Informacje

Konferencja MI pod Pruszkowem / autor: Ministerstwo Infrastruktury
Konferencja MI pod Pruszkowem / autor: Ministerstwo Infrastruktury

Infrastruktura: W grę wchodzą setki miliardów złotych

Marek Siudaj

Marek Siudaj

Redaktor zarządzający wGospodarce.pl

  • 6 grudnia 2018
  • 19:56
  • 6
  • Tagi: Andrzej Adamczyk biznes infrastruktura minister infrastruktury polityka transport
  • Powiększ tekst

Zmieniliśmy zasady inwestowania i teraz inwestujemy w całym kraju, bo Polska jest tylko jedna – powiedział Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury, podsumowując trzy lata działalności resortu.

Resort infrastruktury prowadzi sporo programów, ale najważniejszy wydaje się program budowy dróg.

Rząd zwiększył wydatki na program budowy dróg ze 107 mld zł do 135 mld zł – mówił Adamczyk. -Stawiamy na szlaki prowadzące z północy na południe, a więc dokończymy autostradę A1 i trasy S3 i S8 oraz zbudujemy Via Carpatia. To korytarz, który połączy Bałtyk z Adriatykiem i Morzem Czarnym. Coraz więcej krajów chce się przyłączyć do tej inwestycji. Ostatnio w Kijowie słyszałem, że Ukraina również czeka na tę trasę – dodał minister.

Minister Adamczyk zapowiedział także inne zmiany, dotyczące już istniejącej trasy.

Dzisiaj podpisałem program inwestycyjny, którego celem jest budowa 3 pasa na autostradzie A-2 między Łodzią i Warszawą – powiedział Adamczyk. – Zostaną zdemontowane także bramki na węźle Pruszków, co zwiększy bezpieczeństwo kierowców na tej części trasy – dodał.

Warto wiedzieć, że deklaracja została złożona w jednym z oddziałów GDDKiA w podwarszawskim Pruszkowie, a wiec tuż obok mającej zostać poszerzonej A2, w odległości kilku kilometrów od nieczynnego i niebezpiecznego miejsca poboru opłat. Ale nie tylko trasy ekspresowe są w planach resortu infrastruktury. Powstał już Fundusz Dróg Samorządowych, który w przyszłym roku będzie jednym ze źródeł środków na inwestycje w drogi lokalne.

Na drogi samorządowe, a więc gminne, powiatowe i wojewódzkie, w przyszłym rok przeznaczymy 6 mld zł. Dofinansowanie dla najmniej zamożnych gmin będzie mogło sięgnąć nawet 80 proc. wartości inwestycji. A chcemy, aby fundusz wspierał zarówno małe remonty, jak i większe, nawet kilkuletnie inwestycje – powiedział Adamczyk.

Inny wielki program, prowadzony przez resort infrastruktury, obejmuje wszystkie nakłady na modernizację kolei. Minister Adamczyk mówił o 100 mld zł, jakie zostaną przeznaczone na różne działanie związane z koleją.

Najważniejszym programem jest krajowy program kolejowy, na który przeznaczymy łącznie 67 mld zł. Z tych środków zostanie sfinansowana modernizacja szlaków kolejowych na niespotykaną dotąd skalę. W ciągu ostatnich lat podpisaliśmy umowy na roboty modernizacyjne za 28 mld zł. Modernizacja już objęła szlaki na długości 2 tys. kilometrów, a łącznie obejmie 9 tys. km polskich szlaków kolejowych – wyliczał minister.

Do tego – jak wyliczał minister infrastruktury – trzeba jeszcze doliczyć wydatki na modernizację taboru kolejowego, a wiec zakupy nowych składów oraz modernizację starych. A także pieniądze, jakie zostały wydane na przywrócenie linii kolejowych tam, skąd zniknęły.

Podczas jednej z poprzedniej kadencji jednego z rządów zniknęło aż 3 tys. linii kolejowych. My powstrzymaliśmy administracyjną likwidację linii kolejowych. Uruchomiliśmy też program odbudowy linii kolejowych – powiedział minister Adamczyk.

Trzeci z wielkich programów resortu tak naprawdę dopiero startuje – chodzi o budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W listopadzie ubiegłego roku opracowana została koncepcja CPK, w czerwcu roku bieżącego została przyjęta ustawa, a niedawno zaprezentowaliśmy skład zarządu spółki celowej, która ma zbudować CPK – mówił Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. budowy CPK. - Mamy rzadko pojawiającą się szansę, aby wykorzystać moment, w którym znajduje się rynek lotniczy. Możemy tchnąć życie w sektor lotniczy. Chcemy dokonać zmian, aby LOT mógł wejść do grona europejskich liderów rynku – powiedział.

Komentarze