Czy Chińczycy zaangażują się kapitałowo w transport?
Podczas briefingu prasowego ministrowi byli pytani o chińskie zaangażowanie kapitałowe, na ile jest możliwe i po jakim warunkami?
Jak zapewnił Gróbarczyk od tego jest spotkanie Ministrów Transportu i dopiero teraz będą toczyły się rozmowy podczas spotkania ministrów transportu nad stworzeniem szczegółowych relacji i współpracy biznesowej.
Dzisiaj w zasadzie nastąpi pierwsza wymiana zdań dzisiaj budujemy cały program studium wykonalności szlaku wiślańskiego i odrzańskiego chcemy stworzyć dzisiaj za wcześnie na konkrety – dodał Gróbarczyk.
Jak mówił Adamczyk zaangażowanie chińskiego kapitału w CPK jest jak najbardziej realne ale w takim stopniu żeby było dla obu stron satysfakcjonujące.
Również budujemy odcinki dróg gdzie dopuszczony jest kapitał publiczny i prywatny zapraszamy każdego nie tylko kapitał chiński, jeśli chodzi oo Krajowy Program Kolejowy mamy zapewnione finansowanie ze środków UE i budżetu państwa.
Obecnie jak mówi Adamczyk dla nas priorytetem jest VIA Carpatia planujemy w najbliższym czasie spotkania bilateralne.
Pytany Gróbarczyk czy możliwe jest zaangażowanie w wysokości wyższej niż 50 proc. udziałów odpowiedział, ze będziemy działać zgodnie z prawem i obowiązującymi regułami jednak wolelibyśmy żeby nasze inwestycje, na terenie Polski były jednak w większości w rekach polskich inwestorów, kapitału.
Jednocześnie Adamczyk zapowiedział, że absolutnym priorytetem jest rozwój kierunek północ-południe jeśli chodzi o dostęp do portów i dróg śródlądowych.
W najbliższym czasie podpisujemy umowy w najbliższym tygodniu na kolejne odcinki Via Baltica i Via Carpatia – na tym się skupiam a nie na spekulacjach o dymisji – dodał Adamczyk.