Informacje

Samolot elektryczny / autor: Pipistrel Alpha Electro
Samolot elektryczny / autor: Pipistrel Alpha Electro

Pierwszy w Polsce przelot samolotu elektrycznego

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 8 czerwca 2019
  • 18:00
  • 1
  • Tagi: Pipistrel Alpha Electro przelot samolotu elektrycznego samolot elektryczny
  • Powiększ tekst

W sobotę we Wrocławiu rozpoczął się pierwszy w Polsce przelot samolotu elektrycznego. Swoją trasę zakończy za kilka dni w stolicy. To drugi po Finlandii taki przelot w Europie - podały służby prasowe firmy Fortum, organizatora przelotu.

W ciągu kolejnych czterech dni seryjnie produkowany samolot Pipistrel Alpha Electro pokona trasę ze stolicy Dolnego Śląska do Warszawy, odwiedzając po drodze Górny Śląsk i Częstochowę. Fortum chce w ten sposób zbierać potrzebne doświadczenia i wiedzę na temat ładowania akumulatorów pracujących w takich maszynach.

Zebrane informacje chcemy wykorzystać w przyszłości w rozwoju i budowie infrastruktury lotniczej do ładowania samolotów. (…) jesteśmy pionierem rozwoju technologicznego sieci punktów ładowania samochodów elektrycznych. Tylko w krajach nordyckich sieć Fortum Charge&Drive liczy ponad 3000 ładowarek, co czyni z Fortum lidera w najbardziej zaawansowanym pod względem elektromobilności regionie świata - powiedział cytowany w komunikacie Jacek Ławrecki, rzecznik prasowy Fortum.

Jak podano, organizowany przelot elektrycznego samolotu z Wrocławia do Warszawy będzie drugim po Finlandii tego typu wydarzeniem w Europie organizowanym przez fińską spółkę, która produkuje energię elektryczną i cieplną.

W przeciwieństwie do doświadczeń prowadzonych przez Fortum w Helsinkach, lot samolotu w Polsce będzie jednak znacznie dłuższy. Firma liczy, że dzięki temu uda się zebrać więcej danych i obserwacji, które w przyszłości zostaną wykorzystane do rozwoju sieci ładowarek przeznaczonych dla tego typu maszyn - czytamy w komunikacie.

Samolot Pipistrel Alpha Electro jest pierwszym na świecie seryjnie produkowanym samolotem ultralekkim o napędzie elektrycznym. Dwuosobowa maszyna, która wzbiła się w polskie niebo, wyposażona jest w silnik elektryczny 60 kW. Jego prędkość przelotowa to 157 km/h. Bateria o pojemności 21 kWh jest w stanie zapewnić mu energię na 55-minutowy lot - z półgodzinną rezerwą baterii. Ładowanie ładowarką o mocy 20 kW trwa godzinę.

(PAP)/gr

Komentarze