Informacje

Tory / autor: Pixabay
Tory / autor: Pixabay

PKP PLK: W kosztorysach wzrost cen o 20-30 proc.

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 16 listopada 2018, 16:21

    Aktualizacja: 16 listopada 2018, 16:21

  • Powiększ tekst

PKP PLK uwzględnią w kosztorysach przetargów na infrastrukturę kolejową ceny wyższe o 20-30 proc. - powiedział prezes spółki Ireneusz Merchel. Jak dodał, na tyle właśnie spółka oszacowała realny wzrost cen od 2016 r.

Merchel poinformował, że w ciągu ostatnich miesięcy spółka ustaliła rzeczywiste obecne ceny rynkowe.

W ostatnich miesiącach wykonaliśmy ogromną pracę, przeanalizowaliśmy wszystkie kosztorysy przetargów, które ogłosiliśmy, które mamy do ogłoszenia i wszystkie zadania projektowe. Na tej podstawie ustaliliśmy realne obecne ceny rynkowe - ceny materiałów, pracy sprzętu, wynagrodzeń - powiedział.

Jak dodał, realny wzrost kosztów oszacowano na 20-30 proc.

Prezes PKP PLK podkreślał, że przetargi, które są w tej chwili rozstrzygane, były robione na podstawie kosztorysów inwestorskich, bazujących na cenach z roku 2016 albo 2017.

Rzeczywiście, oferty o 20-30 proc. wyższe od tych kosztorysów, są realne i mają swoje uzasadnienie. Nowe kosztorysy będą dostosowane do obecnych cen rynkowych - powiedział Merchel.

Jak zaznaczył, w  przetargach, rozstrzyganych kilka lat temu, wygrywały oferty niższe o 20-30 proc. od kosztorysu, co oznacza, że zwycięskie oferty były „de facto ofertami zaniżonymi”.

Zresztą ten problem podnoszą teraz podwykonawcy - zaznaczył.

Dlatego, jeżeli proponowane ceny mieszczą się w przedziale, który postrzegamy jako realny, przetargi są rozstrzygane - podkreślił prezes PKP PLK.

Szef PKP PLK dodał, że czasami oferty są wyższe nawet o 100-200 proc. od budżetu inwestora.

Być może polega to na tym, że wykonawca, który jeszcze dwa lata temu zaniżał ceny o 30-40 proc., teraz próbuje to sobie odbić. Oczywiście w takich sytuacjach albo nie będziemy rozstrzygać przetargu, albo nie będziemy wybierać takich ofert - powiedział.

Podkreślił, że wybierane będą tylko wykonawcy, których oferty wskazują na wzrost cen, ale realny, a nie zbyt wysoki.

Szef kolejowej spółki poinformował także, że przetargi już unieważnione są przygotowywane ponownie lub już ogłaszane po raz kolejny, np. duży przetarg dla portów w Gdańsku i Gdyni.

Przeanalizowaliśmy zakres i kosztorys, i na podstawie tego na pewno będziemy poszukiwać źródeł finansowania, żeby te umowy podpisywać - podkreślił prezes PKP PLK.

SzSz(PAP)

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.