Informacje

EKG 2018: Polska kolej na europejskim poziomie

mac

  • 16 maja 2018
  • 19:06
  • 0
  • Tagi: biznes inwestycje kolej PKP transport
  • Powiększ tekst

Kiedy kolej w Polsce osiągnie średni standard europejski? Takie pytanie postawił przed uczestnikami debaty zatytułowanej „Polska kolej w i po roku 2023” prowadzący dyskusję Jakub Majewski

Krzysztof Mamiński prezes PKP odpowiedział, że dzięki szeroko zakrojonemu programowi inwestycyjnemu i sprawnemu zarządzaniu, polska kolej przeżywa renesans.

Pod względem jakości taboru jesteśmy lepsi od wielu krajów Europy, mamy teraz szanse na lepsze dworce i wspólny bilet… – powiedział uczestniczący w panelu, podczas X Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach, Krzysztof Mamiński prezes PKP.

Prezes polskich kolei rozpoczął swoją wypowiedź podczas debaty od honorowego zakładu dotyczącego terminowego wykorzystania 66 mld zł na inwestycje kolejowe. Zakład przyjął w 2017 roku Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.

Zacznę od zakładu, bo będę w tej szczęśliwej sytuacji, że w 2024 roku będę się cieszył, także jako kolejarz, że zakład wygrałem. Dziś bowiem już nikt nie pyta, czy 66 mld zł na inwestycje jest zagrożone. Już w latach 2020-21 nie będzie w PKP pustych szuflad, a będą przygotowane projekty, na etapie studiów wykonalności, rozpoczętych przetargów, realizacji. Będziemy o tym rozmawiali na jednym z kolejnych kongresów, na który przyjedziemy już m.in. taborem z programu Luxtorpeda 2.0, – zapowiada prezes Mamiński, przekonując, że mamy coraz mniej przyczyn do pesymizmu.

Pamiętam lata 90. kiedy w Polsce trzeba było zastanawiać się jak zwijać kolej z powodów finansowych… tak to wyglądało. Likwidowano kolejne linie kolejowe. Potem trzeba było zastanawiać się, co zapłacić w pierwszej kolejności, a kolejki wierzycieli ustawiały się przed naszymi biurami… To już za nami. Dziś jest szansa, jest koncept, są źródła finansowania – mówił prezes PKP SA.

Uczestnicy debaty zwracali uwagę, że przed kolejami zadanie poprawy punktualności, to wciąż problem szczególnie dotkliwy dla pasażerów.

Trzeba powiedzieć pasażerom, że jeśli teraz jest gorzej, to także po to, żeby na dziesięciolecia było lepiej. To koszt remontów i modernizacji – wyjaśniał Mamiński. -

Prezes PKP zwrócił uwagę, że program utrzymaniowy na kolei, inwestycje, utrzymanie zmodernizowanych linii to projekt epokowy. Pomimo remontów liczba pasażerów rośnie z roku na rok.

Uczestnicy debaty na temat przyszłości i teraźniejszości polskiej kolei podkreślali także znaczenie przewozów towarowych, rozwoju komunikacji intermodalnej, transgranicznej. Szczególnie zaś komunikacji z Chinami.

Musimy wejść z nowym programem inwestycyjnym w 2023 rok, a rok 24 będzie kolejnym rokiem inwestycji na kolei zapewniających bezpieczeństwo i wygodę podróży. To spore wyzwanie, ale jeśli nie będziemy sobie stawiali dużych celów, to nic się nie uda. A sektor kolejowy porusza umysły, plan jest ambitny, ale wykonalny – mówił Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

A nie będzie tak, że znów pojawi się pomysł by zabrać kolei i „przesunąć” środki na drogi? – dopytywał prowadzący debatę, a odpowiedział mu prezes Mamiński.

Jeśli ktoś nieudolnie zarządzał koleją, to łatwo mu było te pieniądze zabrać. Dziś nikt nie odważy się firmie dobrze inwestującej środki unijne czegokolwiek zabierać – skontrował prezes PKP. - Nikt nie podejmuje nieracjonalnych decyzji, choć oczywiście życzę drogowcom, by skutecznie zabiegali o pieniądze na infrastrukturę drogową.

Polska jest dużym krajem, ale w odległościach do 400 km kolej jest bezkonkurencyjna pod względem ceny i szybkości - mówił Marek Chraniuk, prezes zarządu, PKP Intercity. - Nawet jeśli chwilowo na niektórych remontowanych odcinkach niektórzy pasażerowie przesiadają się na samochody – wiem, jestem pewien, że wrócą do pociągu.

Inwestycje na kolei trwają i jeszcze daleko do ich zakończenia. To, jak wynikało z wypowiedzi przedstawicieli PKP, wymagać będzie od pasażerów cierpliwości. Jednak optymizmem napawa fakt, że liczba pasażerów rośnie.

Spółka PKP IC w 4 miesiącach tego roku nadal notuje tendencje wzrostowe w liczbie pasażerów. Polacy chcą jeździć pociągami. Porównałem ten sam okres w 2015 roku – 4 pierwsze miesiące i w porównaniu do 2018 – to wzrost liczby pasażerów w Intercity wyniósł 55 procent. Udaje się przetrwać trudne chwile remontów, utrudnień, bo każdorazowo uzgadniamy rozkłady z PKP PLK, z regionami – wyjaśniał prezes Chraniuk.

Jubileuszowy 10. Europejski Kongres Gospodarczy (European Economic Congress – EEC) to największe w Europie Centralnej spotkanie gospodarcze odbywające się w dniach 14-16 maja br. w Międzynarodowym Centrum Kongresowym i Hali Widowiskowo-Sportowej Spodek w Katowicach.

Komentarze