Wywiad gospodarczy

Robert Sobków, wiceprezes ds finansowych, GRUPA LOTOS SA: Split payment jest elementem uszczelnienia systemu VAT

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 31 lipca 2018, 11:44

    Aktualizacja: 1 sierpnia 2018, 11:44

  • 2
  • Powiększ tekst

Dzięki wejściu w podwojoną płatność chcemy zwiększyć transparentność rozliczeń z naszymi kontrahentami” - mówił Piotrowi Barełkowskiemu w Rozmowie Dnia telewizji wPolsce.pl Robert Sobków, wiceprezes ds finansowych, GRUPA LOTOS SA.

Branża paliwowa jest szczególna, także ze względu na możliwość realizować nieuczciwych praktyk. Split payment lub podzielona płatność pozwoli nam wykazać transparentność przed urzędami skarbowymi” - mówił wiceprezes uzasadniając decyzję o wejściu grupy LOTOS do tego mechanizmu.

Jak podkreślił Sobków dla państwowej firmy nieprawidłowości mogłyby być katastrofą, dlatego LOTOS pragnie zabezpieczyć się, realizując nowy model płatności jakim jest split payment. W mechanizmie tym płatność za nabyty towar lub usługę odbywa się tak, że wartość sprzedaży netto nabywca wpłaca na rachunek rozliczeniowy dostawcy lub rozlicza w inny sposób. Natomiast pozostałą zapłatę, która odpowiada kwocie VAT, wpłaca na specjalny rachunek bankowy dostawcy – rachunek VAT. Środki na rachunku VAT wykorzystuje się do zapłaty VAT w rozliczeniach z kontrahentami i urzędem skarbowym. Mechanizm stosuje się wyłącznie do transakcji dokonywanych przelewem w złotych polskich na rzecz innych podatników VAT.

Mechanizm ten budzi jednak szereg wątpliwości, choćby ze względu na twierdzenie, iż wskutek jego działania będzie mniej pieniędzy na rynku.

Jak podkreśla jednak Sobków:

Przeciwnicy zwracają na to uwagę, ale zapomina się o elementach ogólno-ekonomicznych. Split payment ma skuteczniej weryfikować kontrahentów. Dzięki split payment realnie zarabiamy.

Dodał, że chodzi też o uszczelnienie rynku obrotu paliwami.

Jest to szczególnie ważne, bowiem w ostatnich latach wskutek wyłudzeń VAT Skarb Państwa mógł tracić nawet kilkanaście miliardów złotych rocznie.

To ważny argument za tym by wejść w mechanizm split-payment, jak podkreślił wiceprezes:

Musimy zwracać uwagę na to co się dzieje w gospodarce - weszliśmy w split payment po to by dopracować mechanizm w grupie kapitałowej ale i zbadać jak zareaguje rynek. Dzięki temu możemy przyjrzeć się temu jak wyglądają rozliczenia z naszymi kontrahentami. I mamy sporą liczbę obserwacji.

Wobec małych przedsiębiorstw wyszliśmy z ofertą skróconych terminów płatności” - dodał Sobków, wskazując, iż LOTOS zachowuje się elastycznie, reaguje na potrzeby indywidualne swoich kontrahentów.

Wszyscy traciliśmy z tytułu oszustw na VAT.

Sobków dodał, iż powinniśmy traktować split payment jako jeden z elementów uszczelnienia systemu.

Płacąc państwowym firmą płacimy „podwójnie” dla siebie - zaznaczył prowadzący rozmowę Piotr Barełkowski - generujemy miejsca pracy i tworzymy zysk państwa. Z tego tytułu tak ważne jest utrzymanie stabilnej kondycji finansowej spółek a także transparentność.

W trakcie rozmowy poruszono też temat kondycji finansowej LOTOSu w kontekście fuzji z Orlenem.

W ciągu ostatnich 2 lat sprzedaż grupy LOTOS wzrosła o kilkadziesiąt procent” - powiedział Sobków - „Po raz pierwszy od wielu lat też wypłaciliśmy dywidendę akcjonariuszom.”

Nasze wyniki są nawet lepsze od oczekiwań rynku” - zaznaczył dodając, iż ważna jest też kwestia nowoczesności rafinerii LOTOSu:

W skali świata, jeśli chodzi o jakość stosowanej technologii lokujemy się wysoko.

Dodał, iż ważną przewagą LOTOSu jest też fakt, iż rafineria położena jest nad morzem, dzięki czemu LOTOS może skuteczniej docierać do zagranicznych klientów.

Powiązane tematy

Komentarze