Informacje

Radom / autor: PAP/Piotr Polak
Radom / autor: PAP/Piotr Polak

Rusza rozbudowa lotniska w Radomiu

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 27 lutego 2019
  • 18:47
  • 0
  • Tagi: biznes lotnisko polityka Radom transport
  • Powiększ tekst

Umowy dotyczące budowy lotniska w Radomiu podpisał w środę z wykonawcami prezes Przedsiębiorstwa Państwowego Porty Lotnicze. Port w Radomiu ma być gotowy pod koniec 2020 roku.

Pierwsza podpisana umowa dotyczy wykonania projektu budowalnego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym dróg kołowania oraz płyt postojowych. Zajmie się tym konsorcjum spółek: Innebo Group i Projekt Plus. Wartość kontraktu to 3 mln zł.

Prezes PPL Mariusz Szpikowski podpisał także kontrakt z konsorcjum firm: GMT i PIG Architekci. Przewiduje on wykonanie projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym budowy nowego terminala dla lotniska Radom - Sadków. Wartość inwestycji to blisko 1,9 mln zł.

Przedmiotem trzeciej umowy jest wykonanie projektu budowlanego wraz z programem funkcjonalno-użytkowym w zakresie parkingów, dróg miejskich, miejsc postojowych i dworców. Konsorcjum firm Arcadis i WLC Inżynierowie otrzyma za to blisko 1,5 mln zł.

Prezes PPL zapowiedział, że wkrótce zostanie ogłoszony przetarg na przebudowę i wydłużenie drogi startowej do 2,5 tys. m.

Według wiceministra infrastruktury Mikołaja Wilda podpisanie pierwszych umów związanych z budową lotniska w Radomiu to kamień milowy w rozwoju nie tylko tego portu lotniczego, ale całego systemu komunikacyjnego w Polsce.

Polacy w szczególności z Mazowsza chcą latać i ten popyt rośnie szybciej niż przepustowość, czyli możliwości, które oferuje port Chopina - powiedział wiceminister infrastruktury, który wziął udział w uroczystości podpisania umów z wykonawcami.

Według niego na rozwoju lotniska w Radomiu skorzystają nie tylko mieszkańcy Radomia czy Warszawy, ale całego Mazowsza.

Z tego punktu widzenia dobrze, że jesteśmy dzisiaj świadkami tego kamienia milowego przy realizacji tego projektu - powiedział wiceminister.

Zaznaczył, że dzięki budowie lotniska w Radomiu przyspieszyły też inwestycje drogowe i kolejowe w tej części Mazowsza i następuje rozwój całego systemu komunikacyjnego w kraju.

Wicemarszałek Senatu Adam Bielan podkreślił, że port lotniczy w Radomiu jest elementem większego, intermodalnego systemu, w którym lotniska są uzupełniane przez połączenia kolejowe i drogowe.

To lotnisko będzie świetnie skomunikowane zarówno poprzez drogi, jak i trasy kolejowe - zapewnił Bielan.

Wicemarszałek zaznaczył, że dobrze przebiega budowa trasy wylotowej S7 z Warszawy; trwa modernizacja linii kolejowej nr 8 z Radomia do stolicy, szybko też - w jego ocenie - posuwają się prace związane ze Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowym (STEŚ) drogi S12 z Piotrkowa Trybunalskiego przez Radom do Puław.

Także w ocenie szefa gabinetu politycznego premiera Marka Suskiego, lotnisko w Radomiu będzie istotnym elementem polskiego systemu komunikacyjnego, którego podstawą ma być Centralny Port Komunikacyjny.

W ramach budowy tego systemu ważnym elementem ma być węzeł komunikacyjny Radomia, który będzie dobrze skomunikowany z całym krajem, a z CPK - nową linią kolejową - zapowiedział Suski.

Jego zdaniem budowa lotniska w Radomiu nie jest tylko i wyłącznie projektem politycznym, co zarzucają przeciwnicy tej inwestycji.

To jest przede wszystkim projekt biznesowy, oparty o analizy wyspecjalizowanych instytucji, które wskazały lokalizację lotniska w Radomiu jako odpowiednie miejsce dla tego rodzaju działalności - zaznaczył Suski.

Port Lotniczy w Radomiu jest projektowany jako lotnisko czarterowe i obsługujące linie niskokosztowe. W pierwszej fazie lotnisko ma obsłużyć rocznie 3 mln pasażerów, a docelowo 10 mln osób.

Istniejący terminal na lotnisku w Radomiu ma być rozebrany. W jego miejsce powstanie nowy, który - zdaniem prezesa PPL - ma spełniać wymogi pasażerów lotów czarterowych.

Pasażerowie wyjeżdżający na urlopy zaczynają wakacje już na lotnisku. Dlatego taki terminal musi spełniać warunki galerii handlowej, by można tu spędzić czas, zrobić zakupy - stwierdził Szpikowski.

W pierwszej fazie terminal ma mieć powierzchnię 30 tys. m kw., z czego główna hala ma mieć 258 m kw. W terminalu będzie 30 stanowisk check-in, dziewięć stanowisk kontroli bezpieczeństwa, po osiem stanowisk kontroli dokumentach na wylotach i przylotach, 10 bramek wylotowych, trzy karuzele odbioru bagażu.

Na początku lotnisko ma dysponować parkingami na 880 miejsc parkingowych, z możliwością rozbudowy do ok. 3,5 tys., oraz dworzec autokarowy z 15 stanowiskami postojowymi.

PAP, MS

Komentarze