Informacje

fot. www.freeimages.com/ren
fot. www.freeimages.com/ren

Twarde lądowanie Eurolotu – linia od kwietnia przestanie latać z pasażerami i zostanie zlikwidowana

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • Opublikowano: 6 lutego 2015, 06:30

    Aktualizacja: 6 lutego 2015, 06:32

  • 3
  • Powiększ tekst

Linia Eurolot będzie realizować swoje połączenia do końca marca. Osoby, które wykupiły bilety na rejsy po 31 marca dostaną albo 100 proc. zwrot kosztów zakupu biletu lub będą mogły zmienić rezerwację. MSP zapowiada, że spółka finalnie zostanie zlikwidowana. Eurolot jest spółką, w której Skarb Państwa ma 62,10 proc. akcji, a pozostałe 37,9 proc. należy do Towarzystwa Finansowego Silesia. Spółka od kilku lat odnotowuje straty.

"Do 31 marca włącznie zrealizujemy wszystkie zaplanowane rejsy. Żaden nasz pasażer nie zostanie pozostawiony bez wsparcia przewoźnika. Z każdym, który ma wykupione bilety na rejsy po 31 marca będziemy się kontaktować indywidualnie w sprawie jego rezerwacji" - poinformowała rzeczniczka Eurolotu Karolina Bursa.

Wśród rozwiązań, jakie zaproponuje linia pasażerom jest 100-procentowy zwrot kosztów zakupionego biletu lub w miarę możliwości bezkosztowa dla pasażera zmiana rezerwacji na przelot innym przewoźnikiem.

"Na niektóre rejsy nie ma możliwości alternatywnych połączeń, wówczas zostanie zaproponowany zwrot kosztów biletu" - dodała Bursa.

Rzeczniczka pytana, jakiej liczby osób będą dotyczyć te zmiany, powiedziała, że dotyczy to mniej więcej tylu pasażerów, ilu Eurolot przewozi w ciągu tygodnia.

Jak przekazała Bursa, Eurolot zawiesi połączenia z własnej siatki, które będą wykonywane po 31 marca, czyli już w sezonie letnim. Linia lata na trasach w Polsce i w Europie, realizuje bezpośrednie loty z Polski m.in. do Chorwacji, Austrii, Szwajcarii, Niemiec czy Holandii.

"Jeśli chodzi o samoloty, to obecnie mamy 11 Bombardierów Q400. Jeden z samolotów jest w trakcie oddawania leasingodawcy. Pozostałe 10 będzie latać na naszej siatce do końca marca" - wyjaśniła Bursa.

Dodała, że jeden samolot wymaga obsługi minimalnie czterech zespołów po cztery osoby - chodzi o dwóch pilotów i dwóch członków personelu pokładowego.

Jak powiedziała PAP rzeczniczka PLL LOT Małgorzata Kozieł, od kwietnia te 10 maszyn Eurolotu ma być bezpośrednio włączone do floty LOT-u.

Obecnie LOT korzysta z samolotów Eurolotu w formule ACMI, czyli wynajem samolotu razem z załogą, a od kwietnia LOT będzie je leasingował bezpośrednio od leasingodawcy, firmy NAC w formule leasingu operacyjnego.

"Pozyskanie samolotów Q400 w leasingu operacyjnym, bezpośrednio od firmy NAC (leasingodawca) i korzystanie z nich w innej formule niż ACMI od Eurolotu, jest w tej sytuacji najbardziej efektywnym pod względem kosztowym i przychodowym wariantem dla LOT-u, zabezpieczającym realizację planu restrukturyzacji i rozwój od 2016 roku" - dodała rzeczniczka LOT-u.

Dyrektor departamentu restrukturyzacji i pomocy publicznej ministerstwa skarbu Adam Ambrozik wyjaśnił, że właściciel podejmie decyzję o likwidacji Eurolot-u, ponieważ nie ma on biznesowej racji bytu.

"Przez dwa miesiące analizowaliśmy różne warianty działalności Eurolotu i podjęliśmy odpowiedzialne decyzje właścicielskie. Eurolot nie ma biznesowej racji bytu na polskim rynku. Analiza biznesowa sporządzona przez renomowanego doradcę dla Eurolotu pokazała, że nie ma możliwości wprowadzenia modelu, w którym firma zacznie na siebie zarabiać" - powiedział.

Dodał, że pomysł Eurolotu na budowę własnej siatki połączeń się nie sprawdził.

"Przesądzający dokument dowiódł, że istnieje trwała luka finansowa. Zarząd podjął próbę renegocjacji umów z kontrahentami, ale luka jest tak duża, że nie przyniosło to oczekiwanych skutków – powiedział Ambrozik.

Jak dodał, "dojdzie do takiego momentu, że Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy postawi spółkę w stan likwidacji".

"Nie przesądzajmy, kiedy to się stanie, bo to jest tylko i wyłącznie techniczna decyzja, rozpoczynająca proces zmierzający do wykreślenia podmiotu prawnego z rejestru" - wyjaśnił Ambrozik.

Poinformował, że Eurolot zakłada spłatę swoich wierzytelności, które już dziś są sukcesywnie regulowane.

Eurolot działa na rynku od 1996 r. Od lipca 2011 r. wykonuje własne połączenia lotnicze między głównymi portami regionalnymi w Polsce. Firma wykonuje także czartery i rejsy na zlecenie innych przewoźników, m.in. LOT-u.

Eurolot obecnie zatrudnia poniżej 300 osób, są to piloci, personel pokładowy i administracja.

PAP, sek

Powiązane tematy

Komentarze