Informacje

fot. www.freeimages.com
fot. www.freeimages.com

Poczta Polska wygrała kontrakt dekady: jest „operatorem wyznaczonym” na lata 2016-2025

Zespół wGospodarce

Zespół wGospodarce

Portal informacji i opinii o stanie gospodarki

  • 20 maja 2015
  • 20:54
  • 1
  • Tagi: biznes poczta Poczta Polska Polska Grupa Pocztowa przetarg
  • Powiększ tekst

Poczta Polska wygrała konkurs na pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej na lata 2016-2025 - poinformował w środę Urząd Komunikacji Elektronicznej. Oferta Polskiej Grupy Pocztowej została odrzucona przez niespełnienie wymogów formalnych.

Oferta prywatnego operatora PGP nie spełniła wymogów uczestnictwa w drugim etapie konkursu, czyli w ocenie merytorycznej. Chodziło o posiadanie odpowiednio rozbudowanej sieci placówek pocztowych i centrów rozdzielczych, środków transportu, a także stabilną organizację przedsiębiorstwa i płynność finansową. Ocena została dokonana na podstawie dokumentacji dostarczonej przez operatorów oraz danych posiadanych przez prezesa UKE z urzędu.

"W jej (PGP) ofercie nie było np. wielu dokumentów przygotowanych według wzorów z dokumentacji konkursowej, opisu sieci placówek pocztowych, wykazu centrów rozdzielczych, informacji o ich wydajności, informacji o środkach transportu, świadectwa bezpieczeństwa przemysłowego" - powiedziała PAP prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) Magdalena Gaj.

Przed rozpoczęciem postępowania konkursowego, Polska Grupa Pocztowa nie ukrywała, że jej oferta nie spełnia wszystkich wymagań konkursowych.

"Spółka z pełną świadomością złożyła ofertę, która nie spełnia wszystkich wymogów określonych w dokumentacji konkursu. Poprzez złożenie oferty Spółka pragnie dać wyraz zainteresowaniu świadczeniem usług powszechnych jako operator wyznaczony (...) pomimo niesprzyjających uwarunkowań prawnych konkursu" - informowała PGP 14 kwietnia.

Prezes Gaj zaprzeczyła jednak, jakoby odrzucenie oferty PGP miało związek z tymi deklaracjami, ponieważ komisja konkursowa badała obie oferty przez ponad miesiąc.

"Komisja konkursowa pracowała od dnia 14 kwietnia 2015 r. do dnia 19 maja 2015 r. W wyniku badania ofert w pierwszym etapie konkursu, do drugiego etapu konkursu zakwalifikowana została oferta Poczty Polskiej" - czytamy w komunikacie UKE.

Jak dodała prezes Gaj, Poczta Polska złożyła kompletną ofertę, dzięki czemu mogła zostać oceniona w drugim etapie konkursu, którą to ocenę przeszła pomyślnie.

"Teraz wszczynamy postępowanie administracyjne, które zakończy się wydaniem decyzji administracyjnej wyznaczającej operatora do świadczenia usługi powszechnej" - poinformowała Gaj.

"Taki wynik konkursu jest potwierdzeniem, że Poczta Polska jest dziś jedynym podmiotem, który w sposób skuteczny i bezpieczny może świadczyć usługi pocztowe na tych samych warunkach na terenie całego kraju. Nasza sieć placówek i solidni pracownicy, którzy zatrudniani są na umowach o pracę to gwarancja jakości i niezawodności. Jesteśmy dumni, że przez kolejną dekadę będziemy pełnić tę zaszczytną funkcję" - powiedział cytowany w komunikacie prezes Poczty Polskiej Jerzy Jóźkowiak.

Jak powiedział PAP rzecznik PGP Wojciech Kądziołka, UKE podjął decyzję o wyborze operatora wyznaczonego mimo, że żaden operator pocztowy w Polsce nie spełniał warunków konkursu.

"Niezależni operatorzy pocztowi wielokrotnie zwracali uwagę, że taki sposób prowadzenia konkursu oznacza odwrócenie procesu demonopolizacji rynku pocztowego w Polsce, jest to sprzeczne zarówno z polskimi przepisami jak i z przepisami Unii Europejskiej" - podkreślił.

Kądziołka zaznaczył również, że monopol pocztowy kosztuje polską gospodarkę około 2,2 mld złotych rocznie. "Taka byłaby różnica w przychodach Poczty Polskiej, gdyby dla usług powszechnych zastosować ceny z części rynku, na którym panuje wolna konkurencja" - dodał.

"To nie jest droga ani do zbudowania konkurencyjnego sektora usług, ani do rozwoju polskiej gospodarki. Z przykrością odnotowujemy fakt, że nawet tak bardzo ważny konkurs - decydujący o konkurencyjności Polskiej gospodarki - został wpisany w kalendarz wyborów w Polsce" - zauważył Kądziołka.

Obowiązek wybrania operatora wyznaczonego nakłada na kraje członkowskie Unia Europejska. Celem jest zapewnienie obywatelom - na liberalizującym się rynku pocztowym - dostępu do wysokiej jakości usług, świadczonych po przystępnych cenach, na takich samych zasadach na terenie całego kraju. Do końca br. funkcję operatora wyznaczonego także pełni Poczta Polska.

Do obowiązków pocztowego operatora wyznaczonego do świadczenia usługi powszechnej, zalicza się m.in.: świadczenie usług pocztowych w obrocie krajowym i zagranicznym, obejmującym przesyłki listowe do 2 kg, paczki na terenie Polski do 10 kg oraz zagranicznych do 20 kg, a także paczki dla ociemniałych.

Ponadto, jest on zobowiązany do posiadania odpowiednio gęstej sieci placówek pocztowych, świadczenia usługi odbierania i dostarczania listów i paczek przez minimum pięć dni w tygodniu, zapewnienia dostępu do poczty dla osób niepełnosprawnych, współdziałania ze strukturami państwowymi w sytuacjach kryzysowych, organizowania poczty polowej itp.

PAP, sek

Komentarze