Adamczyk: Odgrywamy kluczową rolę tranzytową
Podczas II Spotkanie Ministrów Transportu, szef resortu infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk podkreślił, że celem MIB jest poprawa dostępności portów w Gdańsku oraz w Gdyni, a także intensywne prace ministerstwa nad rozwojem dwóch ważnych szlaków: Via Baltica i Via Carpatia
Polska jako kraj o optymalnej lokalizacji w samym sercu Europy, z szerokim dostępem do morza oraz systemem styku torów kolejowych o różnej szerokości, odgrywa kluczową rolę jako państwo tranzytowe na trasach pomiędzy Europą, Azją Centralną i Dalekim Wschodem- mówił
czytaj także:Czy Chińczycy zaangażują się kapitałowo w transport?
Jak wyjaśnił, dlatego w naszym wspólnym interesie leży przyspieszenie procesu usuwania „wąskich gardeł” w transporcie, szczególnie w kontekście znaczenia połączeń euroazjatyckich.
Wyrazem tego jest wsparcie Polski dla rozszerzenia Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T na państwa obszaru Partnerstwa Wschodniego. Port w Gdańsku posiada bezpośrednie połączenie z Chinami i obsługuje największe statki kontenerowe świata – twierdzi A. Adamczyk.
Jego zdaniem kluczową rolę w rozwoju handlu pomiędzy Chinami, a Europą będzie odgrywać transport.
Powinniśmy więc rozwijać, umacniać i utrwalać współpracę w tym zakresie – zwłaszcza, że potencjał rozwojowy nadal nie jest w pełni wykorzystany. Nie ulega wątpliwości, że przyniesie to obopólne korzyści, zarówno Chinom, jak i państwom Europy Środkowo-Wschodniej – podkreślił minister A. Adamczyk.
II Spotkanie Ministrów Transportu Europy Środkowo-Wschodniej i Chin organizowane w ramach formatu współpracy 16+1 odbywa się 25 i 26 października 2017 r. na PGE Narodowy w Warszawie. W wydarzeniu bierze udział 17 ministrów ds. transportu Europy Środkowo-Wschodniej i Chin. Wydarzenie to oficjalnie zainauguruje działalność Sekretariatu Koordynującego ds. Morskich 16+1, funkcjonującego przy Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.