Informacje

fot. informacja prasowa
fot. informacja prasowa

Sukces polskich firm - zbudują drona dla Europy

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 6 grudnia 2013, 12:12

  • 3
  • Powiększ tekst

Konsorcjum polskich firm, na czele z WB Electronics SA, liderem wojskowej elektroniki, będzie starać się o kontrakt na opracowanie europejskiego drona. Szacuje się, że w najbliższych latach tylko w Europie zamówienia na systemy bezzałogowe wyniosą w sumie 30 mld Euro.

Polskie konsorcjum liderem technologii samolotów bezzałogowych

W skład konsorcjum starającego się o kontrakt na projekt europejskiego drona wchodzą podmioty posiadające największe w kraju doświadczenie w pracach nad systemami oraz technologiami niezbędnymi do budowy samolotów bezzałogowych. Członkowie konsorcjum to: WB Electronics S.A., Instytut Lotnictwa, Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A., Flytronic Sp. z o.o. i Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego Sp. z o.o,. Wojskowa Akademia Techniczna, Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A. oraz AM Technologies Polska Sp. z o.o.

Konsorcjum polskich firm posiada wszelkie kompetencje oraz praktyczną wiedzę do opracowania i produkcji całej rodziny samolotów bezzałogowych, zarówno na potrzeby Sił Zbrojnych RP, jak i europejskiego drona. Potwierdza to skutecznie zrealizowane przez WB Electronics S.A. zamówienia dla polskiego wojska i wielu zagranicznych podmiotów.

Polsko-francuskie seminarium dotyczące dronów

Aktualnie konsorcjum aktywnie poszukuje partnerów do współpracy w zakresie niektórych rozwiązań technicznych, które wymagane są do rozwoju systemu klasy MALE (ang. Medium-Altitude Long-Endurance). Konsorcjum jest otwarte na nawiązanie kooperacji z firmami europejskimi. Jednym z liderów w tej dziedzinie jest Francja. Właśnie w tym państwie 5 grudnia odbyło się pierwsze polsko-francuskie seminarium na temat systemów bezzałogowych.

Seminarium zostało zorganizowane z inicjatywy Ambasadora RP we Francji, Tomasza Orłowskiego. W spotkaniu wzięli udział, obok członków konsorcjum, ważni przedstawiciele francuskiego Ministerstwa Obrony Narodowej oraz francuskiego przemysłu zajmującego się produkcją dronów, jak Sagem, Thales i Cassidian. Uczestnikami seminarium była również delegacja polskich władz i instytucji związanych z Siłami Zbrojnymi RP.

Przewiduje się zorganizowanie podobnych spotkań w krajach, w których działają wiodące przedsiębiorstwa realizujące prace związane z systemami bezzałogowymi.

Europejski dron

Obecnie światowymi liderami w budowie dronów są Izrael i Stany Zjednoczone, jednocześnie będąc głównymi dostawcami samolotów bezzałogowych dla państw Unii Europejskiej. Wartość zapotrzebowania na drony na świecie w najbliższych dziesięciu latach szacuje się na 90 mld Euro.

Unia Europejska zamierza stworzyć silną konkurencję dla Izraela i USA, planując rozwój europejskiej technologii dronów. W lipcu br. Komisja Europejska poinformowała, że rozważa przyznanie środków na rozwój technologii samolotów bezzałogowych. 19 listopada br. siedem krajów Unii Europejskiej, w tym Polska, Niemcy i Francja, utworzyło „europejski klub użytkowników dronów”. Klub tworzą państwa Unii Europejskiej, które obecnie korzystają z dronów na średnich wysokościach lub, które w ciągu pięciu lat zamierzają rozpocząć ich wykorzystanie.

Kolejnym krokiem w rozwoju europejskiej technologii samolotów bezzałogowych może być szczyt Rady Europejskiej, który odbędzie się 19-20 grudnia w Brukseli, a którego tematem przewodnim będzie wspólna polityka bezpieczeństwa i obrony. Wśród kluczowych kierunków zwiększenia zdolności obronnych UE, które będą omawiane podczas szczytu, znalazł się rozwój technologii samolotów bezzałogowych.

