Debata Gazety Bankowej z tegorocznej edycji konkursów technologicznych
Tak jak każda edycja konkursów technologicznych Gazety Bankowej, także i tegoroczna uświetniona została debatą ekspertów. Jak rozwijać się będzie technologia w finansach? Kto tworzy innowacje? Dlaczego Polacy tak sprawnie tworzą i akceptują najnowsze technologie?
W tegorocznej debacie Gazety Bankowej udział brali: Piotr Woźny, były podsekretarz stanu w Ministerstwie Cyfryzacji, Aleksandra Agatowska, członek zarządu PZU Życie, Magdalena Dziewguć z Google Cloude oraz Marek Girek prezes Techno Park oraz Cube ITG.
Debatujący na początku odpowiedzieli na pytanie redaktora naczelnego Gazety Bankowej Macieja Wośki na temat motorów innowacji a także tego jak szybko Polacy potrafią przyswajać innowacje, technologie.
Co jest motorem innowacji? Niektórzy utrzymują, że państwo - mówił Woźny i dodawał - inni, że prywatni przedsiębiorcy - Polska ma znakomicie rozwiniętą bankowość elektroniczną, mobilną oraz rynek telekomunikacyjny. To sprawia, że innowacje postrzegamy jako coś naturalnego.
Woźny wskazywał też, iż polski rząd w ostatnim czasie także posługiwał się innowacyjnymi rozwiązaniami podczas wprowadzania nowych świadczeń bądź pomocy dla obywateli:
Ekosystem bankowości internetowej, mobilnej sprawia, że wprowadzenie takich rozwiązań jak 500 Plus czy PIT WZ tworzą system sprzyjający rozwojowi innowacji - powiedział.
Z kolei Aleksandra Agatowska z PZU Życie odniosła się do kwestii innowacji w codziennym kontakcie firm z klientami:
Mamy świadomych klientów, użytkowników, którzy rzetelnie i drobiazgowo oceniają innowacje. Ale tworzą też bazę dla innowacji - polskie społeczeństwo w ogóle jest otwarte na innowacje i zdobywanie nowych doświadczeń technologicznych.
Agatowska wskazywała, iż rola Spółek Skarbu Państwa jest tutaj szczególna:
Spółki Skarbu Państwa mogą mieć inną misję jeśli chodzi o technologie, innowacje. Np. wprowadzać innowacje na rzecz klientów do tej pory ignorowanych przez inne firmy, ale możemy też kreować oczekiwania i tym samym pozytywnie wpływać na rynek - spółki Skarbu Państwa tworzące społeczną misję innowacji.
Magdalena Dziewguć z Google Cloude sprzeciwiła się identyfikowaniu technologii z innowacjami. Zamiast tego proponuje spojrzeć na przyczyny powstawania takich a nie innych rozwiązań:
Nie należy stawiać obok siebie technologii i innowacyjności. Innowacje są pochodną kultury, zaś ta jest pochodną tego kto ją tworzy. Google jest mocno obecny w Polsce, inwestuje, ponieważ Polacy mają przewagę konkurencyjną wynikającą z kultury zaradności. Stąd nie tylko szybko przyswajamy technologie, ale i aktywnie uczestniczymy w ich tworzeniu.
Tymczasem Marek Girek z Techno Park, Cube ITG postanowił poruszyć sprawę cyberbezpieczeństwa:
Z całą pewnością cyberbezpieczeństwo to pewien wyścig krytyczny grup - jedna chroni daną informację, druga chce zdobyć nielegalnie daną informację. To wyścig umiejętności, socjologii działania - pewna gra. Nie ma rozwiązań idealnych, natomiast skłonność do ryzyka, tworzenie potencjalnych miejsc ataku jest pochodną potrzeby dostępu do informacji. Tak więc użytkownik także musi oceniać na ile bezpieczna jest jego informacja i na ile też chce ją szerzej udostępnić.
Pytani w finale debaty o przyszłość innowacji, ale też i przyszłość konkursów technologicznych Gazety Bankowej eksperci wskazywali, iż tematy nie muszą koniecznie przechodzić gwałtownych zmian. Pytani o główne zagadnienia, które będą poruszane podczas konkursów Gazety Bankowej w najbliższych pięciu latach przyznawali, iż wciąż tematami głównymi będzie rozwój bankowości mobilnej, rozwiązań poprawiających kontakt na linii klient-bank. Wciąż, zdaniem ekspertów, kluczowe będzie też cyberbezpieczeństwo i wyścig do informacji między specjalistami od zabezpieczeń, tzw. dobrymi-hakerami a specjalistami od pozyskiwania informacji.