Informacje

zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay
zdjęcie ilustracyjne / autor: Pixabay

Szef PFR: Nastroje konsumentów wskazują na poprawę konsumpcji w II połowie roku

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 19 lipca 2023, 13:58

  • Powiększ tekst

Spadek inflacji, umocnienie złotego czy np. spadek cen energii poprawiają nastroje konsumentów, co sugeruje poprawę sprzedaży detalicznej i konsumpcji w drugiej połowie roku - ocenił Paweł Borys, prezes Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR).

Jak podał w środę Główny Urząd Statystyczny, w lipcu 2023 r. odnotowano poprawę zarówno obecnych, jak i przyszłych nastrojów konsumenckich w stosunku do poprzedniego miesiąca.

Spadek inflacji, silny rynek pracy, umocnienie złotego, spadek cen energii i surowców energetycznych oraz uniknięcie poważnego spadku aktywności gospodarczej wyraźnie poprawiają sytuacje i nastroje konsumentów. Sugeruje to poprawę sprzedaży detalicznej i konsumpcji w 2 poł. roku” - wskazał w środę na Twitterze Paweł Borys.

Według GUS bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK), syntetycznie opisujący obecne tendencje konsumpcji indywidualnej, wyniósł -24,9 i był o 3,3 pkt. proc. wyższy w stosunku do poprzedniego miesiąca.

W odniesieniu do lipca 2022 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 16,8 pkt. proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 3,9 pkt. proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -10,9.

W lipcu br. WWUK osiągnął wartość o 18,5 pkt. proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2022 r. Czytaj więcej: W lipcu poprawa obecnych i przyszłych nastrojów konsumentów

Czytaj także: Sposób na grubszy portfel. Wynagrodzenie „pod stołem”

PAP/rb

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.