Informacje

Podatek od aut spalinowy jest jednym z kamieni milowych KPO / autor: Fratria
Podatek od aut spalinowy jest jednym z kamieni milowych KPO / autor: Fratria

Bruksela odstąpi od podatku od aut spalinowych? Co w zamian?

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 20 kwietnia 2024, 09:18

  • Powiększ tekst

Polski rząd zbliża się do kompromisu z KE ws. usunięcia wymogu wprowadzenia w Polsce podatku dla posiadaczy aut spalinowych; w ciągu najbliższych tygodni Polska powinna mieć już oficjalną informację z Brukseli w tej sprawie - powiedział PAP Biznes wiceminister funduszy i polityki regionalnej Jan Szyszko. Jednak decyzję Brukseli, czy będzie zgoda na odstapienie od planów podatku poznamy dopiero w lipcu, czyli po wyborach europejskich.

Byliśmy na rozmowach z wiceministrem klimatu Krzysztofem Bolestą. Rozmowy dotyczyły przede wszystkim komponentu klimatycznego w Krajowym Planie Odbudowy i to były kolejne rozmowy, w których najwięcej czasu poświęciliśmy na kwestię podatku od aut spalinowych” - powiedział Szyszko, odnosząc się do spotkania w Brukseli w tym tygodniu.

Przedstawiliśmy niezmienny, silny punkt widzenia polskiego rządu, że ten podatek jest skrajnie niesprawiedliwy i jeżeli zaczniemy wprowadzać zielone zmiany w Polsce od podatku od najuboższych, czym de facto jest ta propozycja, to będzie to pierwsza i ostatnia zielona zmiana, jaką wprowadzimy w Polsce” – dodał.

Fundamentalna sprawa przy rewizji KPO

W ramach rewizji KPO Polska chce usunąć wymóg wprowadzenia od 2025 r. w Polsce podatku dla posiadaczy aut spalinowych.

Jak podkreślił wiceszef MFiPR uniknięcie wprowadzenia tego podatku to jedna z fundamentalnych spraw dla Polski przy rewizji KPO i polski rząd jest w tym asertywny.

KE też jest asertywna w wielu sprawach, traktuje KPO w tej wersji, w jakiej został zaakceptowany przez poprzedni rząd, jako podpisany kontrakt z Polską i nie do końca Komisję interesuje to, że to był inny rząd niż jest teraz” - powiedział.

Jednak w jego ocenie zrozumienie po stronie Komisji Europejskiej w tej kwestii rośnie.

Zbliżamy się do kompromisu, ale jeszcze nie mogę powiedzieć na czym może polegać ten kompromis. Powiedziałbym, że na ten moment jestem w tej sprawie umiarkowanym optymistą. Myślę, że w ciągu najbliższych tygodni będziemy mieli już oficjalną informację, natomiast rozmowy z KE przebiegają dobrze i w zrozumieniu” – zaznaczył.

Co w zamian w kwestii zmniejszenia emisji spalin?

Pytany, czy w zamian za odejście od wymogu wprowadzenia podatku spalinowego w Polsce, KE oczekuje jakiegoś alternatywnego rozwiązania, odparł, że Komisja oczekuje realizacji tego, co jest zapisane w tym kamieniu milowym KPO, czyli działań, które będą promowały zmniejszenie emisji spalin z transportu w Polsce.

I my też chcemy realizować ten cel. Mamy tylko zamiar zrealizować go w sposób prospołeczny, a nie ślepo biurokratyczny” - wyjaśnił.

Jak zaznaczył, wszystkie rozmowy, które się toczą obecnie z przedstawicielami KE mają charakter roboczy i nieformalny.

»» Czy i kiedy z Europy znikną auta spalinowe czytaj tutaj:

Zakaz dla aut spalinowych. Społeczeństwa powiedzą stop?

Samochody spalinowe. Najpierw zakazali, teraz zmienili zdanie

Dwa miesiące na decyzję Komisji Europejskiej

Formalnie dopiero na przełomie kwietnia i maja Polska wyśle pakiet rewizji już po zaopiniowaniu przez Radę Ministrów i Komisja Europejska po otrzymaniu tego pakietu będzie miała dwa miesiące na odniesienie się do niego. I potem możemy mówić, że mamy ostateczne uzgodnienie bądź nie” - powiedział Szyszko.

Pytany, czy będzie dotrzymany założony wstępnie termin na akceptację rządu dla rewizji KPO, czyli koniec kwietnia, odpowiedział, że w przyszłym tygodniu pakiet trafi do komitetów rządowych.

Zgoda Rady Ministrów jest wymagana, aby na koniec kwietnia wysłać pakiet do Komisji. Jeżeli chcielibyśmy wysłać ten pakiet do KE w drugiej połowie maja, to te kilka tygodni opóźnienia w wysłaniu kosztowałoby nas kilka miesięcy opóźnienia w wysłaniu kolejnych wniosków o płatność z KPO, bo sierpień w Brukseli to martwy miesiąc, gdy nic nie przechodzi przez biurokratyczne procedury. Musimy więc mieć te akceptacje przed sierpniem, aby zapewnić płynność realizacji KPO” - podsumował.

Julita Żylińska (PAP Biznes), sek

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Polska ma oddać Patrioty Ukrainie? Tego chce UE

Mocna opinia Trumpa o prezydencie RP! Co powiedział?

Ponad 15 miliardów złotych w obligacjach, które lepiej wymienić

Kara! Za brak remontu budynku. Od rządu i UE

Powiązane tematy

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych