Informacje

Komisja Europejska / autor: Fratria
Komisja Europejska / autor: Fratria

Apple, Meta i Alphabet pod ostrzałem KE. Aż 5 spraw

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 25 marca 2024, 13:16

    Aktualizacja: 25 marca 2024, 13:28

  • Powiększ tekst

Komisja Europejska wszczęła w poniedziałek pięć dochodzeń przeciw koncernom cyfrowym Alphabet, Apple i Meta. Chodzi o możliwe naruszenia zasad konkurencji zawartych w unijnym rozporządzeniu o rynkach cyfrowych (DMA). To pierwsze tego rodzaju postępowanie na podstawie DMA.

Wykorzystywanie dominującej pozycji w wyszukiwarce Google

Komisja wszczęła dochodzenie przeciwko Alphabet, spółce-matce Google’a, podejrzewając ten holding o wykorzystywanie dominującej pozycji wyszukiwarki Google do faworyzowania własnych porównywarek cen hoteli, biletów lotniczych i innych towarów konsumpcyjnych sprzedawanych online.

Google został już za to ukarany grzywną w wysokości 2,4 mld euro w 2017 roku. Zaproponowane środki zaradcze nie zostały jednak uznane za satysfakcjonujące przez stronę unijną.

Ograniczenia stosowane przez Alphabet i Apple

KE przyjrzy się również ograniczeniom stosowanym przez Alphabet i Apple w ich sklepach z aplikacjami Google Play i App Store. Według Komisji oba koncerny poprzez nakładanie różnych opłat „ograniczają możliwości deweloperów do swobodnego komunikowania się i promowania swoich ofert oraz do bezpośredniego zawierania umów” z użytkownikami.

Aplikacje przedsiębiorców

Kolejne postępowanie przeciwko Apple ma ustalić, czy przedsiębiorstwo to narusza obowiązek oferowania użytkownikom możliwość łatwego odinstalowania domyślnych aplikacji w systemie operacyjnym iOS w iPhone’ach. Komisja podejrzewa, że Apple de facto uniemożliwia konsumentom korzystanie z przeglądarek innych niż należąca do niego Safari.

Udostępnienie danych osobowych

Z kolei gigant w branży portali społecznościowych Meta, właściciel m.in. Facebooka i Instagrama, jest podejrzewany o nieprzestrzeganie zasady wymagającej uzyskania zgody użytkowników przed udostępnieniem ich danych osobowych w celu profilowania reklam. Aby spełnić ten wymóg, Meta zaoferowała użytkownikom Facebooka i Instagrama płatną subskrypcję, która pozwala im uniknąć kierowania do nich reklam. Jednak użytkownicy, którzy chcą zachować darmową usługę, muszą zgodzić się na przekazywanie swoich danych osobowych. KE uważa, że narzucony przez Meta zerojedynkowy model „zgoda albo opłata” nie oferuje prawdziwej alternatywy użytkownikom, którzy nie wyrażają zgody na profilowanie.

Podejrzewamy, że sugerowane rozwiązania przedstawione przez trzy firmy nie są w pełni zgodne z DMA. Zbadamy teraz zgodność działań firm z (tym rozporządzeniem), aby zapewnić otwarte i konkurencyjne rynki cyfrowe w Europie - oświadczyła Margrethe Vestager, wiceszefowa KE odpowiedzialna za politykę konkurencji.

Wtórował jej Thierry Breton, unijny komisarz ds. rynku wewnętrznego.

Nie jesteśmy przekonani, czy rozwiązania stosowane przez Alphabet, Apple i Meta są zgodne z ich zobowiązaniami w zakresie bardziej sprawiedliwej i otwartej przestrzeni cyfrowej dla europejskich obywateli i przedsiębiorstw. Jeśli nasze dochodzenie wykaże brak pełnej zgodności z DMA, +strażnicy dostępu+ (tzn. duże platformy internetowe kontrolujące dostęp do informacji i usług dzięki swojej dominującej pozycji rynkowej - PAP) mogą zostać ukarani wysokimi grzywnami” - podkreślił.

»» O bieżących wydarzeniach w gospodarce i finansach czytaj tutaj:

Ranking lokat! Powiew wiosny w ofercie depozytów

Adam Glapiński „nie odsunie się” od zarządzania NBP

Blamaż Rosji: Ostatnie okręty desantowe - zniszczone!

Chorwaci już poznali „uroki” euro. Gnębi ich bieda

„Samorządowy” port nigdy nie wykorzysta potencjału Elbląga

ISBnews, jb

Powiązane tematy

Dotychczasowy system zamieszczania komentarzy na portalu został wyłączony

Przeczytaj więcej

Dziękujemy za wszystkie dotychczasowe komentarze i dyskusje.

Zapraszamy do komentowania artykułów w mediach społecznościowych.