Europejska Agencja Obrony (EDA) przewiduje, że budowa europejskiego drona może być ważnym impulsem dla rozwoju całej gospodarki UE, w szczególności w dziedzinie lotnictwa i przemysłu obronnego. Stąd już na najbliższym szczycie Rady Europejskiej możliwe jest ogłoszenie przez Komisję Europejską kontraktu na rodzinę europejskich dronów.

EDA przewiduje, że europejskie drony znajdą nie tylko wojskowe, ale również cywilne zastosowanie jak ochrona granic i kluczowej infrastruktury, a także pomoc dla rolnictwa czy na wypadek katastrof.

Więcej informacji dotyczących szczytu Rady Europejskiej oraz priorytetów EDA:

•    http://www.european-council.europa.eu/council-meetings?meeting=257508dc-b1e7-4f58-914e-4bbaebf37e47&lang=pl&type=EuropeanCouncil#t11
•    http://www.eda.europa.eu/info-hub/news/2013/11/19/defence-ministers-commit-to-capability-programmes

CZŁONKOWIE KONSORCJUM:

WB Electronics S.A. – Lider Konsorcjum – z siedzibą w Ożarowie Mazowieckim, podmiot wiodący w Grupie WB, w skład której wchodzi: RADMOR S.A. wiodący w Polsce producent systemów łączności radiowej; Flytronic Sp. z o.o - innowacyjny i jedyny w Polsce producent wdrożonego do wojska bezzałogowego systemu klasy mini FLyEye; Arex Sp. z o.o. - nowatorski dostawca systemów zarządzania i kierowania bezzałogowymi systemami uzbrojenia; MindMade Sp. z o.o. - dynamicznie rozwijający się dostawca profesjonalnych systemów dla łączności bezprzewodowej i systemów „smart grid”. Grupa WB Electronics zatrudnia łącznie ponad 750 osób, w tym 350 konstruktorów (informatyków, elektroników, konstruktorów lotniczych, mechaników i innych) - jest to największy prywatny polski podmiot realizujący kluczowe zadania z zakresu bezpieczeństwa państwa. WB Electronics S.A. jest eksporterem własnych systemów i produktów a także eksporterem technologii w formie licencji do wielu krajów Europy, Ameryki, Azji i Afryki.

Więcej informacji: http://www.wb.com.pl/

Instytut Lotnictwa – Członek Konsorcjum – jeden z najlepszych pod względem merytorycznym lotniczych instytutów badawczych w Europie. Instytut Lotnictwa prowadzi i rozszerza kierunki badawcze dotyczące wszystkich aspektów sektora lotniczego. Upowszechnia i wdraża wyniki badań w tradycyjnych obszarach takich jak: aerodynamika, projektowanie i badania struktur lotniczych, osprzęt lotniczy, napędy. Prowadzi również działalność edukacyjną. Instytut Lotnictwa współpracuje z wieloma uczelniami technicznymi, instytutami naukowymi, jednostkami badawczo-rozwojowymi, centrami transferu wiedzy oraz organizacjami przemysłowymi, zarówno w Polsce jak i za granicą. Ponad 60% z liczącej ok. 2000 osób kadry Instytutu stanowią pracownicy działów rozwojowych, realizujący szereg projektów dotyczących m.in. bezzałogowych systemów powietrznych np. śmigłowca bezzałogowego ILX-27.

Więcej informacji: http://ilot.edu.pl/

Wojskowe Zakłady Elektroniczne S.A. – Członek Konsorcjum – w ciągu prawie 50 lat działania rozwinęły szeroką ofertę w zakresie produkcji, modernizacji i remontów sprzętu wojskowego z obszarów m.in. rozpoznania i walki radioelektronicznej, dowodzenia i łączności, obrony powietrznej oraz elektroniki specjalnej. Posiadają rozbudowaną bazę projektową, konstrukcyjną, laboratoryjną i kontrolno-pomiarową w dziedzinach układów elektronicznych i elektrycznych o małej, średniej i dużej skali integracji, a także konstrukcji mechanicznych. WZE są producentem i integratorem urządzeń oraz podzespołów spełniających najwyższe wymagania stawiane przez kontrahentów oraz wynikające z krajowych i międzynarodowych norm obronnych. Zaplecze technologiczne umożliwia realizację zaawansowanych projektów uzbrojenia i sprzętu wojskowego w wersjach stacjonarnych i mobilnych.

