Informacje

Most graniczny połączy polskie i słowackie drogi

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 lipca 2018, 12:32

  • Powiększ tekst

Umowy o połączeniu polskiej drogi ekspresowej S19 ze słowacką R4 oraz budowie mostu granicznego między obu krajami podpisali w poniedziałek minister infrastruktury Andrzej Adamczyk i minister transportu i budownictwa Słowacji Arpad Erseka.

Dokumenty podpisano na polsko-słowackim drogowym przejściu granicznym Barwinek-Vysny Komarnik w Beskidzie Niskim.

Polska i Słowacja ściśle współpracują przy modernizacji infrastruktury wspólnych połączeń transgranicznych. Celem naszych działań jest utworzenie dogodnej i konkurencyjnej oferty przewozowej, zarówno w transporcie drogowym, jak i na kolei - powiedział minister Adamczyk.

Połączenie dróg ekspresowych S19 i R4 planowane jest w pobliżu miejscowości Barwinek i Vysny Komarnik. Będzie to element szlaku drogowego Via Carpatia.

Adamczyk zwrócił uwagę, że ten szlak będzie potrzebny przede wszystkim regionom przygranicznym i leżących „na wschodzie naszych państw”.

Via Carpatia potrzebna jest państwom opartym o wschodnia granice Unii Europejskiej. Potrzebna jest zjednoczonej Europie - mówił minister infrastruktury.

Zdaniem Adamczyka, będzie ona „generatorem rozwoju gospodarczego, społecznego państw UE, ale także zewnętrznych ich sąsiadów”.

Dzięki tej wielkiej inwestycji młodzi ludzie z Polski, Słowacji, Węgier, Bułgarii, Rumunii nie będą musieli szukać swoich miejsc pracy na zachodzie Europy. Ta praca będzie tutaj. Te stanowiska pracy zostaną dzięki tej drodze tutaj utworzone, wygenerowane - zauważył polski minister.

Także minister Erseka w swoim wystąpieniu na wspólnej konferencji prasowej podkreślił, że „umowy dotyczą naszych państw”, ale mają one również wymiar międzynarodowy.

Via Carpatia będzie nas łączyć. Zapewni nam dotarcie do każdego miejsca - zaznaczył.

Słowacki minister transportu i budownictwa powiedział, że nowy szlak drogowy podniesie też bezpieczeństwo na drogach i rozwinie ruch towarowy.

To nie jest nasz ostatni wspólny projekt. Przygotowujemy się do kolejnych - zapewnił Erseka.

Droga ekspresowa S19 przebiega przez wschodnią Polskę. Trasa, poza odcinkiem Kuźnica Białostocka-Białystok, w całości jest fragmentem Via Carpatia. Z kolei projektowana R4 poprowadzi od granicy z Polską do granicy z Węgrami przez Preszów i Koszyce.

Via Carpatia to planowany szlak międzynarodowy, który ma przebiegać z Kłajpedy i Kowna na Litwie przez Białystok, Lublin, Rzeszów i słowackie Koszyce do Debreczyna na Węgrzech, a dalej do Rumunii, Bułgarii i Grecji. Ma docierać m.in. do rumuńskiego portu w Konstancy nad Morzem Czarnym oraz greckich Salonik nad Morzem Egejskim.

Rządowy Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.), wskazuje budowę szlaku jako priorytet inwestycyjny.

Natomiast budowa mostu granicznego przez potok Jeleśnia w ciągu drogi E77 między Chyżnem a Trsteną ma usprawnić mobilność na jednym z najważniejszych przejść ze Słowacją. Nowy most zastąpi obecnie funkcjonujący. Jego ukończenie planowane jest w 2021 r.

W uroczystości podpisania umów uczestniczyli m.in. marszałek woj. podkarpackiego Władysław Ortyl, wicewojewoda podkarpacki Lucyna Podhalicz oraz przewodniczący sejmowej komisji infrastruktury Bogdan Rzońca.

(PAP)

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.