Informacje

PwC: lotnisko w Radomiu nie nadaje się na port pomocniczy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 5 kwietnia 2018
  • 16:27
  • 0
  • Tagi: infrastruktura lotnisko transport
  • Powiększ tekst

Lokalizacja lotniska w Radomiu jako komplementarnego dla Lotniska Chopina do czasu uruchomienia CPK jest niezgodna z praktykami rynku lotniczego - powiedział Michał Mazur z PwC. Dodał, że sens ma lokalizacja do 50 km od centrum metropolii, a w przypadku Radomia to ok. 107 km

W zeszłym roku w ramach publikacji raportu o dynamice rynku lotniczego wskazywaliśmy, że w praktyce europejskiej, w sensie biznesowym, jest lokalizacja lotnisk pomocniczych czy centralnych nie więcej niż 50 km od centrum metropolii - zaznaczył Mazur.

Czytaj także:Szpikowski: Modlin niewydolny finansowo

Ekspert z firmy doradczej PwC przypomniał, że średnia takiej lokalizacji wynosi w Europie Zachodniej 22 km.

Ale sens ma lokalizacja do 50 km, bo wiąże się z podróżą do 45 minut pociągiem - wyjaśnił.

Czytaj także:PPL chce przejąć lotnisko w Radomiu

Tymczasem lotnisko w Radomiu, jak podkreślił, znajduje się 107 km od centrum metropolii.

Czas podróży może być więc wydłużony do 1,5 a nawet 2 godzin. To nie jest zgodne z praktykami, które znamy z rynku lotniczego - wskazał.

Dodał, że lotnisko w Modlinie jest położone w granicach 50 km, „a zatem decyzja podjęta w przeszłości”, by tam znajdowało się lotnisko pomocnicze dla CPK była zgodna z tymi praktykami.

Z kolei wybrana lokalizacja CPK w Baranowie jest oddalona od 41 km od Warszawy, czyli też w tych granicach - powiedział.

Według Mazura pierwszym kryterium, które powinno się brać pod uwagę przy lokalizacji lotnisk pomocniczych „jest celowość lokalizacji i możliwość zrealizowania założeń biznesowych, a drugim szybkość realizacji czy koszt realizacji danej inwestycji”.

Jak powiedział w środę prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” Mariusz Szpikowski, z „Analizy strategicznego zapotrzebowania na infrastrukturę lotniskową dla Mazowsza w kontekście uruchomienia CPK” niezależnego doradcy, firmy Arup , wynika, że lotnisko w Radomiu spełnia kryteria lotniska komplementarnego dla Lotniska Chopina; „z tych faktów oczywiste jest, że wyborem jest Radom”.

W przypadku lotniska w Radomiu - jak wykazała analiza Arup - w pierwszej fazie rozbudowy w ciągu 20 miesięcy można zwiększyć jego przepustowość do 3 mln pasażerów rocznie, a koszt inwestycji to 425 mln zł. W drugim etapie lotnisko mogłoby się rozbudowywać nie pogarszając w tym czasie parametrów - do poziomu obsługującego 7-9 mln pasażerów rocznie, za kwotę 467 mln zł. Z kolei rozbudowa Portu Lotniczego Warszawa-Modlin, mogącego obsłużyć 8-10 mln pasażerów rocznie, kosztowałaby 1 mld 45 mln zł, a na przeniesienie ruchu z Lotniska Chopina potrzeba by 45 miesięcy - wskazała firma Arup.

SzSz (PAP)

Komentarze