Informacje

Wykonawca może rozpocząć budowę świnoujskiego tunelu

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 18 października 2019, 17:30

  • 1
  • Powiększ tekst

GDDKiA, działając jako inwestora zastępczy w imieniu Prezydenta Świnoujścia, przekazała plac budowy tunelu w Świnoujściu Wykonawcy - konsorcjum, którego liderem jest firma PORR Polska. Od tego momentu odpowiedzialność za plac budowy przejmuje Wykonawca i mogą się już rozpocząć prace w terenie.

Na początku Wykonawca będzie prowadził roboty przygotowawcze, takie jak sprawdzenie saperskie, wyznaczenie geodezyjne zakresu inwestycji, wycinki drzew i organizowanie placu budowy. Zasadnicze roboty powinny ruszyć na początku przyszłego roku. Tunel ma być gotowy do września 2022 roku. Zgodnie z kontraktem we wrześniu 2022 roku wszystkie roboty powinny zostać ukończone i kierowcy zaczną korzystać z tunelu łączącego Świnoujście z resztą Polski.

Umowę na zaprojektowanie i budowę tunelu podpisało Miasto Świnoujście z konsorcjum, który wygrało przetarg we wrześniu 2018 roku. Wartość umowy z Wykonawcą to 793 mln złotych. Przez kolejne miesiące trwały prace projektowe, a podsumowaniem tego etapu prac było uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, którą Wojewoda Zachodniopomorski wydał 7 października 2019 r. Następstwem tej decyzji jest m.in. przekazanie placu budowy Wykonawcy.

Inwestycję zrealizuje konsorcjum firm PORR S.A. (lider konsorcjum), PORR Bau GmbH, Gülermak Agir Sanayi Inşaat ve Taahhüt A.S i Energopol Szczecin.S.A. Firmy te powołały do tego celu spółkę cywilną Tunel Świnoujście. Sytuacja mającej problemy firmy Energopol Szczecin S.A. nie ma wpływu na realizację tunelu w Świnoujściu. Energopol Szczecin S.A. ma najmniejszy udział w konsorcjum (20%). Umowa spółki zawarta pomiędzy konsorcjantami przewiduje ewentualność wycofania się jednego z udziałowców, wówczas jego obowiązki przejmują pozostałe firmy. Również sama spółka potwierdzała, że stabilność realizacji inwestycji jest zapewniona i kłopoty mniejszościowego udziałowca nie przełożą się na budowę tunelu.

Całkowita długość inwestycji będzie wynosić 3,4 km. Zasadnicza jej część - tunel drążony pod Świną, który połączy wyspy Uznam i Wolin, będzie miał długość 1,48 km. Tunel będzie jednorurowy i powstanie w nim dwupasowa jezdnia. Dzięki tej inwestycji Świnoujście zostanie w sposób stały skomunikowane z resztą Polski. Obecnie komunikację zapewniają przeprawy promowe, które mają mocno ograniczoną przepustowość i są zależne od warunków pogodowych.

W  tunelu będzie jeszcze trzeba wykonać drogę wraz ze wszystkimi elementami niezbędnymi do jej funkcjonowania. Musi powstać sama jezdnia wraz z położoną poniżej galerią ewakuacyjną. Zejścia z poziomu tunelu do galerii ewakuacyjnej będą wychodziły poza rurę tunelu i będą wykonywane metodą mrożenia gruntu. Bardzo ważne są również urządzenia wentylacyjne i wszelkie systemy bezpieczeństwa. Dla prawidłowego funkcjonowania tunelu niezbędny jest również układ dróg dojazdowych. Po stronie wyspy Uznam zlokalizowany znajdzie się budynek, z którego zarządzać się będzie tunelem.

DS

Powiązane tematy

Komentarze