Więcej informacji: http://www.wze.com.pl/index.php/pl/

Flytronic Sp. z o.o. – Członek Konsorcjum – innowacyjny wyspecjalizowany podmiot realizujący projekty z zakresu bezzałogowych systemów powietrznych. Dysponuje największym w Polsce zespołem inżynierów i konstruktorów realizujący zadania w zakresie prac projektowych, produkcji, oraz szkolenia użytkowników w zakresie BSP. Twórcy jedynego wdrożonego do seryjnej produkcji bezzałogowego systemu powietrznego klasy mini on nazwie FlyEye. BSP FlyEye produkowany przez WB Electronics S.A. jest systemem, który przeszedł pełną weryfikację swojej przydatności podczas misji w Afganistanie, w liczbie kilkunastu systemów jest obecnie eksploatowany przez Siły Zbrojne RP. Flytronic Sp. z o.o. jest spółką zależną od WB Electronics S.A., wchodzi w skład Grupy WB.

Więcej informacji: http://www.flytronic.pl/

Śląskie Centrum Naukowo-Technologiczne Przemysłu Lotniczego Sp. z o.o. – Członek Konsorcjum - jest najnowocześniejszym w Europie ośrodkiem wytwarzania struktur kompozytowych w technologii autoklawowej wraz z laboratorium badawczym. Uruchomione w 2012 roku Centrum posiada m.in. nowoczesne 5-osiowe centrum frezarskie o dużej przestrzeni roboczej, plotery tnące najnowszej generacji, oraz wielkogabarytowe autoklawy, zapewniające idealną stabilność temperaturową, ciśnieniową i podciśnieniową. Laboratorium prób statycznych zapewnia możliwość prowadzenia szerokiej gamy badań - od badań struktury wewnętrznej wytworzonych elementów konstrukcyjnych (defektów, porów, pustek) poprzez badania zmęczeniowe i wytrzymałościowe (statyczne i dynamiczne), aż po badania rezonansowe całych konstrukcji.

Więcej informacji: http://www.scntpl.pl/

Wojskowa Akademia Techniczna – Członek Konsorcjum – największa polska wojskowa uczelnia techniczna. Wiodący ośrodek naukowy realizujący badania w zakresie podstawowym, jak i zaawansowanych technologii. Do głównych zadań WAT w konsorcjum należy opracowanie zaawansowanych sensorów obserwacyjnych, w tym radarów z syntetyczną aparaturą oraz detektorów skażeń.

Więcej informacji: http://www.wat.edu.pl/

AM Technologies Polska Sp. z o.o. – Członek Konsorcjum – innowacyjny wyspecjalizowany podmiot realizujący projekty z zakresu systemów monitoringu widma elektromagnetycznego. Zadaniem AM Technologies w Konsorcjum jest opracowanie i produkcja systemów rozpoznania klasy COMINT i ELINT.

Więcej informacji: http://www.amt.pl/

Wojskowe Zakłady Inżynieryjne S.A. – Członek Konsorcjum – zakłady wojskowe specjalizujące się w produkcji wyspecjalizowanych elementów zabudowy. Do zadań WZInż należy opracowanie i produkcja elementów infrastruktury naziemnej stacji kierowania i kontroli. Do unikalnych zdolności WZInż należy wyspecjalizowane laboratorium i pracownia służąca do zaawansowanych badań i obsługiwania silników turbinowych. Umiejętności te zostaną wykorzystane przy obsługiwaniu napędów większych systemów bezzałogowych.

Więcej informacji: http://www.wzinz.com.pl/

Powiązane tematy

Komentarze