Informacje

Co trzeci Polak nie segreguje śmieci

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 10 października 2019
  • 21:10
  • 0
  • Tagi: ARC Rynek i Opinia opinie Rekopol segregowanie śmieci
  • Powiększ tekst

66 proc. Polaków deklaruje, że nie segreguje śmieci, a 58 proc. uważa, że segregowanie ma sens - wynika z badania ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu. 15 proc. respondentów potrafiłoby poprawnie posegregować artykuły podczas wyrzucania. 1/3 konsumentów wierzy, że ich działania mogą przyczynić się do zahamowania negatywnego wpływu na środowisko, głównie kobiety i osoby z wyższym wykształceniem.

W komunikacie napisano, że potwierdzeniem potrzeby popularyzacji wiedzy z zakresu ochrony środowiska naturalnego jest niska świadomość na temat właściwie segregowanych odpadów. Badania ARC Rynek i Opinia oraz Forum Odpowiedzialnego Biznesu dowodzą, że jedynie 15 proc. badanych odpowiedziało poprawnie na wszystkie pytania odnoszące się do selekcji śmieci (do którego pojemnika wyrzucić zużytą chusteczkę higieniczną, karton po soku i tłusty papierek po maśle). Inną poruszaną kwestią była konieczność mycia opakowań metali i tworzyw sztucznych przed wyrzuceniem. Łącznie aż 75 proc. osób nie wiedziało, że nie należy płukać tego typu odpadów.

Prezes Rekopol Jakub Tyczkowski wskazuje, że wiedza dotycząca segregacji odpadów jest „zbyt ogólna i powierzchowna”.

Pojemniki do segregacji często oznakowane są tylko nazwą surowca głównego, który należy tam wrzucać. Np. na żółtym pojemniku jest często napis +plastik+ podczas kiedy wrzucamy tam nie tylko plastik, ale i metale, aluminium i opakowania wielomateriałowe. Dobrym przykładem jest również szkło. Dla przeciętnej osoby szkłem jest szklanka, szyba, lustro, butelka i kubek, bo szkło to szkło. Mało kto z nas wie, że do szkła wrzucamy tylko słoik i butelkę - powiedział prezes.

Jak wskazał, problemem jest również mnogość różnorodnych często wielomateriałowych opakowań, z którymi konsument nie wie co robić - czy wyrzucić do odpadów zmieszanych czy dzielić na części.

Zdaniem autorów badania, 76 proc. Polaków nigdy nie słyszało o śladzie węglowym jakiegokolwiek produktu.

Na pytanie, czy mycie opakowań przed wyrzuceniem jest zalecane, 50 proc. odpowiedziało „tak”, 25 proc. - „nie”, a 25 proc. - „nie wiem”. Z kolei ankietowani pytani, czy zdarza ci się umyć opakowanie przed wyrzuceniem, 52 proc. odpowiedziało „tak”, 35 proc. - „nie”, a 13 proc. powiedziało, że „nie dotyczy”. (W komunikacie przypomniano, że przy wyrzucaniu nie ma konieczności mycia opakowań z metalu i tworzyw sztucznych.)

Organizatorem badania jest ARC Rynek i Opinia, partnerem merytorycznym - Forum Odpowiedzialnego Biznesu, a partnerzy główni raportu to BNP Paribas oraz Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań S.A., partnerem wspierającym była firma L’Or,al oraz Kompania Piwowarska.

A.K., PAP

Komentarze