Informacje

Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com
Zdjęcie ilustracyjne / autor: pixabay.com

Krajowa produkcja potrzebuje transformacji cyfrowej

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 12 października 2021, 14:00

  • Powiększ tekst

Poziom cyfryzacji produkcji w Polsce wynosi 1,8 pkt w skali od 1 do 4 według badań Digi Index 2021 firmy Siemens Polska. Wynik badania wskazuje, że polska produkcja pilnie potrzebuje transformacji cyfrowej.

Największy wpływ na uzyskany wynik 1,8 pkt w czteropunktowej skali, który wskazuje na niezmienną potrzebę przyspieszenia cyfryzacji w polskim przemyśle produkcyjnym, ma przede wszystkim obszar „zarządzania danymi”. Odzwierciedla jak skutecznie organizacja gromadzi i wykorzystuje dane odnoszące się do produkcji i działań operacyjnych.

Z raportu Digi Index 2021 wynika, że 50 proc. ankietowanych firm gromadzi pełne dane dotyczące całego procesu produkcji. 12 proc. firm zbiera dane dotyczące jedynie krytycznych procesów, a pozostałe 38 proc. dotyczące niewielu procesów lub wyłącznie fragmentarycznie. Dla blisko 40 proc. firm zebrane dane dają możliwość ich pełnego wykorzystania oraz usprawnienia procesów produkcyjnych. Ponad 43 proc. firm deklaruje, że gromadzone dane służą głównie do wyłapywania błędów i bieżącego usprawniania działań. Nadal aż 18 proc. firm nie wykorzystuje danych lub deklaruje ich niewielkie wykorzystanie.

Z badania wynika także, że w ponad 7 proc. firm nie występuje integracja systemów informatycznych. W ponad 27 proc. jest ona na poziomie poniżej 20 proc., a blisko 30 proc. firm deklaruje jej wykorzystanie w przedziale 20-49 proc. Górne granice (50-79 proc.) odnotowano w blisko 25 proc. firm, a wartości powyżej 80 proc. jedynie w 7 proc. ankietowanych.

Ok. 52 proc. firm nie stosuje procesów wirtualnej symulacji produkcji, a jeśli już to robią, najczęściej ograniczają je do jednego działania produkcyjnego. Jedynie 6,5 proc. firm prowadzących produkcję ciągłą (13,5 proc. w przypadku produkcji dyskretnej) stosuje symulację wirtualną dla całej swojej produkcji. Podobnie to wygląda w obszarze wykorzystania aplikacji chmurowych: 53,5 proc. nie wykorzystuje ich wcale, a tylko 9,3 proc. stosuje je na co dzień. 18 proc. badanych firm wykorzystuje aplikacje chmurowe tylko w niektórych sytuacjach.

Równie niewiele firm posiada w znacznym stopniu zautomatyzowane procesy produkcji. Tylko 6 proc. przedsiębiorstw ocenia automatyzację własnych procesów produkcyjnych w co najmniej 80 proc. Więcej niż co czwarte – 28 proc. - ocenia stopień automatyzacji produkcji na mniej niż 19 proc.

Najczęściej stosowane procesy cyfrowe w produkcji to systemy sztucznej inteligencji, wykorzystujące mechanizm uczenia maszynowego Zalicza się do nich systemy samouczące się, systemy przewidujące awarie maszyn, co pozwala ograniczyć straty wynikające z nieplanowanych przestojów, systemy przewidujące jakość produkcji, co z kolei pozwala ograniczyć redukcję strat. Innym często wykorzystywanym w przemyśle procesem cyfrowym jest „cyfrowy bliźniak” (digital twin) występujący w wielu modelach. Umożliwia on wirtualną symulację produkcji, dzięki czemu można efektywnie planować, analizować i optymalizować procesy produkcyjne, a także sam produkt końcowy. Gospodarka cyfrowa szeroko korzysta też z Internetu rzeczy, który usprawnia komunikację na linii człowiek - maszyna - powiedział ekspert ds. transformacji cyfrowej w Siemens Polska Sebastian Lemieszek.

Siemens Sp. z o.o. - polska spółka globalnego koncernu została utworzona w 1991 roku. Na polskim rynku oferuje rozwiązania i produkty Siemens AG, a także usługi inżynieryjne, doradcze i serwisowe z zakresu automatyki przemysłowej i napędów, automatyki budynkowej, wytwarzania energii oraz jej przesyłu i rozdziału.

ISBnews/RO

CZYTAJ TEŻ: Nie chcemy zmieniać pracy. Strach przed nowym?

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.