Informacje

MŚP potrzebują wsparcia przy wdrożeniu PPK

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 3 października 2019, 11:02

    Aktualizacja: 3 października 2019, 11:09

  • Powiększ tekst

Kluczem do sprawnego utworzenia PPK jest dobre rozłożenie procesu realizacji planu kapitałowego w czasie.

Obowiązek utworzenia PPK obejmie wszystkie przedsiębiorstwa, zależnie od wielkości, do stycznia 2021 r. Pracowniczy Plan Kapitałowy został już utworzony w lipcu przez największe firmy zatrudniające powyżej 250 pracowników). Od 1 stycznia obowiązek ten będzie dotyczył sektora MŚP, z naciskiem na „Ś”, bo dotyczy jednostek zatrudniających nie mniej, niż 50 osób. Według szacunków jest ich nawet 15 tys.(Podmioty w których pracuje do 20 do 50 osób – od lipca 2020 r., zaś pozostałe od stycznia 2021 r.)

Blisko połowa z nich deklaruje, że ma już pewną wiedzę o Pracowniczych Planach Kapitałowych, ale chętnie dowiedziałaby się na ten temat więcej. 31 proc. przedstawicieli takich przedsiębiorstw przyznaje szczerze, że o wdrożeniu programu nie wie jeszcze nic lub wie bardzo niewiele. Tylko jedna piąta badanych pracodawców z sektora MŚP deklaruje, że ich wiedza o PPK jest wystarczająca. Jednocześnie połowa firm zatrudniających powyżej 50 pracowników zaznacza, że rozpoczęła już proces zapoznawania się z ofertami instytucji finansowych, które wdrażają i zarządzają PPK oraz planuje rozpisanie przetargu. Jedna trzecia przedsiębiorstw jest już na etapie prowadzenia konkursu ofert, który wyłoni firmę wdrażającą i zarządzającą PPK. Pozostaje duża grupa firm, które nie podjęły jeszcze żadnych działań w tym zakresie.

Nasze doświadczenia związane z wdrażaniem PPK w największych organizacjach pokazują, że proces ten może przebiegać bardzo sprawnie, pod warunkiem, że zostanie dobrze rozplanowany w czasie. Dziś wiemy już na co szczególnie zwracać uwagę, dlatego oceniam, że mniejsze firmy bardzo skorzystają na doświadczeniach zdobytych w czasie uruchamiania PPK w pierwszej fazie – mówi Grzegorz Chłopek, prezes Nationale-Nederlanden PTE.

Badanie, na zlecenie Nationale-Nederlanden zrealizowane zostało przez agencję smartscope, między 16 a 23 września, na losowej próbie 235 firm zatrudniających od 50 do 249 pracowników metodą CATI (wywiady telefoniczne wspomagane komputerowo).

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.