Informacje

autor: Ministerstwo Infrastruktury
autor: Ministerstwo Infrastruktury

Prace na drogach i kolei idą pełną parą

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 22 lipca 2019
  • 13:39
  • 3
  • Tagi: biznes budownictwo drogi finanse infrastruktura kolej
  • Powiększ tekst

W tym tygodniu podpiszemy umowę na dokończenie autostradowej obwodnicy Częstochowy (A1). To odcinek, z którego został wyrzucony włoski wykonawca, który nie dotrzymywał warunków umowy. Ponadto w najbliższych dniach podpisane zostaną umowy na realizację projektów kolejowych za ok. 2 mld zł. Środki będą przeznaczone m.in. na modernizację stacji Łódź Kaliska czy linii kolejowej Ostrołęka – Chorzele, poinformował podczas konferencji prasowej Andrzej Adamczyk minister infrastruktury.

Jednocześnie minister zapewnił, że wszystkie prace zarówno drogowe i kolejowe postępują zgodnie z harmonogramem, a unijne środki są dobrze zaplanowane w związku z czym nie są zagrożone.

Adamczyk przypomniał, że zgodnie z  rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie sieci autostrad i dróg ekspresowych przewiduje się, że w Polsce będzie docelowo ok 2 tys. km autostrad.

Istniejących mamy ponad 1 630, w Programie zapewniliśmy środki i budujemy albo za chwilę będziemy budować ok. 330 km. Pozostaje nam jedynie na przyszłą perspektywę krótki ponad 32 km odcinek autostrady A2 i mamy zakończony cały program autostradowy w Polsce do 2025 roku - twierdzi minister Adamczyk.

Do rusztu komunikacyjnego dodana jest sieć dróg ekspresowych i tu realizacja przebiega zgodnie z planem, choć sytuacja już nie wygląda tak dobrze jak w przypadku autostrad.

Obecnie mamy 2 200 km dróg ekspresowych, natomiast mamy zbudować ok. 5 650 km dróg ekspresowych.

Tutaj mamy jeszcze wiele do zrobienia zatem nie powinno nikogo dziwić że oddajemy do użytkowania więcej dróg ekspresowych niż autostrad. Nasze wysiłki teraz i w przyszłości w głównej mierze będą skupiały się na dokończeniu sieci dróg ekspresowych, która obecnie jest zrealizowane jedynie w 39 proc. Naszym celem jest aby po zakończeniu obecnego Programu w 2025 r. można było korzystać z 4 100 km dróg ekspresowych - informuje minister infrastruktury.

Jak przyznał Rafał Weber wiceminister infrastruktury występują problemy w realizacji niektórych odcinków, ale jest to tylko niewielka część.

W całym harmonogramie obecnie GDDKiA odstąpiła od umowy na 9 spośród 108 realizowanych zadaniach co stanowi 5 proc. całego harmonogramu - ocenia wiceminister Weber.

Jak dodaje wiceminister infrastruktury, w naszej ocenie sytuacja, jaka miała miejsce na budowach, w których firmy zagraniczne dostały wymówienie, wynikała ze znacznie zaniżonych wartości ofert przetargowych, wynikających z chęci przerzucenia przez duże zagraniczne firmy części ryzyk inwestycyjnych na polskich podwykonawców.

W tym roku dotyczy to głównie firm włoskich Salini, Impresa Pizzaroti, Toto Construzioni oraz hiszpańskiej Rubau Polska.

autor: Ministerstwo Infrastruktury
autor: Ministerstwo Infrastruktury

Minister Adamczyk odniósł się także do inwestycji na kolei. Jak przyznał w kolejnych latach czas przejazdu będzie skrócony, a prędkość na kolei ma się zwiększyć.

Według ministra infrastruktury w 2023 roku przejedziemy z Warszawy do Katowic poniżej 2 godzin, a trasę Warszawa Gdańsk pokonamy w 2,5 godziny.

Program na inwestycje kolejowe o wartości 70 mld zł to rzecz bezprecedensowa. Przez trzy lata podpisaliśmy 1000 umów o wartości 36 mld zł. Oznacza to trzykrotny, realny wzrost inwestycji na kolei przez ostatnie 3 lata - podsumowuje Andrzej Bittel wiceminister infrastruktury.

Komentarze