Informacje

Ilustracja / autor: Pixabay
Ilustracja / autor: Pixabay

Zużycie paliw w Polsce wzrosło

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 21 sierpnia 2019, 16:51

  • 0
  • Powiększ tekst

Zużycie trzech głównych gatunków paliw płynnych (benzyny silnikowe, olej napędowy, LPG) w Polsce wzrosło o 3 proc. do 15,6 mln m3 w I półroczu 2019 r., podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN). Ogółem zużycie sześciu rodzajów paliw zwiększyło się także o 3 proc. i wyniosło 16,7 mln m3.

Popyt na paliwa samochodowe wzrósł o 3 proc., przy czym paliwa importowane stanowiły 32 proc. potrzeb rynku - identycznie, jak przed rokiem. Do pojazdów prywatnych i będących własnością firm transportowych zatankowano 15,6 mld litrów paliw, przy czym prawie 5 mld litrów z tej puli pochodziło z zagranicy. W stosunku do I półrocza 2018 r. oficjalny wzrost zużycia paliw silnikowych wyniósł około 509 tys. m3 - czytamy w komunikacie.

Rynek krajowy 3 głównych paliw transportowych (benzyn, oleju napędowego oraz LPG) wzrósł o 3 proc. przy uzależnieniu od importu na poziomie 32 proc., podano również.

Wśród nich najszybciej rosła sprzedaż benzyn (o 4 proc., do 3,1 mln m3), podczas gdy popyt na ON i LPG wzrósł o 3 proc. (odpowiednio do 10,1 mln m3 i 2,5 mln m3), wynika z danych POPiHN.

Ogółem konsumpcja 6 głównych gatunków paliw (BS, ON, LPG, LOO, JET i COO) była wyższa o 3 proc. od konsumpcji po I półroczu 2018 r. Import paliw zaspokajał 30 proc. potrzeb krajowych przy poziomie 31 proc. po I półroczu 2018 r. - czytamy dalej.

Najszybciej rosło zapotrzebowanie na paliwo lotnicze JET (o 8 proc., do 620 tys. m3), a jedynym paliwem, którego sprzedaż spadła, był lekki olej opałowy (o 9 proc., do 356 tys. m3). Prawie nie zmieniło się zużycie ciężkiego oleju opałowego (wzrost o 1 proc., do 104 tys. m3).

Bilans obrotów międzynarodowych po I półroczu 2019 r. - podobnie jak było to przed rokiem - pokazał nadwyżkę importu i nabyć w-w w stosunku do eksportu i dostaw w-w. Nadwyżka ta została określona na poziomie 3,2 mln m3. Porównując I połowę 2019 r. do I połowy 2018 r. widać, że import paliw zwiększył się jedynie o 22 tys. m3, ale za to eksport zmalał aż o 275 tys. m3, podsumowano.

ISBnews, MS

Powiązane tematy

Komentarze