aż 41 procent pań wskazało, że dokonało tego typu zakupów, podczas gdy wśród mężczyzn taką odpowiedź podało 27 procent. Ciekawostką jest również to, że po leki z e-apteki częściej sięgają osoby starsze. W grupie wiekowej powyżej 50 lat, zakupy leków przez internet potwierdziło 44 proc. badanych, natomiast wśród najmłodszych (w wieku 15-24 lata) odpowiedzi pozytywnej udzieliło tylko 16 proc. respondentów.

Farmaceutyki wiodą prym wśród produktów doświadczających tzw. efektu ROPO, czyli zakupu w tradycyjnym sklepie poprzedzonego sprawdzeniem informacji o produkcie w sieci. Tego typu zachowanie w odniesieniu do artykułów farmaceutycznych deklaruje blisko połowa (48 proc.) e-konsumentów. Jest to najwyższy wskaźnik wśród wszystkich badanych produktów e-handlu — czytamy w raporcie.

Warto wiedzieć, że na terenie Unii Europejskiej obowiązuje prawo nakazujące legalnie działającym aptekom internetowym, umieszczenie na swoich stronach specjalnego logo. Jest to biały krzyżyk z czterema paskami w tle: trzy są w odcieniach zieleni, jeden jest szary. To znak, który po kliknięciu powinien wyświetlić wykaz Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Tam z kolei możemy znaleźć informacje o aptece, a także o zezwoleniu uzyskanym od Inspektoratu Farmaceutycznego.

Powiązane tematy

Komentarze