Opinie

Fot. Freeimages
Fot. Freeimages

STS upomina rozgłośnie radiowe: Dość niesmacznych reklam w czasie chronionym

Ewa Tylus

Ewa Tylus

Dziennikarka "Gazety Bankowej" i "wGospodarce.pl"

  • Opublikowano: 23 maja 2014, 10:39

  • 1
  • Powiększ tekst

Stowarzyszenie „Twoja Sprawa” promuje akcję wysyłania maili do 32 stacji radiowych nadających w Polsce, które – w czasie chronionym (od godz. 6 do 20) emitują reklamy środków na potencję. Są to m. in.: RMF FM, Zet, TOK FM, Vox FM, WAWA, Antyradio, Eska, Zet Gold, Złote Przeboje i Rock Radio. Od 6 maja w akcji wzięło udział ponad 2,5 tys. osób.

„Zarówno dorośli, jak i dzieci – najmłodsi słuchacze stacji radiowych – wielokrotnie wysłuchują w ciągu dnia informacji o „poprawianiu erekcji”, „nabieraniu ochoty na seks” i byciu „sprawnym seksualnie zawsze i wszędzie”. Reklamy te bez żadnych ograniczeń emitowane są przez całą dobę. Wiedzą o tym wszyscy rodzice, których dzieci zostały narażone na tego typu przekazy.”

-- napisano w komunikacie na stronie internetowej Stowarzyszenia.

Chociaż suplementy na erekcję zdecydowanie nie są dla dzieci, najmłodsi słuchacze radia są codziennie zmuszeni do ich słuchania. Zdrowy rozsądek podpowiada, że jeśli pewne reklamy są skierowane wyłącznie do dorosłych, nie powinny być emitowane w czasie chronionym. Te radiowe reklamy są kolejnym przykładem przekraczania granic dobrych obyczajów w reklamach. Dlatego właśnie Stowarzyszenie Twoja Sprawa namawia nadawców do zmiany swojej polityki biznesowej – konsumenci apelują o zwyczajne poczucie smaku i przestrzeganie dobrych obyczajów w mediach. Według ustaleń STS, w godzinach pomiędzy 6 a 20, tylko w marcu, wyemitowano 1353 reklamy suplementów wspomagających potencję.

Być może uwagę na fakt powinna zwrócić Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji. Problem dotyczy wielu stacji radiowych i telewizyjnych od wielu miesięcy, jednak KRRiT nie szuka sposobu rozwiązania tej sprawy. Z kolei nadawcy trzymają się tego, że nie ma przepisów jasno zakazujących emisji treści akurat takiego rodzaju. Jednak czy wszystko musimy regulować przepisami lub regulacjami KRRiT? Przecież chodzi tu o zachowanie elementarnych zasad etyki i dobrego gustu.

Akcja STS pt.: „Dość nachalnych reklam suplementów na erekcję! ZAREAGUJ!” polega na wypełnieniu, za pomocą strony internetowej - http://twojasprawa.org.pl/aktualnosci/akcja-konsumencka-rodzice-przeciwko-reklamom-stymulantow-w-radiu/#.U3j6WtJ_uuE - specjalnego formularza, dzięki któremu wszyscy nadawcy tych reklam otrzymają apel od osoby popierającej protest. Stowarzyszenie Twoja Sprawa ma za sobą sporo udanych akcji, m.in. wraz z konsumentami doprowadziło do tego, że Senat w marcu przyjął do kodeksu karnego zmiany zakazujące reklamy i promocji treści pornograficznych rozpowszechnianych bez skutecznych zabezpieczeń. Według przyjętego przez Sejm oraz Senat brzmienia art. 200 par. 5 kodeksu karnego,

„kto prowadzi reklamę lub promocję działalności polegającej na rozpowszechnianiu treści pornograficznych w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi małoletniego poniżej lat 15, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3.”

RPO przeciwko kontrowersyjnym reklamom

Rzecznik Praw Obywatelskich Irena Lipowicz w kwietniu skierowała do prezesa UOKiK Adama Jassera pismo w sprawie reklam, w których prezentuje się roznegliżowane kobiety i reklam, które uwłaczają godności człowieka. Po tym fakcie doszło do telefonicznej rozmowy między RPO i prezesem UOKiK, w której ustalono, że zastępca pani Rzecznik uda się na rozmowę do UOKiK w sprawie kontrowersyjnych reklam. To pozytywny sygnał dla przeciwników kontrowersyjnych reklam w mediach i agresywnej kampanii reklamowej opartej na reklamie zewnętrznej.

Powiązane tematy

Komentarze